# ג

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/3/

**מכתב מר' יצחק בן מוהרנ"ת ז"ל לר' נחמן מטולטשין ע"ה באומאן**

בעזרת השם יתברך, אור בקר יום ד' תולדות תרכ"א טולטשין.

חיים ושלום ורב חסד לכבוד אהובי ידיד נפשי המפלא הותיק כבוד שם תפארתו מו"ה נחמן הלוי נ"י.

מכתבו מן 'וירא' ומן 'חיי' לנכון השגתים, וקריתים היטב. והאמנם אשר היה לי גדל כאב לב מהעגמת נפש והיסורים העוברים עליו, עם כל זה החייתי את עצמי מאד בדבריו הנעימים המחיים את עצמי, אשר זה נחוץ לכל העולם. כי זה ידוע שענינים כאלה סובב והולך על כל העולם כלו, אך אין להם שום המתקה להחיות את נפשם רק ברוחניות אשר נמתק בכלליות על ידי הצדיק יסוד עולם, אשר הוא בכחו הגדול ממתיק כל המרירות של העולם. ועלינו חמל השם יתברך וזכנו להתקרב לאורו הקדוש, ולקבל ממנו עצות נפלאות איך להחיות את עצמו בתוך כל השטף מים רבים העובר עלינו.

עלינו לשבח לאדון הכל על כל הטוב אשר גמלנו. מה אמר מה אדבר, לפני שעה זו למדתי התורה של "אזמרה" ושמתי לבי מחדש ליקרת העצה הקדושה הזאת. וקבלתי חיות חדש ממש כמו שמשיבין את עצמן עם כל משיבי טעם. ממש ס'דער קוויקט מיך [זה משיב את נפשי], וחוץ מה שבעזרת השם יתברך מתנוצץ בלבי עד היכן הדברים מגיעים. ואנחנו בעזרת השם יתברך תולים בזה החזן הקדוש אשר הוא רואה היכן התינוקות קוראין. יהי ה' עמנו אשר נזכה להתאחז בו בזה ובבא כל ימינו, ולעד ולנצח נצחים, ובודאי יהיה אחריתנו טוב ונפלא. והעקר לזכות לקים עצותיו הקדושות, ולילך עם העצה הנפלאה הזאת של "אזמרה" וכמו כן עם כל העצות הקדושות, ובפרט כאשר באר לנו תלמידו הקדוש כאאמו"ר [כבוד אדוני אבי מורי ורבי]. אקוה שזכותם הקדוש יגן עלינו להצילנו מהשטף מים רבים, ונזכה לעמד על עמדנו בתורה ותפלה ומעשים טובים, ולהחיות עצמנו עם כל הנקדות טובות. וגם זה כלול מענין הרדיפות של הגן, ואין עצה רק לאחז את עצמו בהנקדה טובה אז בודאי יהיה לנו הצלה לטוב. יהי ה' עמנו מעתה ולנצח.

ונפלאתי מאד על דבריו אשר כתב לי שלסבת שיש לו עגום נפש מענין כלתו, עולה בלבו שלא טוב עשה מהתחלה. לא אוכל להבין אשר מעלתו יחשב כזאת. הלא היה למחזה עיניו בתו של ידידנו ר' נחמן נ"י כלתו של ידידנו ר' אפרים, אשר שלח לי על זה המכתב, אשר ידידנו ר' נחמן עשה כמחשבותיו, ועשה עמה שדוך ונתן אותה למקום החזקה. נו, מה נעשה היום רחמנא לצלן. ומעלתו יחשב שטות כזה לעשות לעצמו עגום נפש בחנם על העבר. ודי לצרה בשעתה, אשר נעשה בזה העת. ובזה הוא אינו בן יחיד, עובר כזה כמעט בכל בית. וה' ברב רחמיו ממתיק בכל מקום, והוא יתברך ירחם עליו גם כן וימתיק הדבר לטוב. והעקר נעשה הכל למען בחירת בנו שם. ה' יחזק לבבו בתורה ותפלה ומעשים טובים, בודאי יעזרו ה' שיהיה הכל על נכון. וה' ישפות עליו מהר שלום בית. ובזה אסים ואמר שלום. אהובו ידידו המצפה לשמע ממנו הרחבות וישועות אמן כן יהי רצון.

יצחק

בענין החזקת הקלויז, בודאי נפשי בכספי להשפיע לשם כל טוב. אך מה אוכל לבאר לו גדל ההצטרכות בכאן. ידידנו ר' איצלי הוא עתה בערם ובחסר כל. ונוסף לזה, מן אחרי יום טוב בני ביתי אינם בקו הבריאה. ועתה הוא בעצמו אינו בקו הבריאה מן היום גם כן, וידידנו פרי קדש ר' נחמן גם כן מחסר שפע עד למאד, ואין ממי לקבל. ועוד לא נעלם ממנו המעמד של בני הר' דוד צבי שיחיה. ה' ירחם עלי וישפיע דרך ידי כל טוב. ועם כל זה ידידי, שמתי במחשבתי זאת ואראה לחשב איזה אפן שיהיה לי חלק טוב בזה. וה' יושיעני אשר אזכה להפיק רצונו בזה כאשר בלבבי לטוב.

ידידי, נראה לי שמעלתו אמר לי שהוא יש לו גם כן שיכות בענין השדוך של קאסטנטין. לכן הנני מודיעו אשר כבר ידידנו ר' נחמן מוכן לנסע באלו הימים לקהלת קאסטאנטין לגמר השדוך אם ירצה השם עם ידידנו ר' איזיקיל. כי כבר השוו את עצמם על פי מכתבים, ואין שום דבר חוץ רק לגמר בכי טוב. וכן כתב אתמול לשם שהוא נוסע אליו לגמר עמו ברצות ה', וגם אנכי מסתמא כתבתי כראוי. כן באתי להזכירו אשר אם בדעתו להיות איזה שדכנות בזה, יבא תכף במכתב לשם ולהזכירם בזה, ואגב יזכיר אותי גם כן. כי באמת אנכי כל השדכן בזה, כפי שר' נחמן יודע. ומהתחלה כתבתי בזה וגם באלו הימים. עם כל זה נסכם בדעתי לבלי לתבע בפי שום דבר, ויש לי בזה כמה טעמים. אך מעלתו מרחוק יוכל לרמז להם לטובתי.

ידידו הנ"ל
