# ב

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1286/2/

(העתקת איזה מכתבים מכת"י של הר' נחמן טולטשינער ע"ה )

ברוך־השם, יום ד' בשלח תרל"ב לפ"ק אומאן.

לכבוד ידידי כנפשי הלא הוא המפלג הותיק וכו' וכו' הנגיד ר' יחזקאל העשיל נ"י, הצלחתו יעלה למעלה ולטובתו בגשמיות וברוחניות אמן כן יהי רצון אמן כן יהי רצון.

מסגר פה מכתב לגיסו היקר וכו' הנגיד ר' רפאל, ידיד נפשי נ"י, אשר הגיע לידי קדם שבת קדש העבר, אך לא היה עובר ושב בטח לשלח על ידו, כן יקבלו עתה וימסרהו לידו. יותר אין להאריך. יזכנו ה' להאריך בשירות ותשבחות אשר כלם כלולים בהשירה הקדושה "אשירה לה' כי גאה גאה" וכו' וכו'. גאט איז גרויס [ה' גדול] ועשה ועושה ויעשה עמנו נסים ונפלאות גם בגשמיות וגם ברוחניות, ואל יעזבנו ואל יטשנו לנצח לכל אחד ואחד במעמדו, לזה בעשירותו ולכל אחד ואחד בערכו. אך אחי ידידי, זאת צריכין לידע שמכרח לעבר איזה מעט מרירות כמבאר באריכות נעם בדברי רבנו ז"ל על ענין הנפלא "שבת במרה נצטוה", המובא בסדר הנ"ל שבוע זאת. ומבאר שם ברוח קדשו שזה רמז שמכרחין לסבל מעט מרירות, כמו שידוע שכל הרפואות מלבשים בסמים מרים, כן 'שבת שלום' שהיא רפואה לכל הדברים, נצטוה במרה לרמז על הנ"ל. ועין שם מה שמובא על פסוק "הנה לשלום מר לי מר" וכו' מה ששבח חזקיה את השם יתברך, עין שם היטב וינעם לנפשו.

אחי ידידי, אדבר עם מעלת כבודו על טייטש, חזק וחזק מיין ברודער אריין טהאן זיך גוט טיף [השקע עצמך היטב בעמק], בדברי רבנו ז"ל בהתורות ובהמעשיות, והדרושים של תלמידו הקדוש מורנו הרב ר' נתן ז"ל ובהתפלות הנ"ל. והרם קולך בנעימה בתהלים ושירות ותשבחות וזעקות וכו' אשר בהתפלות ואז וועסטו לעבין א לעבין [ואז תחיה חיים], כי זולת זאת, אין שום חיות כלל. והבט וראה בעין שכלו ובינתו אשר חננך ה', ותראה היטב אמתת הדברים האלו. כן יהי ה' בעזרך שתזכה צו באהארצען זיך [להשריש את לבך] באש הקדוש אשר משרש בכל לב איש הישראלי, ולהכניס אש הקדושה הזאת בכל הנ"ל אז טוב לו. ויש בזה עוד לדבר אך אי אפשר להאריך.

תשוקתי שידרש בשלומי לפרקים, אולי יזכנו ה' שיהיה נדבר בינינו איזה דבורים המשרשים בנו ממקור חיותנו ז"ל, אשר חיותנו בעולם הזה ובעולם הבא תולה בזה. וידרש בגיני בשלום חותנו היקר מפז וכו' ולכל זרעו שיחיו, ולידידנו עז ש"ב האברך היקר ר' נתן בן דודו ר' יקותיאל נ"י. וירבה לדבר עמו שאין שום תכלית טוב כי אם לקים כנ"ל, ואף על פי כן יצליחם ה' גם בעשר רב. כי ודרשי ה' לא יחסרו כל טוב, כן יקים בנו שנזכה להיות דורשי ה' באמת, ולא נחסר כל טוב בגשמיות וברוחניות אמן, כן יהי רצון, אמן כן יהי רצון כאות נפשו ונפש אוהבו תמים.

נחמן הלוי
