# יג

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/13/

בעזרת השם יתברך, יום ו' ערב שבת קדש פרשת במדבר מ"ח למספר בני ישראל תרכ"ט, פה עיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן במהרה בימינו.

ישאו הרים מארץ החיים, שלום וברכה לכבוד אהובי בני חמדת לבבי הלא הוא הרבני המפלג דוד צבי נ"י, והלא הוא הרבני המפלג הרב מיכל שיחיה. חי החיים ישפיע עליהם כל טוב רוחני וגשמי, לטוב להם כל הימים ביחד עם נשותיהם ויוצאי חלציהם שיחיו, ויזכו לשתי שלחנות תורה וגדלה במקום אחד, אמן כן יהי רצון.

חסדי ה' אזכיר על כל הטוב אשר גמלני, ברוך שהחינו וקימנו והגיענו לזמן הזה. ותהלה לאל באתי לפה לשלום ביום ו', ערב שבת קדש העבר בערך חצות היום, ומצאתי פה את שאהבה נפשנו את אנ"ש היקרים שיחיו. וזכיתי בזה היום להתפלל מנחה וקבלת שבת אצל מקום קדשנו בית תפארתנו. והאמנם אשר בודאי נהפך לבי בקרבי על גדל מרירות החרבן, כי מתפעל נפש הרואה, אוי לנו על שברנו, ואי אפשר לשער הענין הלזה, על כל אלה בראות הומיות אחינו בני ישראל שיחיו, בהתפללם שם אנשים ונשים וטף וכלם מקירות לבם מתחננים ומבקשים לגאלת נפשם, אמרתי זאת נחמתי בעניינו. כי סוף כל סוף מזה תצמח הגאלה במהרה בימינו אמן סלה, ודרכי ה' נעלמים מאתנו.

ונתגברתי במחשבתי וקשרתי עצמי גם כן לתוך כל הקבוצים הקדושים מאחינו בני ישראל שיחיו והתפללתי עמהם. אך עם כל זה לא שב רוחי בקרבי. ובאנו לביתנו והתחלנו להחיות עצמנו עם התקוה האמתית, אשר אנו מאמינים אשר בחסדי ה' בודאי יבא הגואל צדק במהרה בימינו, עד אשר באנו לשמחה ורקדנו קדם קדוש בתשוקת לבבנו. ותהלה לאל עבר כל השבת קדש בשמחה.

ואחר כך ביום א' נסענו יחד לעיר הקדש חברון, ובאנו על לינת לילה ביום א' בערב לבית הצדקת רחל אמנו זצוק"ל. ומן חצי לילה עד הבקר שפכנו שיחנו כאשר עם לבבנו. ובבקר השכם התפללנו תפלת שחרית בצבור, שם מצאתי קצת מרגוע לנפשנו. ובאנו לעיר הקדש חברון ביום ב' ערב ראש חדש לעת ערב. ותכף הלכנו למקוה, והלכנו להתפלל מנחה אצל מקום מערת המכפלה. מה אמר מה אדבר, זה הוא ענין אחד ממש עם מקום קדשנו, ובלבי לא היה שום הפרש ביניהם, והיינו בשם לערך שתי שעות. והגם שנזרק עלינו קצת אבנים טובים, רק היה בחסד. וביום ראש חדש הלכנו על כל המקומות הקדושים, עד אשר באנו באחרונה אל מערת ישי אבי דוד, והצדקת רות. בשם נפתח לבי עד למאד כי נזכר בלבי גדל עצם קדשת ההתגלות של כבוד אדמו"ר הנחל נובע מקור חכמה זצוק"ל על הפסוק "ויאמר בעז אל רות".

אשרינו מה טוב חלקנו שזכינו לטוב אמתי כזה, ובאנו לשמחת לבבנו, וביום ד' בבקר נסענו לחזרה. ובאתי עת תפלת מנחה גדולה עוד הפעם לבית רחל אמנו, והתפללתי שם תפלת המנחה. ותהלה לאל באנו לפה לשלום. עד הנה עזרונו רחמיו יתברך, כי לשער לכם גודל ענוי הדרך הזה מעת צאתי מביתי מעיר הקדש צפת עד היום, הוא בלתי אפשרי. הכלל הדרך מלא נסים. ואין בזה שום דרך הטבע כלל, רק השם יתברך ברב חסדיו שלח מלאכו לפנינו, והוליך אותנו בכל הדרך הזה ולא על־ידי שום דרך הטבע כלל. כן ברחמיו יתברך יושיענו לפעל בקשתנו מלפניו יתברך על כל אודותינו, ולחג את חג השבועות הקדוש בשמחת לבבנו. ויוליכנו גם לחזרה בדרך הזה לבא לביתנו עיר הקדש צפת בלי שום צער הדרך, ונזכה לבא לשם שלם בגופנו ובממוננו ובתורתנו אמן כן יהי רצון.

וביום אתמול הלכנו גם כן להתפלל תפלת מנחה למקום קדשנו. ובפעם הזאת נפתח לבבי ופרשתי שיחתי לפניו יתברך בפרט ובכלל, וזכרתי כל השמות של כל אוהבינו כפי שנרשמים אצלי. ועמדנו שם עד הלילה ותהלה לאל היה בהשקט. והיום מסתמא נלך לשם גם כן להתפלל תפלת המנחה וקבלת שבת והתפלה, ולספר שם הספירה של יום מ"ט. יהי רצון שנזכה להארת וקדשת יום החמשים הקדוש יום קבלת תורתנו הקדושה, אשר נזכה לקבל עלינו מחדש קדשת תורתנו הקדושה, לשום אותה בלבבנו מעתה ולנצח, למען טוב לנו מעתה ולנצח, לטוב לנו כל הימים טוב אמתי לתכליתנו הנצחי. והיתה זאת שמחתנו וחדותנו אמן כן יהי רצון.

והנה מסתמא בלבי הרבה לדבר מענין הנסיעה הקדושה הזאת, אך עדין אין דעתי צלולה מטרדת הדרך. רק מרב אהבתכם באתי להודיעכם משלום בואי לשלום לכאן, והודעתי אתכם כל הנ"ל. ודעתנו להתמהמה פה בחסדי ה' עד יום א' פרשת בהעלתך הבא עלינו לטובה. אז נשים פעמי רגלינו לבא לביתנו לעיר הקדש צפת, ואפשר נסע דרך עיר הקדש טבריא, ולמען אהבתם אלך עמהם יחד. וכאשר בחמלת ה' עלינו שנבא לביתנו לשלום, כן משם ארחיב לכם הדבור ככל אשר עם לבבי. ואפרט לכם כל המקומות הקדושים שזכיתי להיות ואשר עוד אזכה להיות בשם בחסדו יתברך.

ולעת עתה אהובי בני שיחיו תתנו שבח והודיה להשם יתברך אשר עד כה עזרנו רחמיו יתברך. מה אמר מה אדבר, מי פעל ועשה קורא הדורות מראש, ורק זכותו הקדוש וזכות תלמידו הקדוש כאאמו"ר [כבוד אדוני אבי מורי ורבי] זללה"ה הופיע עלי לחנני בחסד הגדול הזה, כן יעמד לנו זכותו הקדוש מעתה ולנצח לבא למבקשי נפשי, לתכלית הנצחי בחיים חיותי בארץ הקדושה הזאת, ויזכנו לשמע מכם בשורות טובות, לשמע קול הצלחתכם בטוב ובנעימים והיתה זאת שמחתי. דברי אביכם ואוהבכם מעתיר בעדכם בכל עת ורגע, וה' ברב רחמיו יאזין תפלתי עלינו ועל כל התלויים בנו ועל כל אחינו בני ישראל לטוב לנו בגאלה ישועה ורחמים אמן כן יהי רצון.

יצחק

זוגתי תחיה גריסט אייך גאר פריינטליך, זיא איז ברוך השם זעהר צופרידען [דורשת בשלומכם בידידות רבה היא ברוך ה' מרצה מאד] שזכתה לבא לפה ועל כל המקומות הקדושים הרבתה בתפלתה עבורכם לטוב לכם תמיד, והבלבולים שלי ממנה בזה הדרך היה בחסדים גדולים, יחננו ה' על להבא שיהיה הכל בחסדיו עלינו לטובתנו.

פריסת שלום לחתני היקר הר' יעקב יחיאל מיכל נ"י עם שלום נכדי היקרים, לא נתקה אהבתו ממני, והיה על זכרוני להזכירו על כל המקומות הקדושים. וה' ברב רחמיו יושיעו לטוב.

פריסת שלום לכל אוהבינו ואנ"ש ושכננו שיחיו כלם יעמדו על הברכה, ויתפקדו לטובה ככל אשר שאלתי עבורם. ואם ירצה השם מביתי כאשר יזכנו ה' לבא לשם מהרה לשלום, משם הנני בעזרת השם יתברך להעריך לכל אחד פריסת שלום ביחוד כפי אשר ישים בלבי הוא יתברך.

דברי אוהבם האמתי

יצחק

ועל הטוב יזכר שמו כבוד ידיד נפשי כרע כאח לי הרבני המפלג כבוד שם תפארתו מורנו הר' יעקב ט"ב נ"י. אחי ידידי מה אמר מה אדבר, הטובות אשר עשית עמי ותגדל חסדך עמי אשר התחזקת נפשי לבא עד הלם, כן אהבתו חקוק בלבי, ולא אוכל לשכחו כלל. כן יצליחו ה' ככל לבבו לטובתו, עדי יזכה לבא בחיים חיותו לתכליתו האמתי ברב שלום וברכה. ואזכה עוד בחיים חיותי לראותו נטוע באהלו עם זוגתו תחיה בארץ הקדושה הזאת עם הרחבת לבב למעלה.

דברי כרע כאח לו

יצחק

תפרס למעני בשלום ידידנו היקר הנעלה הר' נחמן טולטשיניר לאומאן, ותודיע לו שלום בואי לפה לשלום ומכל הנ"ל, ואם ירצה השם מביתי אכתב לו ביחוד, ומכתבו על ידי אנ"ש שיחיו קבלתי לנכון, ודבריו האמתיים החיו את נפשי. דברי הנ"ל.

גם אני דורש שלום אוהבי ורעי האחים היקרים מה טוב ומה נעים שמם מורנו הרב דוד צבי נ"י, ומורנו הרב מיכל נ"י. אמרתי להודיעם משלומנו הטוב, אשר ביום ג' בחקתי באתי יחד עם הרב דמחננו ועם ידידנו הר' יעקב נ"י בן ר' צבי לפה ירושלים עיר הקדש תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן כן יהי רצון. ואבקש לפרס בשלום ידידנו הותיק מו"ה נחמן נ"י הלוי היושב באומאן, ובשלום כל אנ"ש היקרים. השם יתברך יזכנו לקבל את החג הקדוש הבא עלינו לטובה, ונזכה לקבל התורה לשמר לעשות ולקים לגיל ולשיש באורה.

דברי ידידם אוהבם מאז

אברהם אבא ראבינאוויטש מטשעהרין

ואבקש לדרש אנ"ש היקרים היושבים בברסלב.
