# יב

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/12/

ברוך השם, יום ו' ערב שבת קדש.

אתמול לפנות ערב תהלה לאל באתי מהלולא קדישא, בני שיחיו מה אוכל לשער לכם גדל יקרת הדבר הזה, אברך בכל לבי להשם יתברך אשר עד כה עזרני, סי איז א פיינע חתנה מען מעג פארין [זו "חתנה" יפה, כדאי לנסוע] מארבע פנות העולם לראות הענין הזה, וגדל תקף האמונה קדושה שיש לכל אחינו בני ישראל שיחיו בזה. באים אנשים מקצה ארצות, וגם מטשערקסיע היו כמה אנשים מכבדים, ומפזרים הון רב. ואינם בוכים כלל, רק שמחים כל הלילה ותכף בבקר נוסעים לדרכם.

וגדל המניעות שהיה היום פה על ענין הנסיעה הזה, לא היה כזאת מעולם, כי ירד הגשם שני ימים רצופים יום ד' ויום ה', וכל תושבי הארץ פה אינם בזכרם שיהיה בעת הזה גשמים כאלו. וכל אנשי העיר הזאת לא נסעו עד יום ל"ג בעמר בבקר. כי על הלילה לא היה באפשרי לבא לשם, כי החצר הוא רק בחזקת הפרענקין, וכל הבתים שיש בשם משכרים להפרענקין שבאים מארצות אחרים משנה לשנה גבירים מפרסמים, והמדרש מלא מפרענקיות מפה אל פה. רק בכל שנה כאשר החמה זורחת, כל אנשי צפת עומדים החוצה על הגגות ובתוך החצר ועושים לעצמן סכות ארעי, וכהיום זאת הנ"ל בלתי אפשרי לסבת הגשמים באין מעצור. ועשו פה הדלקה גדולה (ההדלקה פה היתה אצל בית הכנסת של כבוד האר"י זצוק"ל בשמחה רבה, וההדלקה נראית עד המירון, ותהלה לאל רקדנו הרבה בתוך שטף הגשם, ואחר כך בבית הכנסת והכל באהבה ובחבה). אך ביום ל"ג בעמר בבקר השכם בתוך שטף הגשם התחילו אנשי פה לנסע לשם.

מה אמר לכם, לא האמנתי כי יספר לי אם לא ראיתי בעיני. נסעו אנשים ונשים וטף, גם יונקי שדים. והגשם שטף אותם, וכל הדרך היה מלא שמחה לגדל חביבות הדבר הזה. וטרם באו לשם כבר נסעו קצת פרענקין, והיה מקום לכנס לתוך המדרש. ומקדם אמר כל אחד כל מה שבלבו, ושפכו הרבה דמעות מקירות לבם. ואחר כך בעזרת השם יתברך גדלה השמחה עד לשמים והיה קלינעט ופאק [תף ומצלתים]. וכלם בפיהם מזמרים נגונים נפלאים. והילדים מתגלחים שקורין פה חאלאקין [חלקה]. והענין הזה הוא דבר נפלא, כי יש להם שירים לזה ומרקדים עם הילדים בתנועות נפלאים. ממש כלתה נפשי בנעם הדבר הזה, והילדים דפה, המה מחכמים נפלאים לא נראה כזאת; הכלל, עס איז א [זה] ענין נפלא, מעשי רבי שמעון.

ואנכי תהלה לאל זכיתי לעמד אצל הציון ממש, ואמרתי התפלה הקדושה שלנו שנתיסדה על תקף קדשתו. ונשאתי עיני למרום, ונתתי שבח והודיה לפניו יתברך אשר איש כערכי יזכה לעמד ביום הזה על ציון שלו הקדוש. ופרשתי שיחי מקירות לבי, וזכרתי כל הנפשות הנרשמים אצלי, ואחר כך רקדתי ברוך השם הרבה בשמחת לבבי. עד שמתוך הרקידה ישבתי עצמי על החמור לחזרה. וגם זוגתי תחיה היתה עמי, ותהלה לאל באנו לביתי לשלום בלי שום מכשול, רק עיף ויגע. ה' יחזק את כחנו אשר נזכה לבא לעיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן במהרה בימינו כאשר עם לבבנו. ותהלה לאל, היום שכרנו חמורים לשם לנסע אם ירצה השם ביום ב' הבא עלינו לטובה. יהי רצון שיהיה בשעה מצלחת שיהיה הנסיעה כסדר. ונזכה לבוא לשם בלי שום צער הדרך חלילה. ויתחזק כחנו לעשות פעלתנו בשם כאשר עם לבבנו, ונזכה לבוא לביתי לשלום גם כן בלי שום צער הדרך חלילה. רק הכל בשלום ושלוה לטוב לנו כל הימים אמן כן יהי רצון.

ויתר מזה לבי מלא מלים בזה, אך אי אפשר להוציא מכח אל הפעל. בני שיחיו, אשרינו מה טוב חלקנו שזכינו לחסות בצל כנפיו של כבוד אדמו"ר הנחל נובע מקור חכמה זצוק"ל, ותלמידו הקדוש כאאמו"ר [כבוד אדוני אבי ומורי ורבי] זללה"ה אשר הכניס לנו דעת על כל פנים למה לכסף. והשאירו אחריהם ברכה כל האוצרות שלנו. ובפרט היסוד של קבוץ על ראש השנה, דאס איז גאר איין אנדער חדוש נפלא [זה באמת חדוש נפלא ושונה], ובל תשכחו מה שכתוב בסיום דברי קדשו של ההתגלות הצדיק רבי שמעון בן יוחאי "וכו'". תשימו לב לזה התבה "וכו'" ותבינו קצת דברי הנ"ל ודי למבין. יהי ה' עמנו מעתה ולנצח להיות בגורלנו עד עולם אמן כן יהי רצון.

נפלאתי קצת שאין לי שום תבה אחת מידידנו הרב צבי מ"ז. אך מסתמא הכל מאת ה'. ובה' בטחתי כי לא יעזבני. לעת עתה מצפה אנכי לקבל הסך ששלחתם לי למען לא אצטרך חס ושלום ללוות על הוצאות, כי ביש לפני הדבר. ולעת עתה מכרח אנכי להכין כל מכתבי, ואם אקבל אם ירצה השם על ידי הרץ הבא אם ירצה השם ביום מחר, אודיעם בניר מיחד בשורות שתים, כי לא יסכים הפנאי, לסבת הליכת השירא, וגם עתה אנכי מטרד מאד. כאשר תוכלו להבין כי ענין הנסיעה הזאת קשה לפני כמעט יותר מאשר מחוץ לארץ לפה. ה' ברב רחמיו יוליכני בדרך הזה לשלום בלי שום צער הדרך כלל, ויביאני לשלום על שבת קדש הבא עלינו לטובה לעיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן במהרה בימינו, חזק בבריאותנו כראוי, ושם אזכה לתן תכף תודה והודיה להשם יתברך על נפלאות חסדו יתברך אשר גומל עמי בכל עת. ועל זה בטחוני גם עתה שימלא משאלות לבבי לטובתי ובזה אסים ואמר שלום, ונפשי קשורה בנפשם לזכרם בכל עת לטובתנו.

דברי אביכם המברך אתכם בכל טוב רוחני וגשמי מצפה לשמע בכל עת קול הצלחתם למעלה בזה ובבא לטוב להם.

יצחק

פריסת שלום לכלתי הצנועה מרת אסתר שיינדיל ולנכדתי המהללה הכלה מרת אדיל תחיה ולנכדי היקר כמר נחמן שיחיה ולנכדתי החכימה בתיה תחיה ולנכדי היניק שכנא שיחיה.

פריסת שלום לכלתי הצנועה מרת רחל תחיה ולנכדי היקר כמר אהרן שיחיה ולנכדי הנחמד נפתלי שיחיה. גלייבט מיר מיינע ליבע קינדער אז איך פאר געס אין אייך ניט אפלו איין שעה. השם יתברך זאל העלפין סי זאל מקוים ווערין וואס איך בעט פאר אייך. איך בעט אייך זארגט ניט. גאט ברוך הוא וועט אונז העלפין אלדינג אין דער צייט כרצונו יתברך.

[האמינו לי ילדי האהובים שאינני שוכח אתכם אפלו לשעה אחת. ה' יתברך יעזור שיקים כל שאני מבקש עבורכם. אני מבקש מכם, אל תדאגו. ה' ברוך הוא יעזר לנו בכל דבר בזמנו כרצונו יתברך].

זוגתי תחיה גריסט אייך אללע גאר ליבליך און ווינשט אייך כל טוב. איהר ליבשאפט צו אייך איז בלי שעור. ובפרט להילדים שיחיו און זיא פאהרט, ברוך־השם גם כן עמי לירושלים, וה' יצליח דרכה. און זי בעט פאר אייך תמיד גאט און האפט צו הארכען פון אייך בשורות טובות תמיד.

[זוגתי תחיה דורשת בשלומכם באהבה רבה ומאחלת לכם כל־טוב. אהבתה לכם היא בלי שעור ובפרט להילדים שיחיו, והיא גם כן ברוך ה' נוסעת עמי לירושלים וה' יצליח דרכה, והיא תמיד מתפללת לה' בשבילכם ומקוה לשמע מכם בשורות טובות]. ובקשתה להודיע לה משלום הזוג מרת סאסיע תחיה עם שלום בעלה ר' משה נ"י ומבתם תחיה, ואיך מתנהג להם בפרנסתם, איהר וועט זי מחיה זיין [תחיו אותה].

דאבריש אשת ר' יצחק

פריסת שלום לכל אנ"ש שיחיו וכל אוהבנו שיחיו ולכל השכנים שם, ובפרט לידידנו השכן, האברך המפלג הר' יעקב נ"י. וקבלתי הקוויטיל שלו עם אחד רובל-כסף וכן אנכי שמתי הקוויטיל שלו תחת חיקי להשאירו על איזה מקום קדוש בדרכי בקדש לעיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן במהרה בימינו. וחוץ לזה רשום אצלי כל שמותיו שיחיו בספר להזכירו בכל עת לטוב.

ידידנו הר' דוד ריידע מבקש מכם לעורר שם כל משפחתו שיחיו, ובפרט הנגיד הר' צבי טאבאטשניק נ"י שירחמו עליו להיות בתומכי למחיתו. כי דחקו גדול למאד ומדוע יתרחקו ממנו כל כך, ובפרט כי הוא איש ירא ה'. כן יתאמצו לטובתו ולהודיעני מזה, ונא לדרש בשלום כל אנשי הבית המדרש שלנו לכל אחד באהבה רבה. אביהם אוהבם

יצחק הנ"ל
