# ו

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/6/

ברוך השם, יום ה' ראה.

יום א' עבר בא הרץ השני ותהלה לאל קבלתי מכתבם מיום ה' בלק, האירו עיני דבריהם הנעימים והחייתי את נפשי למאד כי לזה כלתה נפשי. והאמנם אשר היתה לי עגמת נפש ממה שכתבתם מענין אבדת הפאסט לאדעס, עם כל זה החייתי עצמי בזה אשר תהלה לאל אין לכם שום שיין [כונה] לנגד חלילה. וזה הדבר בעזרת השם יתברך בודאי יתתקן לטוב כי גם כאשר הייתי בעצמי היה כמה פעמים כך. ובפרט כי כלם יודעים אשר לא מאתנו המכשול, רק צריכין לבקש מהשם יתברך שלא יהיה שום מכשול על ידינו. ובעזרתו יתברך בודאי יושיע לנו. ואשר כתב לי שתהלה לאל שיש לכם גמילות חסד לענין צרך החנות, בודאי יש לי נחת רוח מזה, עם כל זה בני ידידי גם בזה גדולה האזהרה לבלי להלוות הרבה, כי אפלו בלי עסקא צריכין לשלם על כל פנים לזמנו. בבטחוני אשר מעצמכם תזהרו בזה, וה' יצליח אתכם לטוב לכם, ואנכי אזכה לשמע לפה מטובכם. ולמען השם בל תדאגו, בטחו תמיד בחסדי השם יתברך כי לא יעזב אתכם. ולמען השם תראו שיגדל השלום ביניכם והיתה זאת שמחתי השלמה.

והנה כפי אשר מתעכב הלוך הפאסט משם לפה יותר מחמשה שבועות, לכן מספק אנכי אם יגיע לכם מכתבי הלז טרם נסיעתכם לאומאן על ראש השנה הקדוש הבא עלינו לטובה, לכן כתבתי ביחוד גלייך [ישירות] לאומאן לידידנו הר' נחמן הלוי ובשם סגרתי המכתבים אשר לטשעהרין. וכתבתי לכם פריסת שלום בשם גם כן, לכן אולי תשיגו בשם המכתב שלי. תקראו אותו, ותראו לקים מה שכתבתי שמה. ומסתמא ממילא תדברו עם כל אנ"ש היקרים שיחיו נדון טובתי, ובפרט עם ידידי ה"ר יצחק ב"ר גרשון נ"י. ואם ירצה השם בבואכם מאומאן לשלום מסתמא יהיה בידכם איזה השלחה לפה, רק יכול להיות שלא יהיה נכון לשלח תכף, כי יהיה ההכרח להמתין על המעות טשעהרין אשר דרכם לשלח אחר יום הכפורים, וכמו כן מטירהאוויצע, ומסתמא גם ידידנו ה"ר צבי מ"ז ישלח באלו הימים השלחתו, לכן הסכום אשר יהיה למראה עיניכם תודיעו לו על ידי מכתב לפה, ולא תמתינו על עת השלחת המעות. כי משתוקק אנכי לקבל תשובתכם על מכתבי זה. ובלא זה אפלו בכל עת שליחת מעות לפה תשלחו ביחוד מכתב גלייך [ישירות] לפה דרך באראט כי המעות מתעכב עוד הרבה יותר, ובין כך יהיה כליון עינים למכתבם. והאמנם אשר דברנו שלא יהיה לנו כליון עינים ממכתבים, כן הוא האמת וכן צריך להיות, ובטוח אני בחסדי ה' שיושיענו בזה, אך עתה בהתחלת הענין ההכרח עדין לזה. ודעת לנבון נקל להבין זאת. ברבות הימים כאשר אשביע נפשי ביקרת הארץ, מסתמא אבוא לישוב הדעת האמתי בעזרת השם יתברך לטוב בזה גם כן. ויותר מזה בני שיחיו, לבי מלא מלים מרב תשוקת לבבי מישיבתי בארץ הקדושה הזאת, אך על פני השדה הוא בלתי אפשרי לבאר. גילויבט השם יתברך פאר דעם [מהלל ה' על ה] חסד הגדול אשר עשה עמי.

דברי אביכם המברכם בכל טוב, וחפץ לשמע ולהשמיע כל טוב עלינו ואל כל אחינו בני ישראל לטוב, אמן כן יהי רצון

יצחק

פריסת שלום לכלתי הצנועה היקרה מרת אסתר שיינדיל תחיה ולנכדתי היקרה המהללה הכלה מרת אדיל תחיה, ולנכדי היקר הנחמד כמר נחמן שיחיה, ולנכדתי החכימה בתיה תחיה, ולנכדי היניק החכם כמר שכנא שיחיה.

פריסת שלום לכלתי הצנועה היקרה מרת רחל תחיה ולנכדי היקר הנחמד כמר אהרן שיחיה ולנכדי היקר הנחמד כמר נפתלי שיחיה. ליבע קינדער מיינע, גלייבט מיר אז איך פארגעס ניט אין אייך אפלו א שעה. ובכל יום בעט איך גאט פאר אייך, השם יתברך זאל נאר פארנעמין מיין גיבעט. איך בעט אייך זעהר, זארגט ניט און האט שלום. השם יתברך וועט אייך בודאי העלפין איהר וועט אם ירצה השם זיין גיזינד און שטארק, און וועט האבען נחת פון אייערע קינדערלעך. השם יתברך זאל מיר העלפין צו הארכען כל טוב פון איטליכען באזינדער. ובפרט איך זאל זוכה זיין בקרוב צו הארכין משמחת חפת נכדתי היקרה מרת אדיל תחיה עם בן גילה מטעפליק בהרחבת הלב. וואלט מיך בודאי מחיה גיוועהן.

דברי אביכם וואס ווינשט אייך כל טוב, זייט גיזונד און פרייליך.

יצחק הנ"ל

זוגתי תחיה גריסט אייך, אללע גאר פריינטליך, זיא איז ברוך השם זעהר צו פרידען וואס האט זוכה גיווען צו קומען לפה און ווינשט אייך כל טוב, זיא בענקט נאך די קינדערליך אהן א דרך הטבע. זיא גלוסט בכל רגע צו הארכען פון זייא כל טוב. זייט גיזונד און גליקליך.

פון מיר אמכם.

[בני האהובים, האמינו לי שאינני שוכח אתכם אפלו לשעה, ובכל יום אני מבקש מה' עליכם. רק יקבל ה' יתברך את בקשתי. אני מבקש מכם מאד אל תדאגו ויהיה לכם שלום. ה' יתברך בודאי יעזר. היו בריאים וחזקים ותהיה לכם נחת מילדיכם. ה' יתברך יעזרני לשמע כל טוב מכל אחד בנפרד, ובפרט אזכה לשמע בקרוב משמחת חפת נכדתי היקרה מרת אדיל תחיה עם בן גילה מטפליק בודאי היה מחיה אותי.

דברי אביכם המאחל לכם כל טוב, היו בריאים ושמחים, יצחק הנ"ל.

זוגתי תחיה דורשת בשלום כלכם בידידות מאד. היא, ברוך ה', מרצה מאד שזכתה לבוא לפה ומאחלת לכם כל־טוב. היא מתגעגעת לילדים יותר מדרך הטבע, היא משתוקקת בכל רגע לשמע מהם כל־טוב. היו בריאים ומאשרים, ממני אמכם].

דאבריש אשת ר' יצחק שטהרינהארץ.

פריסת שלום לידידי חברי היקר הרבני המפלא הנגיד כבוד שם תפארתו מו"ה יעקב ט"ב נ"י.

הנה לפניו מכתבי הלזה וידע מהכל, ומה אוכל לשער גדל אהבתו התקועה בלבי אשר לא אוכל לשכחו אפלו רגע אחת, כי הוא הוא היה עקר ממחזקי נפשי לבא הנה. ומה מאד גדול זכותו בזה, כי בעזרת השם יתברך גדל יקרת נעם ארץ הקדושה הזאת נקבע בלבי אשר לא אוכל לשער זאת. ובכל עת ורגע אנכי נותן הודאה להשם יתברך על הטוב החסד הזה אשר גמלני. ובזה בקשתי מכבודו לכבדני במכתבו בדבוריו הטובים, ויהיה להחיות את נפשי.

דברי ידידו ואוהבו תמים המזכירו לטובה

יצחק

בני שיחיו ידרשו למעני בשלום כל הנגידים דשם, ובפרט אותם אשר באו לעזרתי והבטיחו לי על להבא גם כן להיות לטובתי, וביחוד לידידנו הר' דוד שור נ"י כי הוא ברך אותי בבאלטיע ברכת הדרך באהבה רבה.

גם יעשו למען המצוה וידברו בשם עם הר' חיים לערנער ובנו הר"י. כפי אשר יש להם קרובה מרת אדיל בת ר' חיים בפה והיא עניה ואביונה. מהראוי שישלחו לה מתנת ידם למחיתה ולמצוה רבה יחשב.

גם לאמר לידידנו הר' ישראל קיציס נ"י אשר מהראוי שירחם על אמו חורגתו אשר גדל הרחמנות שעליה אין לשער, כי היא מוטלת על ערש דוי רחמנא לצלן בההקדש. ומדוע ימנע ממנה טובתו למען כבוד אביו ז"ל יראה לכבדו בזה ויהיה להצלחתו, ידידו המזרזו לטוב.

יצחק

למען אחי ורעי כבוד ידידי היקרים הנכבדים המתפללים בבית המדרש דעיר חדש בטולטשין, אדברה נא שלום מארץ החיים. יצו ה' עליהם את הברכה לטוב להם כל ימי חייהם ברוחניות ובגשמיות בהרמת קרנם ומזלם למעלה, בבני חיי ומזוני רויחא לארך ימים ושנים טובות אמן כן יהי רצון.

מה אמר לכם ידידי, הארץ הקדושה הזאת מלאה כל טוב, טאקע [אכן] לא תחסר כל בה, רק בעוונותינו הרבים הכל בחרבנה, ועל זה דוה כל לב רואה זאת. עד ישקיף וירא ה' משמים וירחם עלינו וימהר גאלתנו ויביא לנו את משיח צדקנו במהרה בימינו אמן סלה, אז נזכה לראות בבנין בית תפארתנו ומשוש כל הארץ.

לעת עתה ברוך השם טוב לשבת פה לעת הזקנה, ויש ברוך השם מה לאכל כל טוב. ובפרט חיות מראית כבוד גניזת הקדושים אשר בארץ המה, והוא בלתי אפשרי לשער זאת. והנני בכל רגע בתודה והודאה להשם יתברך אשר גמלני בחסדו יתברך והביאני הנה, ואליו יתברך תשוקתי ומיחלות עיני לזכני שיהיה לי פה ישיבה טובה לשקד על דלתי התורה מחדש לבלות ימי ושנותי בתורה ותפלה ומעשים טובים כל ימי חיי בהרחבת לבבי לארך ימים ושנים טובות אשר לזה נכסף נכספתי כל הימים; גילויבט השם יתברך אז איך בין שוין ברוך השם דא, בטחוני לה' אז וועט אם ירצה השם אלדינג רעכט זיין [מהלל ה' יתברך על שאני כבר כאן, בטחוני לה' שהכל אם ירצה ה' יהיה כהגן]. והנני ידידם מברכם בכל טוב, ומזכירם בכל עת לטוב להם, מבקש אהבתם. וה' ישמיענו כל טוב זה מזה עלינו ועל כל אחינו בית ישראל

יצחק
