# א

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1286/1/

(מכתב מר' נחמן מטולטשין ז"ל לר' מיכלי נכד מוהרנ"ת ז"ל)

ברוך השם, יום ה' נשא תר"ל לפה קהלת אומאן.

חיים ושלום וכל טוב לידידי כנפשי, הרב המפלג הותיק ועושה חסד וכו' ר' מיכלי נרו לא ידעך נצח סלה ועד, עם שלום כל בני ביתו שיחיו לארך ימים ושנים טובות אמן כן יהי רצון.

כבר השבתי למעלתו אשר ברוך השם קבלתי כל מכתביו, וגם נדבת לבו הטוב. ועתה חדשות שתחת השמש, הן המה ההבל הבלים הנובעים ויוצאים מקנאה וכו', חדשות בזה אין כי הן המה השטותים הישנים דישנים, אשר גרמו לנו מה שגרמו בכלליות ובפרטיות, הרחמן יתברך יצילנו מעתה. אבל החדש שלמעלה מהשמש יש ויש, הוא הוא התורה הקדושה וחדושיה שחדשו הבחירי צדיקיא. ועדין לא זכינו לראות ולשמע החדושים הנפלאים אשר בהם החמש שבכל סדר על דרך הפשט כפרוש רש"י ז"ל, והדרושים נפלאים אשר ב'מדרש רבה' וב'זהר הקדוש' ועוד ועוד, ובפרט בספרי רבנו ותלמידו הקדושים זצוק"ל. כן נזכה להגות בהם תמיד, ולראות ולשמע החדשות שנתחדש בהם בכל יום, ולהחיות נפשותינו בהם בכל עת ובכל שעה אמן כן יהי רצון.

והיום למדתי המאמר הקדוש "העקר והיסוד שהכל תלוי בו, להתקשר להצדיק שבדור ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה דבר קטן ודבר גדול" וכו', **וכבר מנח כלל בידינו אשר כעת הוא הצדיק שבדור - אדמו"ר זצוק"ל**. ויש בזה דבורים הרבה לבאר, יזכנו ה' לדבר בזה פנים אל פנים. כן נזכה לקים דבריו החיים והקימים קטן וגדול, כי על זה נאמר מקרא שכתוב במשלי "מכל משמר נצר נפשך וכו' כי ממנו תוצאות חיים". וכבר אמר רבנו ז"ל אשר כל מה שמצוה לעשות, אפלו דבר קל - תולה בזה תקון נפשותינו ונשמותינו בעולם הזה ובעולם הבא וכו' וכו' עד הסוף. כן נזכה לקימם. ובפרט הדברים הקלים ונעימים לעשותם, ללמד איזה סעיפים שלחן ערוך בכל יום, ואיזה קפיטליך תהלים, ולשא עינינו ולבנו בכל פעם אליו יתברך. ואפלו אם אין יכולין לדבר רק דבורים מעטים, "רבונו של עולם רחם עלי" - גם זה יקר מאד. ובפרט לקים מאמרו ז"ל "מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד". כן נזכה להתחדש לבבינו בכל יום ובכל עת ושעה ללמד וכו' ולקים בשמחה ובאהבה, ולהאמין בזה באמונה גדולה.

כאות נפשו ונפש אוהבכם הדורש שלומכם תמיד, ומעתיר בעדם, ומתגעגע לראות עמו ועם אחיו היקר בזמן מרוח, ולדבר כל זה ויותר מזה, עדי שיכנסו רוחות הקדשה מהדבורים הקדושים בלבבנו לקיום ולמעשה אמן כן יהי רצון

נחמן הלוי

ושלום לכל אוהבינו, ובפרט לאחיו היקר. וכל דברי שנכתבו בעזרת השם יתברך, כונתי לכלם, ובפרט לאחיו היקר שיחיה עם כל בני ביתו שיחיו לארך ימים ושנים טובות אמן כן יהי רצון.
