# סח

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1173/1064/68/

ברוך השם, יום ו' ערב שבת קדש פרשת ויקהל תקצ"ב.

אהובי בני חביבי.

מכתבך קבלתי פעמים ושלש ולא נזדמן איש להשיבך. ועתה אין לי פנאי כלל כי הוא ערב שבת קדש ויש לי אורחים תודה לאל, אך עצם צעקתך דחקוני לקח לי מועד ופנאי עתה. ובאמת איני יודע מה לכתב לך, כי כבר כתבתי לך הרבה מאד, והרבה שמעת בעל פה, ומה אוסיף לכתב לך, הלא כבר הודעתיך ושמעתיך פעמים אין מספר, שאי אפשר לעבר העולם הזה בלי יסורים ודאגות ונסיונות והתגרות הבעל דבר ומרירות הרבה רחמנא לצלן, כי אדם לעמל יולד וכו'. ואין לנו במה להחיות עצמנו כי אם על ידי התורה הקדושה, כי אין שום טוב בעולם אלא התורה, וכמו שכתב דוד המלך עליו השלום (תהלים קיט, עז) "לולא תורתך שעשעי אז אבדתי בעניי". וברוך השם אשר חלקך מיושבי בית המדרש בעזרת השם יתברך. ואם אינך לומד כראוי באמת כאשר נכסף נכספת, כבר דברנו הרבה שלעת עתה צריכין להחיות את עצמו בכל תבה ותבה שלומדים בהתורה הקדושה, ובכל נקדה ונקדה שחוטפין איזה טוב בכל יום, ולהיות מודה על העבר בשמחה רבה בכל יום, ולצעק על העתיד בקול גדול, עד ישקיף וירא ה' משמים. וגם הכסופין בעצמן טובים ויקרים מאד.

ובענין רהיטת המחשבות ברעיונים רעים, כבר ידעת שאפלו אתה שהרגלת מאד במחשבות מן הצד, אף על פי כן המחשבה בידך תמיד, וכל עת שאתה מנתק מחשבתך מרע לטוב הוא יקר מאד בעיניו יתברך, והלא ראית אף על פי כן כמה וכמה פעמים התגברת על מחשבותיך בדרכי עצותיו הקדושות, על כן ראוי לך להתחיל בכל יום מחדש לתפס מחשבתך בידך. ואפלו אם יוצאת חס ושלום למקום שיוצאת, תתפס אותה ברסן ואפסר להשיבה לדרך הישר, כי היא בידך בכל עת. והעקר שתרגיל עצמך לשמח נפשך בכל עז בכל מיני דרכים ועצות ששמעת, בפרט במלי דשטותא ובדיחותא. ובטח בה' ובכחו הגדול והנשגב, שאיך איך שיהיה, אחריתך יהיה טוב בודאי בודאי בלי ספק, כי הוא ז"ל גמר ויגמר בודאי, וכבר זכינו מה שזכינו לידע מהתגלות תורות ומעשיות כאלו שלא נשמעו מעולם, וזה יהיה נשאר לנו לנצח בחסדי ה'. ובעולם הבא תדע נפלאות ענג נעימת התורות האלו, ואז נבין למפרע עצם החסד שעשה עמנו הוא יתברך, שזכינו לידע בזה העולם כל זה. ויתר אי אפשר להרחיב בזה עתה. חזק ואמץ ושמח נפשך מאד, כי הכל יתהפך לטובה בעזרת השם יתברך, ומחמת כבוד שבת קדש אי אפשר להאריך יותר.

דברי אביך, נתן מברסלב.

ושלום לכל אנשי שלומנו באהבה רבה, ובפרט לידידי האברך המפלא מורנו הרב יעקב נרו יאיר.

לא יכלתי להתאפק מלכתב לך מעצם אהבתי אליכם, וגדל תשוקתי לראות בהצלחתכם הנצחית. היות גם בעת היותך פה שמעתי והבנתי שנתרפית מהתמדת הלמוד בעתים הללו, וגם עתה שמעתי עליך כאלה. נא בני חביבי, חמל עליך, כי אם לא עכשו אימתי. וראה והבן כמה יסורים סבלת ושברת כמה מניעות כדי להתקרב אל האמת, ועתה אחרי כל הדברים והאמת האלה ששמעת והבנת מפינו ומפי ספריו הקדושים, אין נאה לך ולנו להתרפות מדברי תורה חס ושלום אשר הם חייך וארך ימיך לנצח. חוסה עליך והתגבר מעתה כארי, ותתחיל מחדש להתגבר להתמיד בלמודך בכל יום, ואל תמשיך עליך מיד מרירות טרדת הממון. בטח בה', בפרט עתה שעדין אין נוגשין אותך פרנסה, זכר כי (שבת קנב.) 'ינקותא כלילא כורדא' [ימי הנעורים כעטרת הורד] אם זוכין לעסק בהם בתורה ותפלה ומעשים טובים, כי הזמן רץ ופורח מאד מאד, ואינו עומד כלל אפלו רגע אחת, כי אין שום זמן כלל, והילדות והשחרות הבל, הבל הבלים הבל הבלים. זכר את בוראיך בימי בחורתיך, וחדש כנשר נעוריך, ותלך בדרכי האמת ששמעת מאתנו ותעסק בתורה הרבה בכל יום, גם מזה אל תנח ידך להרבות בתחנות ובקשות ואמירת תהלים, ולפרש שיחתך לפניו יתברך בכל יום כבן לפני אביו. ותהיה הצנע לכת בכל מה דאפשר. ואם אף על פי כן יתודע להמתנגדים אל תתביש מפני המלעיגים, ויהיה מצחך חזק נגדם נגד עזותם הרע, ותקים הוי עז כנמר. כי צריכין עזות הרבה דקדשה לעמד נגדם ונגד כל המונעים שיש מעצמו ומאחרים. אשריך אם תשמע לדברי אלה, אז תצליח ואז תשכיל לנצח.

דברי אוהבו באמת לנצח.

נתן הנ"ל.
