# לה

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1173/1063/35/

ברוך השם, אור ליום ד' וישב תקצ"א.

החיים והשלום לאהובי בני חביבי מורנו הרב יצחק, נרו יאיר.

אהובי בני כבר, שמעת מעט מאשר עבר עלינו באלו הימים, יהי רצון שיהיה הכל לטובה, והנה אנכי כבר הקדמתי עצמי ביום א' והודעתיך מזה, מחמת שידעתי שבודאי יהיה נשמע אצלכם קול הרעש הזה, אך בעתים הללו מתעכבים המכתבים בבית רבי פינחס. ובשעה זאת הייתי בעצמי בבית רבי פינחס אודות ענין אחר, ובתוך זה שאלתי אותו אודות האגרת ממני אליך, ומאתך אלי, והשיב שגם האגרת ששלחתי לביתי ביום א' עדין בידו, ועמדתי משתומם. וכן היה בשבוע העבר כאשר כבר הודעתיך. והנה הכל לטובה כאשר אתה רואה בעיניך שהוא חסד גדול שנתעכבו האגרות בשבוע העבר ולא באתם הנה, ועתה תשער בדעתך גדל הצער והפחד והיסורים שהיה לנו אם הייתם אתם גם כן בכאן, ובפרט שהכל היו אומרים שנתגלגל על ידכם חס ושלום, ברוך העושה נפלאות לבדו שסבב ברחמיו שנתעכבתם בביתכם, השם יתברך ישמרכם לעד.

ודע בני כי ברוך דין האמת שופט בצדק לוקח נפשות במשפט, כי ביום ב' בעת מנחה נפטר רבי שמואל ז"ל, ושבק לו חיים, מעי מעי אוחילה, הוי אחי, הרחמן הוא יגדר פרצות עמו ישראל, ויתן לנו חיים טובים וארכים, זאת נחמתי בעניי כי תודה לאל השם יתברך יודע כונתי רצויה לשמים בכל העסק הזה, כי לא היה לי שום עסק של משא ומתן מעסקי העולם עמו ז"ל. כי אם מה שהיה בביתי, הכל היה בשביל התכלית האמתי, שיעמד לו לנצח שיזכה לשמע אצלנו דברי עתיק יומין וכו' וכו', וגם כל כונתו זכרונו לברכה היה רק בשביל זה, ובודאי הוא לו לטובה נצחית כל מה שקבל ממני דברי אמת שקבלתי מפי הסבא דסבין נחל נובע מקור חכמה ז"ל.

וכבר כתבתי לך במכתבי הראשון שבגדל הצרה והפחד הייתי מתחזק בשמחה וכו', ברוך השם אשר עזרני עד כה ונתן לנו כח לסבל כל זה. ומאליך תבין גדל הפחד שהיה בכאן, כי הדאקטיר היה בכאן ביום א' אף שלא קריתי אותו ורצו לסגר ביתי חס ושלום, והשם יתברך ברחמיו חמל עלי, כי רבים מאוהבי אמרו שהיה ראוי לסגר חס ושלום, רק מחמת שגם אצל שכני רבי יונה נפטר בתו הקטנה ולא סגרו את ביתו, על כן חמלו עלי גם כן, ומאליך תבין שבודאי היה יסורים גדולים ופחדים עצומים בזה, אך הכל היה בחסד, כי השם יתברך ברחמיו לא הניח לצער אותי הרבה, כי חסדו גדול עלי בכל עת אשר אין לשער. והנה תודה לאל בביתי חיים ושלום, השם ישמרנו תמיד מעתה ועד עולם. כעת מאליך תבין שאף על פי כן אין מהראוי שתבוא תכף לפה, וכפי הנראה הנכון שתבוא לכאן אחר שבת קדש הבא עלינו לטובה, ובלבד שתחקר תחלה אם מניחין לכנס לפה אנשי טולטשין, כי איני רוצה שיהיה לי יסורין מזה חס ושלום חס ושלום.

והנה אהובי בני חביבי מאהבתך הודעתיך הכל באריכות, והנה מכל זה יוכל המשכיל להתעורר מאד להתקרב להשם יתברך מכל מקום שהוא. כי אנו רואין בעינינו כל מה שעובר על האדם בהצל העובר הזה, והנה בטני מלא מלים אך אין הפנאי מסכים להאריך, אם ירצה השם כאשר תהיה פה אספר לך הכל באריכות. אולי תשמע ותבין חסדי ה' ונפלאותיו אפלו בעת צרה רחמנא לצלן, שהוא ענין 'בצר הרחבת לי', שבתוך הצרה עצמה יש כמה הרחבות, וכבר דברתי בזה הרבה, ובעתים הללו החייתי עצמי בזה הרבה, ברוך הנותן ליעף כח אשר עד כה עזרני. ואני חזק עתה בדעתי, תודה לאל, שכל העולם צריכים מאד מאד לשמע ולקבל דברינו שקבלנו, אשרי מי שיזכה לזה. ואני כל ימי חלדי איחל להודיע ולהשמיע, לכל מי שירצה לשמע, את כל טוב גנזי אוצרי אוצרות של חיים נצחיים אוצרי יראת שמים אשר הצפין אצלי - עצם היראה עצם החיים עצם הטוב הוא אדוננו מורנו ורבנו ז"ל, השומע ישמע וכו', כי מלבד מה שאנו מאמינים בהאמת אנו רואים בעינינו, שכאשר מגיע קצו של האדם, כמה וכמה הצליח בכל שעה ובכל רגע שהלך בדרכי האמת שקבלנו מרבנו ז"ל, ובפרט במה שזכה כל אחד שהיה לו התבודדות, ובמה שהיה על ציון שלו הקדוש.

והנה זה רבי שמואל ז"ל שנפטר בודאי אתה ידעת אותו היטב, ותדע שנשמתו יצאה בטהרה, ודבר דבורי אמונה בכל עת עד שיצתה נשמתו תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. מה גדלו חסדי ה' שזכיתי אותו שיהיה לו כל פעם התבודדות בשדה בין הרים ומחלות עפר, והלך בדרך הישר בדרך התורה כל ימיו ונפטר בשם טוב, וקויתי לה' שבודאי יקרבו שם הבעל השדה, כאשר אמר בעצמו קדם הסתלקותו הקדוש למעלה למעלה: "מה לכם להתירא מאחר שאני הולך לפניכם ומה אם הנשמות שלא הכירו אותי" וכו', כאשר כבר שמעת כל זה. והשם יתברך יאריך ימיכם ושנותיכם וימי כל אנשי שלומנו וימי כל ישראל, עד שיזכו לידע ולהכיר מי היה בעולם בדורות הללו, אשר הניח אחריו תורות ושיחות וספורים ומעשיות כאלה ובפרט המעשה של הז' בעטלירש. אשרינו מה טוב חלקנו וכו', והיה זה שלום וחיים.

דברי אביך המצפה לראותך בקרוב, אך אף על פי כן ההכרח להמתין איזה ימים ולחקר ולדרש בזה כנ"ל. ומהסתם אכתב לך עוד בזה. ומה' מצעדי גבר כוננו וכרצונו נעשה.

נתן מברסלב.

ביתי פתוח לרוחה תודה לאל. ואודות הנגיד רבי שמשון נרו יאיר אין לי דבורים עתה כלל לדבר ולכתב בזה. כי מאליך תבין שעדין אין דעתי צלולה אחרי אשר עבר עלי ענין כזה. אם תרצה תדבר עמו בעצמך, ואם תרצה להראות לו מכתבי אלה כרצונך תעשה, כי לפניו אינם סוד. אף על פי שלא היה על ראש השנה עדין, נפשו קשורה בנפשנו. והנה יש לי הרבה לדבר עם רבי שמשון שיחיה, אך מחמת שאין אתערותא דלתתא ממנו, כי כפי הנראה היה פה בעתים הללו ולא התראה פנים עמי על כן אי אפשר לי לדבר ולכתב לו כל מה שבלבי, וה' הטוב יזכירהו האמת, ויחדש ימיו לטובה ולא יהיה נפרד מאתנו חס ושלום רק יהיה נמנה עמנו תמיד מעתה ועד עולם לעולמי עד ולנצח נצחים אמן.

השמן זית קבלתי גם כן, השם יתברך יזכנו לקים מצות הדלקת נר חנכה בשלמות, 'לאמשכא משח רבות קדשא ולאדלקא בוצינא', אם יהיו כל הימים דיו וכו', אי אפשר לבאר פרוש דברים אלה שהזכרתי עתה.
