# מט

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1173/1063/49/

בעזרת השם יתברך, יום ה' במדבר תקצ"א.

אהובי בני חביבי שיחיה.

היום קבלתי מכתבך, והיה לי לנחת גדול מה שזכית לקבל מכתבי, כי היה לי געגועים גדולים ויגיעה רבה מיום א' עד אתמול, עד שמצאתי לשלח לך מכתבי הנ"ל, השם יתברך יזכנו שיעשו דברי רשם בלבבכם, כי לא דבר ריק הוא, כי נובעים ממקור עליון ונורא מאד מאד עצום ונשגב. עתה בקשתי שתשיבני מיד באריכות קצת, לבאר לי מה שתוכל לבאר במכתב, וקצת מצואת חותנך ז"ל, אם הניח איזה חלק בשבילך גם כן, יתר מזה אין להאריך. השם יתברך יחזק לבבך לצאת חובת היום בכל יום ויום, כל אשר תמצא ידך בכחך לעשות באותו היום, ולבלי להניח מיום לחברו כלל, כאשר כבר דברנו בזה הרבה. ועדין צריכין תפלה והתבודדות הרבה, לזכות לישועה ורחמים רבים לקים זאת באמת לאמתו, כרצונו הטוב.

דברי אביך הדורש שלומך תמיד באהבה ומצפה לראותך מהרה.

נתן מברסלב.

ושלום לידידי רבי מרדכי, מה אמר לך לנחמך, מאליך תבין שכל הדברים שאני כותב לבני שיחיה נאמרים גם אליך, ולכלכם. ותשמרו מכתבי היטב, כי אצלי בעצמי הם דברים יקרים מאד, ומתחדשים בכל פעם מאתו יתברך בחסדו הגדול, והן הן נחמתך על כל הצרות, כי עקר הנחמה הוא הדעת האמת, שנוכל על ידו להמשיך עצות אמתיות, להשאר קים בעבדותו יתברך לנצח.

נתן הנ"ל.

השם יתברך יזכנו להיראה והשמחה והקדשה והטהרה של חג הנורא הקדוש הבא עלינו לטובה, אם נזכר נקדה אחת מעצם היראה הנמשכת בשבועות, כמו שכתוב 'גם כל העולם כלו חל מפניך וכו', בקולות וברקים' וכו', ראוי להזדעזע מעתה בלי שעור. ואם עדין אין אנו זוכין לזה, על כל פנים מעתה ראוי לשפך שיחנו הרבה כמים נוכח פני ה', היכן אנחנו בעולם, שכבר ספרנו יותר מששה שבועות, ועדין לא נטהרנו להרגיש היראה של שבועות. ה' הטוב יכפר ויגן עלינו, וימשיך עלינו ברחמיו יראתו הגדולה, שיקים בנו (שמות כ, יז) "ולבעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו", עד שנזכה לשמחה גדולה על ידי זה, כמו שכתוב (תהלים ב, יא) "וגילו ברעדה". וזה עקר שלמות היראה, כשזוכין על ידה לשמחה. וכבר כתבנו ודברנו הרבה בזה, שאפלו על ידי יראת הענש זוכין לשמחה, על פי הדרכים שקבלנו לשמח נפשנו בכל הנקדות טובות וכו'.

נתן הנ"ל.

אחר כתבי האגרת המסגר פה, הגיעני מכתבו שנית מיום ו' ערב שבת קדש. ונפלאתי בני, איך לא הבנת מעצמך שאיני מקפיד על דברים כאלו. ומה אכפת לי אם תאמר כמה קדישים בכל יום בכונה, שהוא שבח גדול ונורא מאד, דתבר כל גזיזין דפרזלא. אך אם תאמר קדיש, יהיה בדעתך שהוא גם בשביל אדוני אבי ז"ל שהוא זקנך, וזהו כבודי שתכבדני בעובדין טבין, במה שתוכל. אך לא תבלבל דעתך בשעת האמירה בזה, רק קדם תוכל לחשב כנ"ל.

אהובי בני, כבר כתבתי לך שלא נסעו מפה לטולטשין מחמת הפחדים, על כן נתעכב האגרת עד הנה, והיום יום ב' אחר חצות הגיעני שלישית מכתבך, בקול זעקה גדולה ומרה. ואיני יודע מה לכתב לך עוד, כי כבר כתבתי לך הרבה, וכבר השבתיך במכתב הראשון, והזכרתיך שכבר הודעתיך מקדם כמה פעמים, שההכרח שיעבר על כל אדם כמה וכמה הרפתקאות שונות, המקום ירחם שיהיה בחסד גדול.

מה אמר לך בני, הלא אתה רואה בעיניך בכל יום ובכל עת הבל העולם, איך הכל הבל, ואת כל העמל אשר נעשה תחת השמש, עם כל אחד ואחד. וכבר צעקו כל הצדיקים הקדמונים והאחרונים, ובפרט אדוננו מורנו ורבנו ז"ל, שהעולם מטעה אותנו לגמרי וכו'. ואם אנו יודעים כל זה, ואף על פי כן רוצים להטעות אותנו חס ושלום בעל כרחנו, כי השאור שבעסה מעכב, ומשתטח ומתפשט נגד כל אחד כאשר מתפשט, אף על פי כן האמת הוא אמת, כי אמת הוא אחד, ואי אפשר לשנות האמת בשום אפן מי שרוצה להסתכל על האמת. ועל זה טוב לנו להודות לה' בכל עת מה שעל כל פנים אנו יודעין האמת בברור יותר משאר העולם, אפלו מהחסידים של עכשיו. ואם אף על פי כן אין מעשיך עולים יפה, אף על פי כן טוב ויקר מאד מאד מה שאתה יודע האמת לאמתו.

אך כמו שהוא מעלה גדולה מה שאתה משתוקק כל כך אל התכלית האמתי, כמו כן יש בו חסרון גדול מה שאתה בוער וצועק יותר מדאי. כי יותר מדאי הוא חס ושלום בחינת הריסה, והלא כבר דברנו עד קצה האחרון, שצריכין להחיות את עצמו אפלו בנקדה בעלמא של דת יהדותנו הקדושה שאנו אוחזין בהם בחסדו הגדול, ואין לך להסתכל כלל על שאר אנשים שאינם מחיין עצמן בזה, אפלו הם טובים ממך הרבה ואף על פי כן הם במרה שחורה ועצבות, ואפלו אם הם מאנשי שלומנו. כי אין לך להסתכל עליהם בענין זה כלל, רק שתשמע לדברי, שהם נובעים מדבריו הקדושים ז"ל, להחיות עצמך בכל עת ובכל יום במה שאתה מזרע ישראל ולא עשני גוי, ואנו זוכין לעשות מצוות הרבה בכל יום, ובפרט ובפרט בגדל החסד הנפלא הנורא שאנו אחוזים ודבוקים בשמו הקדוש ז"ל. ואם לא היינו שומעים ממנו, כי אם התורה 'אזמרה לאלקי בעודי' דינו. כי יש בו די להחיות עצמנו על ידי התורה הקדושה הזאת, כל ימי חיינו, ולזכות על ידי זה לחיי עולם לנצח. מכל שכן וכל שכן ששמענו גם המעשה של רבי אליעזר ורבי יהושע, וכסלו וחנכה, וחליפות, ויובל, דרי מעלה ודרי מטה, מקיפים למעלה מהזמן, תקופת הימים תקופת השנים וכו' וכו'. וכן שמענו עוד נוראות ונפלאות אשר לא נשמעו מעולם, מה אדבר.

דע בני חביבי כי רבנו הקדוש והנשגב והנורא זכר צדיק וקדוש לברכה, ידע כל מה שיעבר עליך עד הסוף, וכבר הקדים רפואות נוראות למכותינו האנושות, על ידי כל התורות והמעשיות והשיחות וההתגלות אלקות שהאיר בדעתנו. חזק בני חזק. והעקר שתלך במה שכתבתי לך כבר, שבכל עת תעשה עצמך כשוכח לגמרי, ובזה תצא לחרות בכל פעם מגלות אשתך שמנח עליך, ומשאר מיני גליות ושעבוד שמנחין על מוחך כאלו אוחזים אותך בידם חס ושלום.

ובאמת הבחירה חפשית והמחשבה ביד האדם להטותה כרצונו, והעקר לבלי להתחיל לחשב כלל, רק כאלו עתה נולדת, וכאלו אינך יודע כלל מה שהיה ומה שיהיה. ובאותו השעה תשמח עצמך בכל מה שתוכל, הן בהנקדות טובות וכו' כנ"ל, הן במלי דשטותא ובדיחותא וכיוצא. ואם מתוך כך תוכל לחטף עצמך לתוך תורה ותפלה מה טוב, ואם לאו, אף על פי כן תשמח בה' ובתורתו ובצדיקיו האמתיים על פי הדרכים הנ"ל, ותמתין עד בוא העת הטובה שתוכל לחטף טוב ואמת מה שתחטף בחסדו הגדול על ידי יגיעה קצת, כי בלא יגיעה כלל אי אפשר. כי אפלו היגיעה והטרחא בעבודת ה' יכולין לקבל ולהמשיך על עצמו יותר על ידי שמחה וחרות. ויתר מזה אי אפשר להאריך בכתב, ומבטחני שתבין מעצמך איך להכניס דברי אלה בלבך באפן שתנחם ותשמח עצמך ואחרים, ותזכה לקים דברי אדוננו מורנו ורבנו ז"ל, ולילך בדרכיו הקדושים למען ייטב לך לנצח. דברי אביך.

נתן הנ"ל.
