# ז

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/7/

בעזרת השם יתברך, יום א' נח תרכ"ט, עיר הקדש צפת תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן סלה.

מארץ החיים אקרא לשלום אהובי בני היקרים. חביבים כנפשי, הלוא הוא הרבני המפלג כבוד שם תפארתו מו"ה ר' דוד צבי שיחיה, והלא הוא הרבני המפלג כבוד שם תפארתו מוה"ר יחיאל מיכל שיחיה, עם שלום נשותיהם ויוצאי חלציהם שיחיו, כלם יתברכו ממעון הברכות בכל טוב רוחני וגשמי לארך ימים ושנים טובות, ואזכה להתבשר מישועתם הטובה בכל עת מעתה ולנצח אמן כן יהי רצון.

מכתבם היקר מן יום ג' א' דראש חדש אלול עבר, לנכון השגתי ביום הושענא רבא הקדוש בבקר בבית הכנסת. ומרב תשוקה לא יכלתי לקרותו, כי זלגו עיני דמעות מרב אהבתם אשר זכיתי לראות כתב ידם, כי לא היה בי עוד כח לסבל הכליון עינים מזה. ונתתי הודיה להשם יתברך, ולא יכלתי לבא לישוב הדעת עד ברכת קריאת שמע. אז דחיתי הכל ממחי וגמרתי תפלתי, ואמרתי בעזרת השם יתברך הלל והושענות בתשוקת לבבי הטוב. ואחר התפלה הלכתי לביתי וטעמתי קצת יין שרף ולעקיך כנהוג. אז פתחתי מכתבם וקראתיו במתון מרישא לסיפא פעמים, ונמלאתי שמחה גדולה. ובזה המכתב הייתי שמח כל יום שמחת תורה ביחד עם אנ"ש שיחיו. והגם שמצאתי בדבריהם קצת עגמת נפש אשר לבי ידוה על זה למאד, עם כל זה בעזרת השם יתברך מדה טובה מרבה אשר זכיתי לשמע משלומכם הטוב. וזה ידוע לנו מעולם שאי אפשר שילך כסדר, וההכרח שיעבר על כל אחד גלים, ואפלו בארץ הקדש אין נפטרים מזה. אך העקר להסתכל על ההרחבות אשר השם יתברך ברב רחמיו מגדיל חסדו יתברך עמנו בכל יום ויום אשר אין לשער. ואליו יתברך תקותנו, להושיענו מעתה ולנצח בכל מה שאנו צריכין להושע ברוחניות ובגשמיות אמן כן יהי רצון.

ותדעו אשר מפה שלחתי לכם מכתב תכף בבואי לפה לשלום, כאשר רשמתי לכם על המכתב של ר' יעקב דוד, ומאד נפלאתי שלא קבלתם בזמנו ביחד עם המכתב של ר' יעקב דוד אשר ביום אחד שלחנו, והיה שם נחיצת דברים מאתי להחיותכם. וגם היה סגור שם מכתבים לאומאן לשלח לטעפליק ולטרהאוויצע אשר מאד נחוצים היו, כן מצפה אנכי לידע אם קבלתם זה המכתב מיום ו' מטות ומסעי. ואחר זה תדעו ששלחתי לכם מכתב נחוץ באריכות אשר התחלתי לכתבו ביום א' עקב וגמרתיו ביום ה' ראה. ובשם סגרתי גם מכתב לכל אחד ואחד, ובפרט תשובה לידידנו ר' צבי מ"ז קבלה על המעות; ובשם בארתי לכם כל מה שעבר עלי מיום בואי עד אותו העת. ואנכי בעצמי סגרתי המכתב בתוך הפאקעט [חבילה] הגדול ההולך לבייראט. ולאומאן שלחתי ביחוד מכתבי לידידנו ר' נחמן ובשם סגרתי גם כן מכתבים. ובשם כתבתי לכם גם כן פריסת שלום. כי חשבתי אולי יגיע המכתב לטולטשין בעת שתהיו אם ירצה השם באומאן לכן שלחתי לאומאן גלייך [ישירות] גם כן למען אשר תמצאו בשם גם כן כתב ידי. וצויתי על ר' נחמן שיראה לכם מכתבי. לעת עתה בני שיחיו בזה המכתב בארתי לכם כד"ש [כל דבר שרש]. ותוכלו לשער איך אנכי מצפה לתשובתכם עליו. וגם תדרשו מאומאן אם נתקבל בשם מכתבי הנ"ל. כי היה לי נחיצות גדול בשם. וה' הטוב יגמר עמי מעתה ולנצח.

ותדעו אשר אחר כתבי מכתבי הנ"ל ושלחתיו לנכון, שוב לא הייתי בקו הבריאה, והיה לי מזה מניעה לנסע על ערב ראש חדש אלול למרון, אשר נכסף נכספתי לזה מאד. אך בעזרת השם יתברך ביום א' אשר לפני ערב ראש חדש הקל אז השם יתברך ממני המחוש. ונתגברתי ונסעתי לשם ובאתי לשם לפנות ערב. ומרב החיות והתשוקה שהיה לי בשם לא הרגשתי מה שנעשה עמי כלל, וכל אשר מצא ידי לעשות עשיתי. כי הזכרתי בכל פעם בחסדי ה', ואמרתי ללבי היכן אנכי, אשר אנכי כערכי זכיתי לבא עד כה לומר התפלה הנוראה של רבי שמעון בן יוחאי על קברו הקדוש. ושפכתי שיחי הרבה מקירות לבי על ציון שלו הקדוש. וגם קצת על ציון בנו הקדוש כבוד הרב אלעזר זכותם יגן עלינו, וגם התנא הקדוש הרב יצחק נפחא. ואחרי זה הלכתי על ציון הקדוש של התנא הקדוש הרב יוחנן הסנדלר, גם בשם נפתח לבי בשיחתי. ומשם הלכתי להמערה הקדושה של כבוד התנא הקדוש הלל הנשיא עם תלמידיו היקרים. ולא אוכל לשער לכם גדל החיות שהיה לי בשם. ונתתי שבח והודיה להשם יתברך בכל עת אשר זכיתי להיות בגורל של הנחל נובע מקור חכמה זצוק"ל ותלמידו הקדוש, אשר בכחם זכיתי לטעם טעם קדשת המקום הזה. והייתי מלא שמחה. ובעזרת השם יתברך הזכרתי אתכם כלכם לטובה, כי עשיתי לי ביכיל מכל השמות ורשמתי הכל כסדר. ומספרי קראתי בשמות כל אחד ואחד והתפללתי ככל אשר מצאה ידי לבקש עבורם. וה' יאזין תפלתי, ויושיענו מאתו יתברך לטוב לנו כל הימים מעתה ולנצח אמן כן יהי רצון.

אחר כך נסעתי ממירון חזרה לביתי, הרגשתי מחלישת כחי, ובפרט הנסיעה על החמור אשר אין יכולין לשער זאת. ובעזרת השם יתברך באתי לביתי לשלום בלי פגע, אך עיף ויגע מאד. ולא הייתי בקו הבריאה כל השבוע, אך בעזרת השם יתברך מרב החיות שזכיתי להיות במרון הייתי בשמחה תמיד וקבלתי הכל באהבה. ומאז נפתח לבי להתמדה ללמודי הטוב, אך לא יכלתי להוציא מכח אל הפעל לרב חלישות כחי. ומן יום שבת קדש פרשת שופטים חזרתי קצת לאיתני, ועם כל זה לא היה בכחי לישב עצמי על הלמוד, אך התשוקה לא עבר ממני. ובעזרת השם יתברך קרוב לחצי אלול באתי לאיתני, והייתי בחצי חדש על ציון הקדוש של האר"י ז"ל, ועל כל המקומות הקדושים אשר עדין לא הייתי עד כה, וגם טבלתי עצמי בהמקוה הקדושה שלו, ובאתי לביתי בתשוקה. ובעזרת השם יתברך מאז עד עתה שמתי מגמתי לתוך למודים הרבה בהתמדה.

ואנכי וזוגתי תחיה ברוך השם בקו הבריאה. ותהלה לאל עברו הימים טובים בשמחה. ולפרט כל דבר הוא מהנמנע. הכלל, "גדול ה' ומהלל מאד" ואליו יתברך אנכי נותן הודיה בכל עת ורגע אשר גמל עמי החסד הזה להביאני הלם, וזכני אשר נעם קדשת הארץ הקדושה הזאת נקבע בלבי בלי שעור. מי יתן והיה שאזכה להתבשר מכם בכל עת במכתבים טובים, היתה שמחתי בשלמות, כי על כל הנעשה עמי מצאתי לי בעזרת השם יתברך דרך איך להתגבר נגד הבלבולים, אך הכליון עינים למכתבם לא אוכל להעביר מרעיוני, רק בחמלת ה' בדרך שכחה, כי אהבתם תקוע בלבי.

ומה מאד כלתה נפשי לשמע היטב מהראש השנה הקדוש שלנו באומאן איך עלה עמנו במקום התפלה, והיה לי למשיב נפש מידיעתם אשר נכון הדבר לגמר לטוב. אך מי יתן להתבשר מהרה מהישועה השלמה אשר נבנה הבנין הקדוש שלנו לטוב, ולא הלך ממני שום תפלה שלא הזכרתי ענין זה, ובפרט על כל המקומות הידועים, וגם עבורכם התפללתי הרבה שתזכו להיות שניכם באומאן על ראש השנה בין הקבוץ הקדוש, כן אנכי מצפה לשמע הטוב מזה. ואנכי נתקשרתי עצמי מפה להקבוץ הקדוש שלנו בנפשי ורוחי ונשמתי, ובפרט בעת שהייתי על ציון הקדוש של האר"י ז"ל בערב ראש השנה נפתח לבבי מאד בענין זה, ומשם קשרתי עצמי בזכותו הקדוש להקבוץ שלנו. יהי ה' עמנו מעתה ולנצח וישמיענו כל טוב זה מזה להחיותנו אמן כן יהי רצון.

ותדעו בני שיחיו, אשר חשבתי עצמי בענין ההוצאה ואחר כל הקמוץ, מכרח אנכי להיות בעל הוצאה על ארבע רובל-כסף לשבוע. כי כבר כתבתי לכם שאני מכרח להחזיק משרתת, כי זוגתי תחיה הוא בלתי אפשרי שתעשה כל דבר ובפרט שהוא דבר חדש. ובחמלת ה' שהזמין לי אשה אשר היא בביתי רק עבור האכילה, כן יוסף ה' חסדו עמנו ויחזק לבי בבטחוני אליו יתברך אשר לא יעזבנו, ולעת עתה ברוך השם אין לי שום דאגות מזה, כי תהלה לאל לעת עתה יש לי על ההוצאה, אך אנכי מודיעכם למען תדעו איך להתאמץ לטובתי ככל אשר יהיה בכחכם. ובפרט כי נזדמן לי בית לקנות, אשר לזה אנכי משתוקק למאד, למען יהיה לי מקום מיחד לעבודת השם יתברך. ולא אוכל לי לתת עצה לנפשי כל זמן שאין לי ידיעה מכם לדעת מהות הכנסה שלי משם, ומתי יבא לידי; זוגתי תחיה נותנת לי סכומה שיש לה, אך הוא למצער כי צריכין עוד סך כזה לא פחות, וממה שבידי אין בכחי לתן כי כל זמן שאין מגיע לי שפע חדשה מאתכם צריך להיות לי זה הסכום נכון לצרך פרנסתי לעת עתה. ה' ברב רחמיו יחוס עלי ויושיעני לטובתי.
