# סד

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1173/1064/64/

ברוך השם, יום ד' שמות תקצ"ב.

אהובי בני חביבי.

מכתבך קבלתי, ולא איסתיע מלתא להשיבך מיד, כעת אני טרוד מאד, אך מדי דברי עם רבי אפרים נזכרתי בענינך, ובפרט בעסק האברך רבי יעקב, ונתעוררתי להכין המכתב הלז. והנה אתם בעצמכם מבינים שאין רצוני בשום אפן שיגרש את אשתו הראשונה, שהמזבח מוריד על זה דמעות (גטין צ:), ומי יודע כמה יתעגן עד שישא השניה. ואם תהיה כרצונו, מכל שכן החותן וחמותו והעיר וכו' איך יהיה, אם לא יהיה גרועים מזה. וכפי עסקי העולם שהרב אינם מסכימים שחתנם יפרק על העולם ויעסק רק בתורה ותפלה והתבודדות, מכל שכן שיהיה נקרא חתנם על שמנו וכו', בפרט אשה בכל אלה לא ימצא, שיהיה נמלט מכל היסורים שיש לכל מי שרוצה להתקרב אלינו לגשת אל קדשת אמתת האמת. ומי שיש לו שכל מעט בקדקדו ובקי מעט בהתנהגות העולם עתה, יכול להבין כל זה בנקל.

על כן דעתי ורצוני חזק מאד שידברו עם בן דודי רבי אייזיק נרו יאיר, שיעשה למעני ויכניס את עצמו בשלום שהוא מצוה רבה. ואפלו אם לא היה מכניע את עצמו חותנו כל כך, אנכי יודע שרבי יעקב יוכל לעשות כל מה שירצה כשיהיה בביתו, יותר מאשר יוכל לעשות כשיהיה בבית אביו. כי הבנתי מקדם, שגם אביו כשיבוא יכעס עליו הרבה, ויכול להיות שאביו אינו מתנגד כלל, אך מרבוי דבורים של המדברים עתק וכו' הוא כמכרח לחלק על בנו הרבה. והיום נודע לי זה, שכבר בא אביו, ושיש לו יסורים ומניעות עצומים מאביו, וכאשר הבנתי כן הוא, על כן אם הוא רוצה להיות איש כשר באמת, ולחשב באמת על תכליתו הנצחי אין טוב לפניו, כי אם לתוך השלום, ובאשת נעוריו אל יבגד חלילה. וה' ינחהו אותו ואותנו כלנו בדרך האמת תמיד, ולא נטעה עצמנו כלל. והנה לעת עתה ימתין מלבוא לפה עד סמוך לשבת פרשת וארא, כי אודיעך בני חביבי, שכפי הנראה קרוב מאד שאהיה אצלכם אחר שבת הבא עלינו לטובה אם ירצה השם.

והנה ההכרח להודיעך שמועה לא טובה, כי בת רבנו הקדוש ז"ל הצדקת מרת שרה זכרונה לברכה מקרומינטשעג שבקה לן חיים בערב שבת חנכה, וביום הקדם המליטה זכר למזל טוב, ונכנס לברית אחר הסתלקותה, השם יתברך ינחם אותנו מהרה, בנחמות ציון וירושלים אמן.

והנה ביום אתמול בא לכאן רבי אפרים בן רבי נפתלי וחמותו משם, וגם ידידנו רבי נפתלי נרו יאיר בעצמו, ורוצים שהצדקת מרת אדיל תחיה תכנס אל אהל אחותה שרה זכרונה לברכה לארך ימים ושנים לגדל בני אחותה, כי רבי אייזיק רוצה לכנסה, וכבר הוה מה דהוה, כי בודאי בכתה במר נפש שהיה קשה לסבל, ה' ינחמה מהרה, ועדין אינה משיבה דבר, אך כפי הנראה בודאי תהיה מכרחת לסע לשם. ויכול להיות שגם אנכי אהיה מכרח לסע עמה, ואז אראה מקדם לסע לקהלתכם, ואדבר עמכם פנים אל פנים הכל על נכון בעזרת השם יתברך. ומאליו יבין להזהר להעלים הדבר, שלא יתודע להאברך רבי נחמן שיחיה נכד אדוננו מורנו ורבנו ז"ל.

והנה אהובי בני, להשיבך על דבריך יש בלבי הרבה, ואיני יודע על מה אתה תופס עצמך במאסר הרעיון כל כך, הלא כבר הודעתיך שהמחשבה בידך תמיד. וידעתי שכבר הועיל לך הרבה, ועדין אתה מניח מחשבתך לחשב מחשבות של שטות כאלה, ובפרט מחשבות של תאות ממון, אשר כבר דברנו שאין מי שייטיב לו בעולם, ואפלו המניעות שלך לא יתבטלו כלל על ידי ממון. ואם אפשר שתתבטל איזה מניעה, יעמדו כנגדה אלפים מניעות אחרים הרבה הבאים על ידי רבוי הממון דיקא. וכל זה אם היה אפשר לך להשיג ממון על ידי אלו המחשבות, אבל הלא אתה יודע שאינך פועל בהם כלום, והם מזיקים הרבה, למה לא תחוס עליך להשליכם אחרי גוך, ולהמשיך המחשבה לכסף אל התורה והתפלה וכו', השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך. כאשר כתבתי לך כבר, שצריכין להשליך כל יהבו ומשאו וכל מה שמנח על דעתו להשליך הכל על השם יתברך, כאשר כתבת לי לאדעס שדבורים הללו נכנסו אז בלבך הרבה מאד.

ובענין היסורים שיש לך מה שמונעת אותך לנסע לפה, מה לעשות, לעת עתה תחיה עצמך מה שעל כל פנים אתה יכול להיות אצלנו שלש פעמים בשנה לפחות. וכבר היית בחסדי ה' על ראש השנה ועל שבת חנכה, ובעזרת השם יתברך על חג השבועות תהיה גם כן. ומהסתם תהיה עוד פעם אחת או יותר מקדם, בעזרת השם יתברך. ואם תרצה להיות איש כשר, תוכל להיות על ידי זה אפלו מפלג בחסידות אמתי. וגם על ידי רצון וכסופין אמתיים תוכל לזכות להיות פה כמה פעמים, וגם להיות איזה פעמים באומאן, כי הכל יכולין לפעל על ידי רצונות וכסופין, ולהרגיל את עצמך לדבר הכסופין והרצונות בפיו, קומו נא, עמדו נא, עוררו נא לבבכם הטוב היטב היטב להרגיל עצמכם לילך בדרך הזה, לכסף ולהשתוקק הרבה להשם יתברך בכל עת ולדבר הכסופין בפיו, שעל ידי זה נארגין עולמות וחדושים נפלאים, על ידי צרופי אותיות ברל"א [מאתים שלשים ואחד] שערים, המצטרפין ונזדוגין בצרופין חדשים נפלאים על ידי דבורי הכסופין לה' ולתורתו ולדרכיו הקדושים. כמובן ומבאר בהתורה אית לן בירא בדברא, עין שם היטב (בסימן ל"א), כי לא דבר ריק הוא מכם, כי הוא חייכם וכו'.

ומחמת שהיום למדתי בספרי קבלה מענין התהוות ואריגת כל העולמות על ידי צרופי האותיות ברל"א [מאתים שלשים ואחד] שערים פנים ואחור וכו', ועל ידי זה נתעוררתי עתה הרבה הרבה מדי דברי עם אחד מבני הנעורים שלנו, כמה וכמה מעלות טובות להזוכה לילך בדרכי רבנו ז"ל, בפרט בענין הרצונות והכסופין להשם יתברך ולתורתו בכלליות ובפרטיות ולדברם בפה, הן בדרך כלל שרצונו להיות יהודי באמת, הן בפרטיות מה שחסר לו בפרט באותו העת וכו' וכו', אשרי אשרי שיאחז בזה. לית כל מחא סביל דא [אין מח שיוכל לסבל זאת] מה שנעשה ונארג מזה בעולמות העליונים, ונפלאות השעשועים העולים לפניו יתברך על ידי זה. חזקו ואמצו בכל יום לקים הנהגה זאת בכל עת למען ייטיב לכם לעד. וזמן המנחה הגיע, ואי אפשר להתמהמה עוד כלל, וה' יעננו ביום קראנו ונזכה לפעל בקשתנו ברחמים.

נתן מברסלב.
