# ה

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/5/

ברוך השם, יום ג' עקב תרכ"ח לפ"ק פה עיר הקדש צפת תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן סלה.

מקירות לבי אקרא לשלום אהובי בני היקרים והחביבים הלוא הוא הרבני המפלא כבוד שם תפארתו מו"ה דוד צבי שיחיה, והלא הוא הרבני המפלא הר' מיכל שיחיה. יחזק ה' את לבבם הטוב בתורה ותפלה ומעשים טובים, ויברך את מעשי ידיהם לטוב להם כל הימים. ויאריכו ימים ושנים בטוב ובנעימים בבני חיי ומזוני רויחא כל ימי חייהם, אמן כן יהי רצון.

מעיר הקדש חיפא הודעתי לכם תכף משלום בואי לשם לשלום. ואחרי זה כאשר השם יתברך הביאני לפה עיר הקדש צפת הודעתים עוד הפעם תכף משלום בואנו לפה עם כל החפצים בעזרתו יתברך. וכפי אשר פקדתי עליכם אשר תכף בבוא בני הר' דוד צבי שיחיה מאדעס לביתו, תעריכו לי מכתבכם על ידי הפאסט המקדם למען החיות נפשי. ודמיתי אשר בשבוע עברה עת הגיע הרץ לפה בודאי אשיג מכתבכם ולא זכיתי. ולסבת זאת לא יכלתי לבא במכתבי עליהם על ידי זה הרץ. וכן בני שיחיו, אזהרתי מעתה לבלי לעכב שליחות מכתבם אלי בכל עת, כי בכל מכתב אשר תשלחו לי תחיו את נפשי. ותקימו בזה באמת כבוד אב. וכאשר תראו ממני, כן תעשו. ותמיד תקראו היטב מכתבי, למען תשיבו לי על כל דבר לנכון.

והנה במכתבי מפה הודעתים משלום בואנו לפה, וכתבתי לכם אשר בעזרת השם יתברך היה הכל בכבוד וכן היה בעזרת השם יתברך בשבת קדש פרשת מטות ומסעי. והיה לנו שבת של שמחה בבית הר' מאיר נ"י, ושלחו לי משקה מכמה אנשים מכבדים, ובפרט מהכולל. והבית היה מלא אנשים כל היום שבת קדש, ובעזרת השם יתברך נתתי ברכה בשמחת לבי שזכיתי לבא הנה, וביום ו', ערב־שבת־קדש ואתחנן היה היאר צייט של כבוד הצדיק יסוד עולם האר"י זצוק"ל. והלכתי על הציון שלו הקדוש פעם הראשון. מה אוכל לשער לכם בני שיחיו גדל יקרת קברו הקדוש עם כל הקדושים הגנוזים שם זכותם יגן עלינו. ומצאתי בשם אנשים ונשים וטף צועקים ומתחננים בתחנונים על נפשותם, זה הולך זה בא. ונשמעו קולות מעמקא דלבא ואנכי בתוכם בתפלתי ובבקשתי. ובעזרת השם יתברך פרשתי שיחתי כאשר עם לבבי. ומשם הלכתי להקבר הצדיק הקדוש הוא רבי פינחס בן יאיר זכותו יגן עלינו. מה אמר מה אדבר. הלכתי בחזרה לביתי ממש כאיש הפורח באויר, לא ידעתי היכן אני בעולם. והכל נתחבר אצלי עם הציון הקדוש של הנחל נובע מקור חכמה זצוק"ל, ממש כאלו אנכי עומד בשם. ובאמת הוא הכל אחד.

אשרי מה טוב חלקי. חבלים נפלו לי בנעימים אשר זכיתי להכנס בצל הנחל נובע מקור חכמה ז"ל אשר הכניס בלבי הרגשת הנעם הזה על ידי תלמידו הקדוש הוא כאאמו"ר [כבוד אדוני אבי מורי ורבי] זללה"ה. יהי רצון שאזכה לבלות ימי ושנותי בארץ הקדושה הזאת בתורה ותפלה ומעשים טובים בהרחבת לבבי. ולבי מלא מלים בזה, אך הוא בלתי אפשרי להוציא מכח אל הפעל. ובעזרת השם יתברך הארץ מלאה כל טוב מאכלים טובים ובריאים, אך מי יתן והיה אשר נזכה מהרה אשר לא יהיה נראה חרבת הארץ, אשר אין לשער זאת. מה אמר לכם בני שיחיו, בודאי הייתי הולך בכל יום על ציון הקדוש של האר"י ז"ל, אך הדרך לשם הוא במסירת נפש. ולילך יחידי גם כן עדין קשה עלי, והלואי שיתן לי השם יתברך כח לילך על כל פנים בכל שני שבועות. תהלה לאל ביום ב' העבר ט"ו דנא גם כן הייתי שם עת מנחה, ולקחתי לי איש אחד לשומר, ובודאי היה לשלל נפשי עוד יותר מבראשונה. אך באתי מאד עיף ויגע, והיכן לוקחין בכל פעם איש כלבבי לילך עמי. ובפרט כאשר אנכי רואה בכל עת ציון הקדוש של כבוד התנא הקדוש רבי שמעון בן יוחאי ממש עומד לנגד עינים, וכלתה נפשי לפרח אליו, אך לבא לשם צריכין לזה הכנה ונסיעה יותר, כאשר מאתנו לבוא לאומאן. מה אוכל לשער לכם הדרך לשם, הרים ובקעות וגבעות משטחים בצרורות אבנים גדולים וקטנים. הכלל צריכין רק לכסף ולהשתוקק לטוב הזה. ובחסדי ה' מוכן אנכי בעזרתו יתברך לבוא לשם אם ירצה השם על ערב ראש חדש אלול הבא עלינו לטובה. יהי ה' עמי ויושיעני בכל טוב אמן כן יהי רצון.

ותדעו אשר ביום ה' העבר תהלה לאל נכנסתי בהבית אשר שכרתי לנו. ובאותן הימים לא היינו בקו הבריאות והיה לי מזה רב עגמת נפש. ובעזרת השם יתברך ברב חסדו יתברך תכף אחר שבת קדש 'נחמו' חזרנו לאיתננו. והעקר היסורים היה לי איך להנצל מהדאקטיר, ובפרט מזוגתי תחיה אשר לא יכלתי לעמד נגד כל הבאים אליה. ובכאן עוסקים ברפואות עוד יותר מבחוץ לארץ, כי את זה לעמת זה רחמנא לצלן, אך בחמלת ה' עלי בכח אשר קבלתי מפי כבוד אדוני אבי מורי ורבי זללה"ה נצלתי מכל. יהי ה' עמנו מעתה ולנצח, ויצילנו מכל מחלה, ויחזק את כחנו בכל רמ"ח אברינו ושס"ה גידינו לארך ימים ושנים טובות. ועוד הפליא ה' חסדו עמנו והזמין אשה משרתת לביתי, והיא אשה כשרה ובריאה, וכל צרכי הבית מטל עליה, אופה ומבשלת והולכת לכל מקום שצריכין. כי זוגתי תחיה לא יכלה אפלו לזוז ממטתה, וגם עתה אשר בעזרת השם יתברך היא בקו הבריאה עדין אי אפשר לה לצאת לשוק, והאשה הנ"ל אינה מקבלה מאתנו שום שכירות, רק עבור האכילה ומקום לשבת. ולא אוכל לשער לכם גדל החסד אשר הפליא לנו השם יתברך בזה. יתן ה' בלבה אשר תעמד בדבריה כמדבר.

ולעת עתה ההוצאה מרבה קצת, כי קבלו אותי פה לעשר, מסתמא כן הוא המזל שלי בעזרת השם יתברך. אליו יתברך בטחוני שיזמין לי כל צרכי בכבוד. ומאתכם בני שיחיו בקשתי לשום עיניכם עלי בכל האפנים, כפי אשר אוהבי נפשי מטולטשין הבטיחו לי לעמד לעזרתי לפה, כן תדרשו ממנם בכל עת על זה דרך חכמה והשכל; וכמו כן מכל מקום אנ"ש שיחיו, ובפרט מאוהבי ורעי המיחדים שיחיו. ואולי יחנני ה' שאזכה לבא לבית שלי, כי מאד נחוץ לי זאת, בכדי שיהיה לי מקום מיחד לעבודת השם יתברך. וזה אי אפשר להשיג בבית של שכירות, כי כל הבנינים המה פה שלא כסדר. ורק כשאחד קונה לו לעצמו דירה, מתקן לו בעצמו כפי רצונו. ולהאריך לכם בזה לא אוכל, בטחוני אשר מעצמכם תבינו איך להתנהג לטובתי, וה' יצליח אתכם בזה. ולמען השם כל השלחת מעות שיהיה לכם לשלח לפה, תשלחו רק גלייך [ישירות] לידי לר' יצחק שטערינהארץ מטולטשין, רק לפרט שטערינהארץ. וכמו כן כל המכתבים. ואפלו אם ירצה השם כאשר ישלח ר' סענדיר מעות ומסתמא ישלח לר' נחמן, תשלחו גם כן לידי ואנכי אמסר לו בלי עכוב. וכן רצון ר' נחמן גם כן. כי בעזרת השם יתברך אנחנו שלמים פה באהבה ואחוה ורעות. עד כה לא עשה ר' נחמן שום דבר בלא דעת ידידנו הר' מאיר נ"י. ותתאמצו אשר בעזרת השם יתברך תכף אחר ראש השנה הבא עלינו לטובה, יהיה נשלח לידי סכום הגון הן בשבילי הן בשביל כל אנ"ש, והן לשאר אנשים. ובפרט להזכיר את ידידנו הר' צבי מ"ז נ"י מענין השלחתו לפה בזה העת בכל שנה, ואגב מסתמא יזכירו אותו אודותי גם כן.

ואת כל מכתבי המצרפים פה, בקשתי לקרותם כלם ולמסר לכל אחד ואחד. וכונתי בזה אולי כתבתי לאחד אשר יהיה נגד רצונכם בשם תוכלו לעכבו, לדעתי כתבתי כראוי, אך לא אוכל לעמד עלי ממקום רחוק כל כך נגד דעת בני אדם דשם. הכלל עליכם קסמיכנא אשר יהיה אם ירצה השם הכל על צד היותר טוב. ומעתה לא אוסיף עוד לכתב שום מכתב לשום נברא בלתי כאשר יגיע לי מכתב מאיזה איש, אז אהיה מכרח להשיבו לטוב, רק עתה בפעם הראשון נראה לי אשר מכרח אנכי לזה, כי כמה בקשו ממני בפרוט לכתב להם מכתב, ואנכי הבטחתים, כן עלי לקים עתה. אך מעתה מה יש לי לכתב מכתבים ובפרט כי אין לי פנאי לזה, ועיני צופיות בכל עת לזכות לשמע טוב הצלחתכם מעת נסעי מאתכם איך מתנהג הדבר בכל הענינים, והעקר משלומכם הטוב. ואנכי בתפלתי בכל יום ויום עבורכם בזה, יהי ה' עמנו וישמיענו כל טוב זה מזה. והנני מברך אתכם מעתה אשר תזכו להיות שניכם אם ירצה השם באומאן על ראש השנה הקדוש הבא עלינו לטובה, וה' יציל אתכם ממניעות גדולות חלילה, רק יהיה בחסדי ה' כמו בכל ראש השנה. ותזכירו אותי בשם בכל עת, ואנכי אזכירכם פה לטובה כי נפשי קשורה בנפשם. מי יתן והיה אשר אזכה לשמע אם ירצה השם טוב נסיעתכם ובואכם לשלום, והיתה זאת שמחתי. יהי ה' עמנו ויושיענו לטוב אמן כן יהי רצון:
