# ו

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/1286/6/

ברוך השם, יום ג' עקב תרל"ג אומאן.

לכבוד ידידי האהוב ומחתני היקר, הרב המפלג הותיק ועושה צדקה וחסד וכו' הנגיד ר' יחזקאל העשיל, נר הצלחתו לטובה יעלה למעלה, שלום וישע רב עם שלום כל בני־ביתו, ומזל טוב עבור בתו החדשה תחיה, שיחיו לארך ימים ושנים טובות בשלמות הבריאות בכל רמ"ח איבריהם ושס"ה גידיהם אמן כן יהי רצון אמן כן יהי רצון.

בשבוע העברה קבלתי מכתבו היקר והנעים בצרוף נדבת לבבו הטוב. מאד החיית את נפשי בנדבת לבבו הטוב ובדבריו הטובים והישרים אשר כתב במכתבו היקר, אשר נראה בעליל שמדת האמונה והבטחון משרש בעמק לבבו הטוב, אשר זאת הוא עקר היסוד יהדותנו. יסוד כל התורה והמצות כמאמר חכמינו ז"ל "בא חבקוק והעמידן על אחת, וצדיק באמונתו יחיה". כן אחי ידידי, חזק ויאמץ לבבך הטוב באמונה הישרה ובטחון אשר לא יעזבהו נצח סלה ועד בגשמיות וברוחניות. ואם כי עובר לפעמים איזה חשך ואפל על האדם הן בגוף והן בנפש וממון, אל יחליש דעתו ולבבו הטוב, רק להאמין בהמקרא מלא "כי אם הוגה" (אבל אחר כך) "ורחם כרב חסדיו", וחסדי ה' לא תמו ולא כלו, אדרבא החסדים מתחדשין בכל בקר, כמו שפרש רש"י על פסוק "חדשים לבקרים"; ובאמונה הזאת ובבטחון הזה חזק וחזק בכל יום ובכל עת ושעה, ויתגבר לחטף בכל עת תורה ותפלה.

ודע ידידי, אשר אם יכולין לשפך לבבו לפניו יתברך בודאי בודאי מה טוב, הן בתהלים והן בתפלות או בהתבודדות, כאשר למדנו אדמו"ר זצוק"ל, אך אם הלב אטום ואין מלה בפינו, בבחינת 'אין לי פה לדבר' וכו' שאמרו וצוחו הקדמונים, אז העקר לשא עינינו למרום, אשר זאת יקר אצלו יתברך בלי שעור כמבאר בדברי נביאים ובדברי חכמינו ז"ל. אך אין הפנאי מסכים להאריך. וכאשר הרבה לדבר מזה מו"ר מוהרנ"ת [מורי ורבי מורנו הרב ר' נתן] על פסוק "סוד ה' ליראיו" וכו' וכו' ולהם גלה גדל רחמיו וחסדיו. ועל ידי זה "עיני תמיד אל ה' כי הוא יוציא מרשת רגלי" בגשמיות וברוחניות בגוף ונפש ובממון. כן יעזר ויגן עליך ה', עליו ועל כל בני ביתו שיחיו לארך ימים ושנים טובות ויתחדש עליו ועל כל בני ביתו שיחיו שנה טובה ומתוקה מעתה, כי ימי אלול מתנוצצים ובאים, כן נזכה לקבלם באהבה וברצון לרצות ולפיס אותו יתברך ויתעלה המתרצה ברחמים ומתפיס בתחנונים, ולקים 'עינינו לך יתברך תלויות' עד שיחננו ויברכנו ולכל אחינו בני ישראל בשנה טובה ומתוקה בגוף ונפש וממון כאות נפשו ונפש אוהבו תמים המזכירו לטוב בכל פעם ומברכו בשנה טובה ומבקש ידיעתו הטובה

נחמן הלוי חזן

ובקשתי לומר בגיני שלום לש"ב האברך הר' נתן בן יקותיאל נ"י, אין פנאי להאריך כעת. לעת עתה ישלח לי אשר מגיע לי מאוהב נפשי נדיבת לבבו הטוב מימי חנכה, כי דחוק לי כעת בההוצאה, כי הנני עוסק (חסר) וכיוצא, ובקשתי לסיעני במנה יפה אפים. ובגלל הדבר הזה יתברך מאת ה' בשנה טובה ומתוקה מעתה אמן כן יהי רצון, אוהבו תמים.

נחמן הלוי
