# טז

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/16/

ברוך־השם, יום ג' "תבא" תרכ"ט עיר הקדש צפת תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן סלה.

מקירות לבי אקרא בשלום בני היקרים חביבים כנפשי ולבבי, הלא הוא הרבני המפלא הר' דוד צבי נ"י, והלא הוא הרבני המפלא הר' יחיאל מיכל נ"י. הם ונשיהם ויוצאי חלציהם שיחיו, יתברכו ממעון הברכות בכל טוב רוחני וגשמי, ובפרט בכתיבה וחתימה טובה לשנה חדשה הבא עלינו לטובה, עדי יזכו לחיות חיים טובים הנקראים חיים לטוב להם כל הימים מעתה ולנצח. אמן כן יהי רצון.

בני היקרים, יום אתמול כי יעבור הגיע עלי הישועה הגדולה. אשר חנני השם יתברך שזכיתי לקבל מהם שני מכתבים היקרים, אחד מן יום ג' פינחס בצרוף ארבעים רובל-כסף, ב' מיום ו' ערב שבת קדש הנ"ל בצרוף חמשים רובל-כסף; ברוך שהחינו וקימנו לזה. מה אמר ומה אדבר, בודאי היה הכל מאת ה' שאסבל כל כך עגמת נפש אשר לא עבר עלי כזאת מעולם, וביום אתמול טרם זכיתי להקבלה אחר ידיעת מביאת הרץ. ולא ידעתי איך נפשי התאפק בי, כל רואי יפחד. ברוך הנותן ליעף כח; אך בני ידידי שיחיו אתם שגיתם מאד בזה. האם גזרתי עליכם לבלי לשלח לי מכתב בלא מעות, אשר לסבת זה עכבתם כתיבת מכתבכם מן פרשת 'תזריע' עד פרשת 'פינחס' י"ב שבועות. אשר אנכי בקשתי מכם לכתב לי בכל חדש על כל פנים שורות שתים, והרביתי עליכם דברי בזה במכתבי של פרשת משפטים, וקבלתי תשובתכם שבודאי תקימו. נו מה זה התרוץ לסבת הסוחרים, זה הוא תרוץ נגד שליחות מעות אשר צריכין לפעמים לעכב השליחות למען המתין לסבת טובתי, אך ניר ודיו ברוך השם יש הרבה. ואם טרדתם גדלה, כותבין רק דברי שלומים למען הפיק רצוני. הכלל העבר אין, ובודאי אנכי מוחל לכם בטוב לבבי, כי מאמין אנכי אשר כן היה צריך להיות למען לקרב לבבי וכו'. אך מעתה מאד בקשתי שטוחה לבלי לגרם לי כזאת, ובפרט שתקימו מצות כבוד בזה. ובדבר קטן תוכלו לזכות לחיים ארכים, מדוע תמנעו מזה, ובפרט כי חיי תלוי בזה, כן תחישו לטובתי ולטובתכם.

והאמנם אשר ממני לא יפלא, אשר לא כן צריך להיות. ובודאי אנכי מבקש לי דרך להסיר ממני הבלבולים כאלו, וכבר שפכתי הרבה דמעות על זה. ה' יודע לבבי. עם כל זה בני שיחיו אתם צריכין לעשות מה שבידכם. ודעת לנבון נקל שכאשר מחי שקט, בודאי נעשית העבודה על צד היותר טוב, וה' הטוב יגמר עמי לתכליתי הנצחי אמן כן יהי רצון.

ומה מאד החייתי עצמי בדבריכם הנעימים, אשר כתבתם לי שנכנסו דברי בלבכם. ממש החייתם את נפשי, כי לזה כל מגמתי. ולענין זה גם כן מהראוי שילכו המכתבים כסדר, כדי לא יפסקו הדבורים, ותדעו אשר תהלה לאל הייתי בשבוע עברה במרון ונתעכבתי בשם שלשה מעת לעת מן יום ב' לפנות ערב עד יום ה' בלילה. ושם מצאתי קצת מרגוע לנפשי אשר שפכתי שיחי כמה פעמים על ציון הקדוש של הצדיק התנא הקדוש רבי שמעון בן יוחאי זצוק"ל. ובמשך זה אמרתי פעם אחת התפלה השיך לומר שם.

מה אמר לכם בני שיחיו, איך נפתח לבבי באמירתה, אשר אם לא באתי לזה העולם רק בשביל זה דיי. וכמו כן זכיתי להיות במערה של כבוד התנא הקדוש הלל הנשיא, ושם זכיתי להתפלל תפלת מנחה, כי נפתח לבבי עד אין שעור. ובאמת לא יכלתי לצאת מהמערה מגדל הדבקות שזכיתי שם, והכל בכח הצדיק יסוד עולם הנחל נובע מקור חכמה זצוק"ל אשר השאיר לנו ברכה על ידי תלמידו הקדוש כאאמו"ר [כבוד אדוני אבי מורי ורבי] זללה"ה זכותו יגן עלינו, אשר על ידי זה נפתח לבנו (חסר)

והנה לבי מלא מלים, וחפץ אנכי להטעימכם מנעם קדשת הארץ הקדושה הזאת, אך גבה טורא בינן [הר בינינו], ובפרט כי קשה עלי עתה העבודה להשיב לכל אחד תשובתו כבקשתכם, אשר זה הדבר עלי לטרח גדול. כן תקבלו פה כמה מכתבים וקוויטליך [פתקים] אשר תקראו אותם מקדם ואחר כך תבינו איך למסר לכל אחד. ובין כך תראו גם כן כמה דברים טובים. וה' יחזק לבבכם לשקד על דרך החיים. וכבר כתבתי לכם שתוכלו להחיות את עצמכם בענין עסקיכם להחזקתי פה, כי ממש צריך להיות נחשב לכם לעבודה גדולה לעבודתו יתברך. כי אב ובן כחדא חשיבא. ועד נסיעתי לפה היה הענין אשר אנכי הכרחתי לשאת עלי העל, ותמיד היה כונתי רק שאזכה לראותכם להיות עוסקים בתורה ותפלה ומעשים טובים, ובעזרת השם יתברך כמה שנים היה מתנהג כך כידוע לכם. עתה לעת זקנתי צריך להיות כך אשר אתם תשאו עליכם העל, ואנכי אהיה בעזרת השם יתברך חפשי לעסק בעבודת השם יתברך. ומה טוב ומה נעים אשר זכיתם לראות אותי נטוע בעזרתו יתברך על מקום קדשנו בארץ הקדש.

בני היקרים, תוכלו לשמח בזה כל ימי חייכם, ובזה יהיה תקון לכל מעשי ידכם. אנכי זכיתי בעזרת השם יתברך אשר כמעט רב ימי היה לי עבודה לטובת עסקנו הקדוש, לענין להוציא לאור האוצרות שלנו, ועוד שמעתי בזה כמה התחזקות מפי כבוד אאמו"ר [אדוני אבי מורי ורבי] זללה"ה אשר חזק אותי להיות שמח בזה, ואמר לי בפרוש שזה הוא כל תקוני לענין המשא ומתן שלי. כמו כן בני שיחיו, תוכלו להחיות עצמכם בענין זה לטוב לכם. ויש בלבי הרבה דברים בזה, ועוד חזון למועד. יהי ה' עמנו אשר לעת עתה יקים בנו "שמח זבלון וכו' ויששכר באהליך", ואם ירצה השם ברבות הימים יקים זאת ביניכם ובין זרעכם שיחיו לארך ימים ושנים טובות. וקוה קויתי לה' אשר על ידי מצוה זאת תזכו גם עתה לחטף טוב אמתי לתכליתכם הנצחי, כי מצוה גוררת מצוה. ותקראו מכתבי אשר לידידי הר' נחמן הלוי ותמצאו שם קצת דברים טובים. וגם את מכתבו אלי עכבתם ירח ימים בידכם, לא אוכל לדעת הפרוש בזה. ובכן אנכי בקשתי עוד הפעם אשר על להבא לבלי להתנהג כך. מסתמא קריתם את מכתבי אשר מידידנו הר' נחמן אלי, וכותב הוא גם כן שמסכם בדעתו להחיני במכתבו בכל חדש ימים. ומזה היה ראוי לכם ללמד קל־וחמר אלף פעמים איך לקים רצוני הטוב בינינו, ודי למבין. אך מסתמא היה הכל מאת ה' למען ענותי בזה, כן יהיה די בזה. על העבר הנני נותן להם סליחה. ועל להבא מבקש אנכי לחנני בתשובה על זה ולהחיותנו במכתבים בכל עת לטוב.

מכח לולבים כבר שלחתי לו לקבל חמשה לולבים מידידנו שאר־בשרי ר' ליפא נ"י, ואם לא יצטרך רק שנים, לא יקבל רק שנים; ועל ידי ר' אבילע שלחתי עשרה הדסים משלשים, מסתמא קבלם לנכון.

ויתר מזה מה אוכל להאריך לכם, לעת עתה אנכי בתשוקתי לשמע הטוב מהיותכם על ראש השנה הקדוש באומאן בתוך הקבוץ הקדוש שלנו, ומטוב התנהגות הראש השנה הקדוש באומאן, ומטוב בואכם לביתכם לשלום, ומטוב שמחתכם. ישמיעוני, והיתה לשמחתי להחיותי. והנני מברכם בכל לבבי שיזכו לכל טוב, ולשמע מהם קול שמחה מעתה ולנצח, כנפשם ונפש אביהם המעתיר בעדם לטוב.

יצחק

המכתב הרצוף פה לר' עוזר מאדעס למסר תכף ומיד, ולהשתדל שיהיה נעשה מזה איזה תשועה לאביו הר' יעקב דוד נ"י, כי אין לשער גדל דחקו רחמנא לצלן. ה' ירחם עליו. ואם אפשר שיגלגל זכות על ידכם, למצוה רבה יחשב לכם. ואולי לא יהיה בביתו, יהיה תחת ידכם עד בואו, ולבלי למסר לזולתו, רק לידו ממש. וישקד על תשובתו הטובה.

ורב שלום לכל אוהבנו שיחיו, ובפרט לכל אנשי בית המדרש שלנו, לכלם בשם יקראו ויברכם למעני בכתיבה וחתימה טובה, ויזכו לשמחת יום טוב הקדוש הבא עלינו לטובה, יגילו וישמחו יחד באהבה רבה ואהבת עולם.

ואמר שלום לכל אנ"ש שיחיו, ולכל שכנינו שיחיו, ובפרט לידידי האברך המפלג הר' יעקב נ"י, גם עבורו הנחתי קוויטיל על מקום קדשו של הצדיק התנא הקדוש הרבי שמעון בן יוחאי, ואהבתו חקוק בלבי לזכרו לטוב לו.
