# ח

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/8/

היום יום ד' לך.

היום בא הרץ מבייראט ותהלה לאל השגתי את שאהבה נפשי את מכתבם היקר מיום ו' ערב שבת קדש נצבים, אשר לזה כלתה נפשי לדעת מקבלת מכתבי מפרשת עקב וראה. בני חביבי, החייתם את נפשי למאד, כן יחיה ה' את נפשכם ובפרט כאשר מצאתי הבשורה טובה מבנין הקדוש שלנו באומאן. כה יוסף ה' חסדו עמנו אשר יגדל הקבוץ הקדוש שלנו, ואתם תזכו להיות כל ימיכם בין הקבוץ הקדוש על ראש השנה בשם, ואנכי אהיה נמנה ביניכם בנפש רוח נשמה שלי מפה, בזכות הקדושים אשר בארץ המה. ועתה משתוקק אנכי לדעת אם השגתם מכתבי ששלחתי אז גלייך [ישירות] לאומאן לידידנו הר' נחמן אשר בשם היו גם כן מסגר מכתבים נחוצים, כי לא ידעתי אם יגיע לידכם קדם נסיעתכם. כן מצפה אנכי לדעת מקבלתו בעתו הינו בעת היותכם שמה, וה' הטוב ישמיעני.

והנה בני שיחיו, קראתי מכתבכם פעמים ומצאתי בו טוב טעם בכל דבר ודבר, איר האט מיך דערקוויקט [השבתם את רוחי] בכל האיברים שלי. ה' ברב רחמיו יחוס עלינו שאזכה לקבל בכל עת בשורות טובות מאתכם, ובפרט הידיעה טובה משלום ראש השנה הקדוש באומאן, ומשלום בואכם לביתכם לשלום אשר מצאתם העסק לנכון. ה' יצליח אתכם שתזכו לקים תמיד טוב תורה עם דרך ארץ, ותהיה תורתכם קבע, ותלכו עם כל הדרכים הקדושים של כבוד הנחל נובע מקור חכמה זצוק"ל אשר ירשה לנו מכאאמו"ר [מכבוד אדוני אבי מורי ורבי] זללה"ה. והעקר שתחיו עצמכם בכל הנקדות טובות. וגם בזה תוכלו להחיות עצמכם, בכל רגע אשר נתהוה לכם ענין חדש לקים מצות כבוד אב, ולעסק בטובת החזקה שלי פה, ועל ידי זה תוכלו לבטח אשר בכל מה שמזכה אותי השם יתברך לסגל פה איזה טוב, לזכותם תחשב גם כן, כי גם על זה יכולין לאמר "שמח זבלון" וכו'.

והאמנם אשר אינכם יכולין להספיק מכיסכם כל צרכינו, את אשר תפעלו דרך ידכם הכל לזכותכם תחשב. ואל יקל בעיניכם דבר זה להחיות עצמכם בזה, ובפרט כי אין אנכי מבקש חלילה שום יתרון, רק כמעט לחם לאכל ומקום לנוח. ובגד ללבש ברוך השם עדין יש לי לנכון. והעקר מגמתי למען עסקי להתכלית האמתי. ה' יודע לבבי, והוא יתברך ברב רחמיו כבר עזר לי בזה עד מאד. והעקר אשר זכיתי שהתנוצץ בי גדל יקרת הארץ הקדושה הזאת, אשר אנכי מחיה עצמי בכל רגע ורגע בזה. וכל מה שאני זוכה לישב פה, יש אצלי פנים אחרת. ובכל מה שאני רואה פה זכני ה' למצא פה נפלאות אשר נקבע בלבי קדשת הארץ. ואי אפשר לדבר מזה כלל, כי הוא רק לכל חד וכו'. כן אהובי בני שיחיו, למען השם שתקבלו חיות מזה שהזמין לכם השם יתברך ענין גדול כזה.

אתה בני מיכל שיחיה, ראיתי במכתב העבר קובלנא שלך לפני על גדל טרדותיך וטרחתך. וידעתי מכאוביך בזה, כי גם אנכי נסיתי בזאת ואפשר מסתמא יותר. בני חביבי תדע אשר לא פעם אחת ולא שתי פעמים ולא כמה פעמים, רק פעמים אין שעור הצעתי קובלנא כזה לפני כאאמו"ר [כבוד אדוני אבי מורי ורבי] זללה"ה, והשיב לי בכל פעם "אינך יודע מה שהשם יתברך רוצה לעשות עמך". והעקר שתשא עיניך למרום בכל עסקך וכל מה שתוכל לחטף איזה טוב בל תמנע, והעקר רצונות טובים, ובפרט בעת הלוכך על הפאסט תשא עיניך למרום וכל רצונך ומגמתך יהיה להטוב האמתי, ואת אשר נעשה עמך אין אתה יודע כלל, וסוף כל סוף אם ירצה השם, יהיה נכון.

נא בני שיחיה, מסתמא שמעת זאת ממני בעל פה גם כן, ואולי נשכח ממך והנני מזכירך הטוב, ובפרט עתה אשר כל טוב אדוני לפניך, כל ספריו הקדושים אשר בהם תוכל למצא כל מרגוע לנפשך. בני שיחיו, אחים ורעים, למען השם לקים איש את אחיו יעזרו ותחזקו זה את זה הן בהעסק, הן להחיות את עצמכם עם כל מה שתזכו לחטף הטוב מכל הטרדות, ולהיות תמיד בשמחה. ובזכות זה יצליחכם השם יתברך בכל עסקיכם ברוחניות ובגשמיות לטוב לכם כל הימים, ויראו עיני וישמחו.

ויתר מזה בני שיחיו מה אוכל להאריך בדברים, עד הנה עזרונו רחמי השם יתברך כן יוסיף ה' חסדיו יתברך עמנו בכל עת להשמיענו כל טוב זה מזה, וכאשר אקבל מכם מכתב אחר בואכם מאומאן כן מסתמא אערך לכם מכתבי באריכות, כי לעת עתה עדין לא כתבתם לי תשובה נכונה על כל דברי בקשותי שבארתי במכתבי שקבלתם מן פרשת ראה. וגדל מבקשי ואזהרתי לקרא היטב מכתבי ולהשיבני על כל פרט. ובפרט שהיה שם כמה מכתבים, נחוץ לי לדעת אם נתקבלו כלם ונמסרו ונשלחו לכל אחד לנכון. ונפלאתי מאד בני שלא זכיתי לקבל שום תבה אחת ואפלו לא שום פריסת שלום על ידכם משני ידידי הנאהבים ידידנו הר' יעקב ש"ב נ"י וידידנו הר' צבי מ"ז. לא אוכל לדעת מה לחשב בזה, ויש לי קצת חלישות הדעת מזה. אך בטחוני לה' אשר בודאי לא נתקו אהבתם ממני, ובפרט ידידינו ר' יעקב נ"י אשר זכה בי כל כך לטובתי, ה' יצליחו לטוב, ובלבי חקוק אהבתם והנני זוכרם בכל עת לטובתם. כן ידידי בני שיחיו לדרש שלומם עבורי באהבה. וכאשר אתכבד מהם באיזה דברים בודאי אשיב להם בכפלים, וה' יגדיל שלומם לעד. ונא להשיבני מזה בפרוש למען דעת הטוב. ויתר מזה ישים ה' בלבנו אהבתו ויראתו כל הימים אשר נזכה לילך בדרך הישר והאמת. ובזה אסיים ואמר שלום.

אביכם אוהבכם אשר נפשי קשורה בנפשם בלי הפסק רגע מברכם בכל טוב, וה' יושיע לטוב

יצחק

פריסת שלום לכל אוהבינו שיחיו, ולכל אנ"ש שיחיו ולכל אנשי בית המדרש שלנו, וכאשר אקבל תשובתם על פריסת שלום ששלחתי להם במכתבי העבר, כן מסתמא אוסיף לכבדם במכתבי. ה' יגדיל שלומם והצלחתם לעד הקוויטיל [הפתקה] של ידידנו הישיש הנעלה ר' נפתלי נ"י קבלתי לנכון והיה לי לנחת.

בל ישכחו להודיעני היכן לומדים הבנים שיחיו בחרף הזה למען דעת להחיותי.
