# עד

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1173/1064/74/

בעזרת השם יתברך, יום ו' ערב שביעי של פסח תקצ"ב.

אהובי בני חביבי.

אהבתך אלצני לכתב עתה בחל המועד בערב שבת ושביעי של פסח, וגם אין לי פנאי כלל מחמת כבוד אורחים ושאר ענינים, ובקשתי ממך בני חביבי שתשמח בשמחת החג הקדוש אשר זכינו שהשם יתברך עשה לנו נסים כאלה שהוציאנו ממצרים וקרע לנו את הים הכל בשבילנו, כדי שגם אנחנו בדור הזה שהוא אני ואתה וכל האנשים שבטולטשין ופה ברסלב ושבכל ערי ישראל במושבותם, שכלנו אלה אנחנו פה היום חיים, כלנו הם בני הדור הזה, ועלינו נפל חובת היום הזה לשמח בשמחת קריעת ים סוף, אשר אז נתגלה אלהותו ואדנותו וממשלתו של האין סוף בעל הרצון יתברך בהתגלות נפלא ונורא אשר לא היה כמוהו, עד אשר ראתה שפחה על הים וכו' ועוללים ויונקים אמרו זה אלי ואנוהו.

שמח בני בשמחה זאת, אשר זכית להאמין בזה על כל פנים ולהיות בכלל ישראל עם הנבחר אשר בשבילנו עשה את כל הנסים האלה. ובאם לא היה מסתכל על הטוב שבנו לא היה עושה לנו נסים כאלה.

כלל הדבר חזק ואמץ להיות אך שמח תמיד בכל יום, כמו שכתוב (תהלים קמט, ב) "ישמח ישראל בעושיו", וכתיב (שם יד, ז) "יגל יעקב ישמח ישראל", ובפרט ביום טוב קדש יום קריעת ים סוף. כי תהלה לאל יש לנו במה לשמח בפשיטות "אשר בחר בנו מכל עם ורוממנו מכל לשון" וכו'. ובפרט שזכינו בדור הזה שאין אנו מתנגדים על בעל השמחה האמתי, שהוא מקור השמחה מקור הקדשה מקור האמונה מקור החיים האמתיים והנצחיים מקור החכמה, אשרינו שזכינו לזה. עלינו לשבח לאדון הכל על כל הטוב הנפלא אשר הפליא לעשות עמנו, אשר לא יאמן כי יספר שאנחנו בשפלות כזה נזכה לשמע ולהבין דברים נוראים כאלה וכו' וכו'. ובנו נתקיים המקרא (שם קלו) שבשפלנו זכר לנו כי לעולם חסדו, על כן אנו מחיבים לשמח ולרקד בכל יום ויום בכל מה שעובר עלינו, ומכל שכן וכל שכן ביום טוב קדש.

ואל יהיה לך צער כלל מה שאין אתה זוכה להיות אצלנו בכל פעם כרצונך הטוב, כי גם זה לטובה, כי יקר מאד אלפים פעמים כשאתה אצלנו פעם אחת ברבע שנה בשבירת מניעות כאלה, מאשר היית אצלי בכל שבוע בלי מניעות. ברוך השם אשר אתה זוכה על כל פנים להיות על ראש השנה בכל שנה ושנה, וגם בתוך השנה אנו רואים פנים בפנים כמה פעמים. שמח בני ואל תתעצב, ושמח נפשך בכל נקדה ונקדה טובה, וביותר במלי דשטותא כידוע לך.

ויתר אי אפשר להאריך, ומבטחני בך שתקים דברי אלה. ומי שהשמחה במעונו, ישלח עלינו שמחה שנזכה לשמח ברגל הקדוש והנורא הזה הבא עלינו לטובה, בפרט שהוא שבת קדש ויום טוב קדש ביחד, נגילה ונשמחה בישועתו אמן.

נתן מברסלב.
