# יד

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/14/

בעזרת השם יתברך, יום ג' עקב תרכ"ט פה עיר הקדש צפת תבנה ותכונן במהרה בימינו.

שלום וישע רב וכל טוב סלה לכבוד בני היקרים החביבים שיחיו.

ביום ה' דברים כתבתי להם על ידי הפאסט והודעתים מדאגת לבי מעכוב מכתבם אשר לא קבלתי עדין מכתב מהם מן אחר זה המכתב שכתבו לי ביום ג' תזריע, ובשבוע עברה הוספתי להם דברים בזה על ידי כבוד ידידינו היקר המפלג הרב מאיר שיחיה שנסע מפה. והעקר שמתי דברי בפיו. ומאז ועד כה חכיתי וכלו עיני לביאת הרץ בשבוע זו, אולי ישמח לבבי בקבלת מכתב ידם הטובה. ובא אתמול הרץ, ותהי תוחלתי נכזבה. מה אוכל לשער לכם דאגות לבי מזה, ורק בחסדי השם יתברך הנותן ליעף כח, הוא נותן בי גם כן כח קצת שיהיה בידי להמתיק הצער מזה. ולעת עתה לא אוכל לשאת חטא עליהם חלילה, כי בודאי אחר אזהרתי עליהם לשלח לי מכתב בכל חדש, בודאי קימו זאת, ומי יודע הסבה בזה שנתהוה עכוב כזה, יהי רצון שיהיה לטובה. והאמנם שבודאי יש לי עגמת נפש מעכוב מעות אשר כלתה הסכום שחנוני כבוד אנ"ש אשר זה היה חסד גדול מאת ה', כי בלתי זאת לא ידעתי מה היה נעשה עמי. חסדי ה' ונפלאותיו גברו עלי בזה עד כה, ובזה בטחתי אשר בעזרתו יתברך לא יעזבני. ועם כל זה בודאי יש לי עגמת נפש עתה מעכוב המעות, עם כל זה אין נחשב זאת לאחד מאלף נגד זה אשר כלתה עיני לראות כתיבת ידם הטובה, אז ותחי רוחי בקרבי. ולפי חלישות כחי מהנ"ל לא היה בלבי לכתב על ידי זה הפאסט, אך אמרתי אשר לפי דעתי בודאי שלחו לי מכתבם עם מעות כפי אשר הזהרתי אותם עוד מעיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן במהרה בימינו, וכפי הנראה נתעכב על הדרך, כן נחוץ להם לדעת מזה אשר יראו לעשות איזה תקון בזה, שיגיע לידי מהרה. כי לעת עתה תדעו אשר עומד הדבר אשר מכרח אנכי לקים הדרך ברוך ה' יום יום, אבער טאקע [ואמנם באמת] יום יום ודי למבין. נא בני שיחיו תשימו לב לדברי אלה ותראו לחשב אודותי ככל אשר יהיה בידכם לטובתי לראות לתמכנו לטובת מחית פרנסתי לפה, הן להנטות לי מעותכם בזמנו, וכן בענין טובתי מאוהבינו, תשימו לב לזה שיהיה לי איזה מעמד בזה להחיותי פה.

והעולה על רוחי היה לכתב בזה איזה מכתבים לאוהבנו מטולטשין, אך לאשר מחי מבלבל כעת, ובפרט כי לא ידעתי מהנעשה בשם, ואולי כבר נשלח לי איזה תשורה מהם, כן אין לי דבורים לבא אליהם. ובפרט כי כתבתי להם כבר כמה פעמים, ועד כה אין לי תשובה מהם, וגם אין לי תשובה ממשפחתנו מאומאן. הכלל שנתעלם ממני כל דבר, לכן לא אוכל אנכי לבא עוד בפעם בדברי כל זמן שלא אקבל איזה תשובה בזה לדעת אם נפעל איזה דבר בזה לטוב. וה' ברב רחמיו יחוס עלי ויחנני בחסדו יתברך שאזכה לעמד על משמרתי לשקד על תכליתי הנצחי ולבטח עליו יתברך שיהיה הכל על נכון, ואזכה לשמח בחסדו הגדול אשר חנני להיות מתושבי ארץ הקדש. זה חלקי מכל עמלי עתה, ורק זאת חיותי עתה לטוב.

תדעו אשר שלחתי לכם בקיץ הלז שבעה מכתבים. א) ביום ה' שמיני על ידי ר' יואל צבי. ב) ביום ו' הנ"ל על ידי הפאסט. ג) קדם נסיעתי לעיר הקדש ירושלים תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן סלה. ד) ביום ו' ערב שבת קדש במדבר מעיר הקדש הנ"ל. ה) על ידי ידידינו הרב אבאלע נ"י. ו) ביום ג' חקת על ידי הפאסט. ז) ביום ה' דברים על ידי הפאסט. חוץ אשר שלחתי על ידי ידידנו היקר הרב מאיר נ"י, ועד כה לא קבלתי תשובה אפלו על הראשון. יחנני ה' בחסדו הגדול להושע בזה מהרה.

והנה במכתבי מן פרשת חקת כתבתי להם, ורשמתי להם צעטיל מאוהבינו אשר היו בעזרתי בעת הנסיעה לפה, כי אמרתי אולי יהיה נחוץ לכם זאת. עתה רצוף פה צעטיל מקצת אנשים מאנ"ש שיחיו למען יהיו לפניכם לזכרון. ועם כבוד ידידנו היקר הרב אבאלע נ"י דברתי מזה ואמר לי בפרוש שיש בכח לעשות לטובתי בעת ימי הקבוץ הקדוש שלנו, רק שהוא מטרד למאד. עם כל זה כאשר בניכם שיחיו יעוררו אותו בזה, הבטיח לי שבודאי יהיה לעזרתכם בכל כחו לטובתי, כי הוא ראה והבין מעמדי. כן תבינו איך להתנהג, וה' יצליחם, כי רק עליו יתברך סמיכתי בכל ענין זה, והוא יתברך הטוב יחנני.

לעת עתה תדעו אשר נמצא כעת בידי מזמן אחד רענדיל, ועל זה מגיע ממני הקפות על ערך שלשה רענדיליך ויותר קצת, ועד ביאת הרץ השני הוא עוד שני שבועות. והעת עתה להכין עצים וגחלים על כל ימות החרף, וימים טובים ממשמשין ובאין עלינו לטובה; ועם כל זה בני שיחיו, עכוב מכתבם עולה לי על הכל. הודעתי לכם כל זאת למען תדעו מהותי, וכבר כתבתי לכם אשר הוצאה הכרחיות שלי לא פחות מן ד' רובל-כסף לשבוע, מעות פה עולה חמשה רובל-כסף דיפאזיטין. ולא אוכל עוד לקמץ יותר, כי על ענין אכילה ושתיה אוכל אנכי לקמץ בכל היכלת, אך על שאר דברים אין בידי, כי משרתת מכרח אנכי להחזיק, כי הוא פקוח נפש, וכמו כן כביסת בגדים וכדומה. ועם כל זה מכרחת עוד זוגתי תחיה לעשות בצרכי הבית יותר מכחה, ואי אפשר לבאר זאת על פני השדה. ועם כבוד ידידינו הרב אבאלע נ"י דברתי בזה, כן תשמעו ממנו, וה' ישים עצה בלבכם איך להתנהג בזה לטובתי.

ויתר מזה אין בפי מלין, וגם כל הנ"ל כתבתי שלא ברצוני, אך ההכרח אלצני לזה. והנה ימי אלול הקדוש ממשמשין ובאים לקראתנו, יהי רצון שנזכה לקבלם כראוי לשקד מחדש על תכליתנו הנצחי עדי נזכה לכנס לימי ראש השנה הקדוש הבא עלינו לטובה באיזה פנים יפות. והנני מברכם אשר יזכו להיות על ראש השנה הקדוש הבא עלינו לטובה עם בניהם שיחיו באומאן, להיות נמנה בתוך הקבוץ הקדוש שלנו אשר מתאספים לשם להסתופף בצל כבוד הנחל נובע מקור חכמה זצוק"ל זכותו יגן עלינו השוכן בשם יהי חלקי עמהם. ובזה אסים ואמר שלום.

דברי אביהם ואוהבם המצפה להתבשר מהרה מטוב נסיעתם לאומאן אשר יהיה הכל על נכון צאתם ובואם כנפשם ונפש אביהם המעתיר בעדם לטוב

יצחק

זוגתי תחיה גריסט אייך אללע גאר פריינטליך אין גליסט בכל לבבה לשמע מכם בשורות טובות. גילויבט השם יתברך זיא איז מיר פה לעזר גדול [זוגתי תחיה דורשת בשלום כלכם מאד בידידות ומשתוקקת לשמע מכם בשורות טובות. תהלה להשם יתברך היא בשבילי פה לעזר גדול], חסדי ה' גברו עלי בזה עד מאד. וכל מגמתה שיהיה לי ניחא לעבודתי אותו יתברך, יהי ה' עמי מעתה ולנצח לטוב לנו כל הימים אמן כן יהי רצון

דאבריש אשת ר' יצחק שטהרינהארץ

בני שיחיו, נפלאתי אשר לא זכיתי להתבשר מהם אם היו בהמשך זה השנה באומאן על איזה ערב ראש חדש, אשר כן היו הנהגתם בהיותי שמה, ולפעמים פעמים בשנה. נא להודיעני הטוב מזה, ועל להבא יצליחם ה' שיהיו בכחם לבוא לשם ככל רצונם הטוב והיתה זאת שמחתי להחיותי לטוב.

פריסת שלום לכל אוהבינו שיחיו ולכל אנ"ש שיחיו באהבה רבה, ובעזרת השם יתברך כאשר אקבל אם ירצה השם איזה מכתב מאיזה מאוהבינו בודאי אשיב לו תכף כרצונו הטוב. וה' יצליחם כנפשם ונפש אוהבם תמים מבקש אהבתם לטוב

יצחק הנ"ל

ותדרשו למעני בשלום כבוד ידידינו היקר כבוד שם תפארתו מו"ה נחמן הלוי נ"י באומאן. והנה בני שיחיו, דרכי זה זמן רב, הינו מן אחר הסתלקות כבוד אאמו"ר [אדוני אבי מורי ורבי] זללה"ה זכותו יגן עלינו, לתן בכל ערב ראש השנה על פדיון ביד ידידנו הרב נחמן הנ"ל על טובת צרך הכלל שלנו. וגם בשנה העברה נתתי לו ח"י זהובים כידוע להם. עתה כאשר נעלם ממני מכתבי לא אוכל לדעת אם יש בידי לתן ח"י זהובים לפי מעמדי כעת. לכן בני שיחיו, עליכם קסמיכנא לתן לו בערב ראש השנה על פדיון על־שם הכלל, כמה שתבינו, וכל המוסיף וכו'. והעקר במטבע כסף דיקא. וכמה שתתנו אקבל בחשבון, וה' הטוב יפדה אותנו מכל רע. וימשך עלינו ברכה וחסד וישמיענו כל טוב זה מזה להחיותי.

פריסת שלום לידידנו היקר הר' נחמן חב"ר באהבה רבה ואהבת עולם.

יקבלו רצוף פה קוויטיל לקבל על זה מידידנו שאר־בשרנו ר' ליפא מאנאליס נ"י חמשה לולבים טובים, ותעשו עמם כרצונם הטוב. אפשר צריכין לתן לאחד מתנה, כן יהיה בידכם, ובפרט לידידנו היקר הרב יעקב ט"ב נ"י, בודאי מהראוי לחננו בדבר כזה. ובפרט כאשר יתקבלו לשם בשלמות, למתנה גדולה יחשב, כי דבר קטן אשר גדל פה ארץ הקדש, יקר מכל הגדל בחוץ לארץ ובפרט לדבר מצוה. כן תעשו כטוב בעיניכם לטובתנו.

ודעו בני שיחיו, אשר חבת הארץ הקדושה הזאת יקר עלי בכל עת למעלה, וזה הוא עקר חיותי בטוב, וכל מה שהארכתי במכתבי הוא רק מחמת אהבתם אשר קשורה בנפשי, חפץ ומשתוקק לדעת מטוב שלומם. ועל פרנסתי בטחוני חזק בה' אשר בודאי לא יעזבני, והכל יבא בעתו, ואזכה עוד לקים מצות מעקה על ביתי לעשותה במקדם האפשרי, ושיהיה לי איזה קצת חדר מיחד לעבודתי אותו יתברך, אשר יש לי מקום טוב לזה לעשות עם חלון כראוי. לכן בקשתי מכם אשר אל תדאגו עבורי. ועל אודותיכם מהנעשה אתכם תבטחו תמיד בה' שבודאי לא יעזבכם. וה' יחזק לבבכם בתורה ותפלה ומעשים טובים, ואזכה לשמע תמיד הטוב משלומכם, טוב אמתי ונצחי בזה ובבא אמן כן יהי רצון.

אביהם המברכם בכל טוב ומצפה לתשובתם הטובה להחיותי

יצחק

רצוף פה קוויטיל, ויעתיקו ממנו עוד אחד כתבניתו, ולתן אחד על ציון הקדוש ואחד למסר לידידנו ר' נחמן הלוי עם הפדיון על שם הכלל שלנו. וה' יאריך ימינו ושנותינו בטוב ובנעימים אמן כן יהי רצון

יצחק
