# מ

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1173/1063/40/

ברוך השם, אור ליום ב' שמות תקצ"א.

שלום לאהובי בני חביבי הרבני מורנו הרב יצחק שיחיה. השם יתברך ישמרכם מכל רע ויסיר מחלה מקרבכם, ויתן לכם חיים טובים וארכים אמן כן יהי רצון.

ילדים אהובים. אתם יכולים להבין לבד את הצער ממכתבכם ממה ששמעתי את הבשורות מביתכם, אחד אחרי השני השם יתברך ירחם כבר, מי יכול היום לעזר רק ה' יתברך לבד, ואנחנו לא יכולים כי אם לבקש ממנו תמיד אולי ירחם. מן הסתם שמעתם מה קורה פה, הרבה אומרים שפה חס ושלום יותר גרוע מאשר בטולטשין, הרבה אנשים נעדרים שם השם יתברך ירחם כבר. ולכן איזה עצה אני יכול לתת, שומעים בכל יום שחס ושלום יסגרו. גם בביתי בת אשתי חיה תחיה איננה בקו הבריאות, השם יתברך ישלח לה רפואה שלימה בקרוב. הצער והיסורים והפחדים מה שיש לנו עכשיו אתם מבינים לבד, היום אי אפשר לתת שום עצה ואי אפשר לעזר רק לבקש את השם יתברך ברחמים ותחנונים אולי יחוס אולי ירחם.

בינתים אני מצפה בכל שעה לשמוע מהילדים החולים אצלכם מה שלומם, השם יתברך ישלח להם רפואה שלמה מן השמים בקרוב וישמר את כלכם מעתה וישמח נפשיכם בכל הטובות מהרה.

ילדים אהובים. למען ה' התחזקו ואל תעזבו את הבטחון בה' יתברך, והוא לא יעזב אתכם חס ושלום, "אך לא בעי ישלח יד" (איוב ל, כד) והוא יעזר לכם וינחם אתכם בכל הנחמות וישועות גדולות. כל מה שהיה ודאי היה לטובה, ובהמשך הוא בודאי ישמור אתכם, וכאב את בן ירצה ויחבב אתכם ויושיע לכם בכל טוב והכל יתהפך לטובה, ויותר איני יכול לכתוב מחמת הצער מכם ומכל הצדדים. השם יתברך ירחם עלינו ועל כל ישראל ויאמר למלאך הרף ידך וישוב אלינו וירחמנו.

דברי אביכם המצפה בכל רגע לשמע הטוב מכם. נא לזרז להודיעני מיד מביתכם ומשלום כל אחד ביחוד, השם יתברך ירחם וישמיענו בשורות טובות זה מזה תמיד. דברי המצפה לישועה.

נתן מברסלב.

תודיענו גם משלום בן אחותי רבי אייזיק נרו יאיר ומשלום כל אנשי שלומנו ואוהבינו ורעינו. ירחם ה' ברחמיו המרבים מעתה עלינו ועל כל ישראל, כי עת צרה היא ליעקב וממנה יושע.

אהובי בני מי יתן לי אבר כיונה אעופה אליך לראות עמך פנים אל פנים, אך מה לעשות כי גבה טורא בינן וליוצא ולבא אין שלום. למען השם למען השם חזק ואמץ עתה גם עתה, ואל תהיה נמשך אחר הצער כל כך חס ושלום, כי ה' אתך אל תירא ואל תחת. בטח בה' כי לא יעזב אותך, אנו מחיבים להפקיד רוחנו ונשמותינו בידו יתברך, והטוב בעיניו יעשה עמנו. עתה יודעים הכל כי אין עצה ותחבולה כי אם להשליך עצמו על השם יתברך.

זכר עתה כמה החיית עצמך בפסוק (תהלים נה, כג) "השלך על ה' יהבך" וכו' בקיץ הזה. עתה עתה הגיע העת שתחיה עצמך בפסוק זה ביותר ויותר, וה' יושיע לך. וכעת אי אפשר להאריך יותר עד שיגיע לי אגרת ממך מהרה ולה' הישועה.

החצי רובל חדש קבלתי, ועשיתי מה שמטל עלי להתפלל להשם יתברך ערב שבת סמוך לקבלת שבת, ואמרתי התפלה של הכ"ד [עשרים וארבעה] מיני פדיונות וכו'. השם יתברך יעורר לב הצדיק שיכול לעשות זה הפדיון, ויבטל כל הגזרות קשות מעלינו ומעל כל ישראל. ברוך אלקינו אשר עזרנו עד כה שאנו יודעין גם עתה מדברים נשגבים כאלה, שיש בהם כח להחיותנו גם עתה, ולשמח נפשותינו תמיד אם נרצה לחזק עצמנו ולשום לבנו היטב לכל החסדים והטובות נצחיות נפלאות ונוראות אשר גמל עלינו ברחמיו ורב חסדיו:

[אמר המעתיק: עד הנה נמשכה החולאת הנ"ל. מכאן ואילך התחיל להיות שקט עד ערך שבוע אחד או יותר ואז שקטה הארץ תודה לאל]
