# ט

> מקור: https://rabenu.app/books/alimlitrufa/892/9/

ברוך השם, אור ליום ה' ויצא תרכ"ט פה עיר הקדש צפת תבנה ותכונן במהרה בימינו אמן סלה.

מארץ החיים אקרא לשלום כבוד אהובי בני היקרים החביבים כנפשי הרבני המפלא כבוד שם תפארתו מו"ה דוד צבי שיחיה, עם שלום זוגתו תחיה ויוצאי חלציהם שיחיו, והרבני המפלא הר' יחיאל מיכל שיחיה עם שלום זוגתו תחיה ויוצאי חלציהם שיחיו. כלם יעמדו על הברכה מאת חי החיים לזכותם לרב טוב רוחני וגשמי בזה ובבא לנצח. ויראו עיני וישמחו, אמן כן יהי רצון.

אודה ה' בכל לבבי אשר זכיתי לקבל שבוע זו מכתבים פעמים אחד על ידי ידידנו הר' דוד נ"י ביום ב', ואחד היום על ידי הרץ בצרוף הסך 146.32 רובל-כסף, בבשורתם משלום הבנין הקדוש שלנו באומאן ומשלום הראש השנה הקדוש, ומשלום נסיעתם ובואם לביתם לשלום, ותחי רוח נפשי בקרבי. כן יוסיף ה' לזכנו לשמע מהם ישועתם וטובתם כל הימים, והיתה זאת שמחתי. ומה מאד קבלתי רב תענוג משמחת יום טוב שלהם בבית המדרש ובביתם עם כל אוהבינו שיחיו. כן כפי פרושות לה' שיחננם תמיד בחן וחסד ויגדל שלום ביתם לעד וברב ברכה, ויהיה ביתם בית ועד לחכמים לשמע דבורים להתכלית הנצחי אמן כן יהי רצון.

והנה כתבתי לכם באריכות בשבוע פרשת 'לך' ועתה אין לי מה להוסיף עד בא תשובתם הנכונה, וגם אראה אם ירצה השם מה יהיה נשלח לי מאתם השלחה הראשונה, כאשר המה מבטיחים לי בהשני מכתבים הנ"ל. ומאד נהניתי שכתבתם לי שקבלתם כל המכתבים שלי. כי בזה פטרתי ממני על גדול. ואין לי עוד מה לעשות, כי השם יתברך יודע לבבי, אשר לבי הלך אנה ואנה, ועל כל מכתב ומכתב היה לי כמה ספקות. ולסבת זה כתבתי לכם שתקראו כל המכתבים. אך היה נדמה לי שמכרח אנכי לבא פעם אחת במכתבי בפרט בהתחלה שהייתי מכרח להודיעם משלום בואי לפה לשלום כאשר בקשו ממני. ואגב זה נכנסתי גם בדבורים לטובת החזקת ישיבתי פה, לזאת שקדתי לדעת בשלום קבלתם לכל אחד ואחד למען דעת שיצאתי ידי חובתי. עתה החייתם את נפשי בזה הדבר שהודעתם לי שנתקבלו כל המכתבים.

ויודע אנכי אשר אין לי להעלות שום בטחון על פי הטבע, רק להשליך עצמי על השגחת השם יתברך. אשר הוא יתברך משגיח על כל בריה. כן ברחמיו יתברך יזין אותי גם כן ברוח כל ימי חיי בארץ הקדושה הזאת עם זוגתי תחיה לארך ימים ושנים טובות. ובעזרתו יתברך שמתי נפשי בכפי לשקד על דלתי התורה, וה' שלח בלבי התמדה לכל הלמודים. ויקרת הארץ הקדושה חביב עלי בכל עת ביתר שאת, ובפרט בכל עת היותי על ציון הקדוש של כבוד האר"י זצוק"ל ועוד על מקומות קדושים, נמשך עלי חיות חדש נפלא. והכל על פי דרכינו הקדושות הנובעים מהנחל נובע מקור חכמה זצוק"ל שקבלנו על ידי כאאמו"ר [כבוד אדוני אבי מורי ורבי] זללה"ה זכותו יגן עלינו. יהי ה' עמי מעתה ולנצח שאזכה להוסיף בכל יום קדשה וטהרה, עדי אזכה לבא לתכלית הנצחי בחיים חיותי מהרה. אשר לזה כלתה נפשי מעודי עד היום הזה. כן יחנני ה', הטוב הזה, וישמחני בנקדתי הטובה מעתה ולנצח אמן כן יהי רצון.

ובזה אסים ואמר שלום. דברי אביכם המעתיר בעדכם בכל יום ומברך אתכם בכל טובה רוחני וגשמי ומצפה לשמע מכם ולהשמיעכם בשורות טובות עלינו ועל כל אחינו בני ישראל לטוב לנו כל הימים.

יצחק מברסלב

ומה מאד קבלתי רב תענוג מאשר זכיתי להתבשר, אשר הביאו הבנים שלהם שיחיו לאומאן על ראש השנה, ונתתי תודה והודיה להשם יתברך על זה. כן יחזק ה' את לבבם הטוב לילך מעתה בדרך הישר, ויזכו כל ימי חייהם להיות תוך הקבוץ שלנו לארך ימים ושנים טובות אמן כן יהי רצון.

והנני דורש שלום כלתי הצנועה המהללת מרת אסתר שיינדיל תחיה, ולנכדתי היקרה הכלה מרת האדיל תחיה, ולנכדי היקר הנחמד החסיד כמר נחמן שיחיה, ולנכדתי החכימה מרת בתיה תחיה, ולנכדי היניק כמר שכנא יחיה. הומה לבי על המחוש של כלתי תחיה, ואנכי מתפלל עבורה בכל עת, תקותי לה' שיושיעה מהרה לרפואתה הטוב. ולמען השם בל תמשיך עליה שום מרה שחורה מזה, ואל תעסק בשום רפואה תחבשת רק לצפות לישועת ה' אשר בחסדו יתברך ישמר אותה מכל מחלה וירפאה מהרה רפואה שלמה, ואזכה להתבשר מהרה מישועתה הטובה.

פריסת שלום לכלתי הצנועה המהללה רחל תחיה, ולנכדי היקר הנחמד החסיד כמר אהרן שיחיה, ולנכדי היקר כמר נפתלי שיחיה, הנני מזכירם בכל עת לטוב להם, ומצפה אנכי לשמע מכם כל טוב יהי ה' עמנו ויושיענו.

זוגתי תחיה גריסט אייך אלע גאר פריינדליך און ליבליך. מיר האבען מקבל געועהן דעם לעקיך בשלמות על ידי ר' דוד והיה לנו לנחת, מיר ווינשען אייך אז זאל אייך תמיד זיין זיס און גוט און פרייליכע הערצער מיר זאלען זוכה זיין צוא הארחין פון אייך כל טוב, דברי אמכם, וואס בעט פאר אייך תמיד [זוגתי תחיה דורשת בשלום כלכם מאד בידידות ובאהבה. קבלנו את הלקך בשלמות על ידי ר' דוד והיה לנו לנחת. אנו מאחלים לכם שיהיה לכם תמיד מתוק וטוב ולבבות שמחים. נזכה לשמע מכם כל־טוב דברי אמכם המעתירה תמיד עבורכם]. ונזכה לקבל מהרה לעקיך טוב משמחת נשואי נכדתי הכלה מרת האדיל תחיה.

דברי דאבריש אשת יצחק שטהרינהארץ.

פריסת שלום לחתני המפלג הר' יעקב מיכל נ"י, ולנכדי היקר הנחמד כמר חייקל שיחיה, ולנכדתי היקרה מרת חנה תחיה, ולנכדי היקר כמר דוד צבי שיחיה. נפלאתי אשר לא קבלתי ממנו שום תבה אחת, אשר הבטיחני אשר אם ירצה השם אחר ראש השנה יכתב לי באריכות, לבסוף לא קבלתי אפלו פריסת שלום ממנו. כן אין לי מה לכתב לו. הנני מזכירו בכל יום לטוב לו ולכל יוצאי חלציו שיחיו. וה' ישמיענו מהם כל טוב והיתה זאת שמחתי.

פריסת שלום לכל שכני היקרים שיחיו, ובפרט לידידנו האברך הר' יעקב שיחיה ולכל אנ"ש שיחיו רב שלום, מה זאת שאין לי שום קול מידידנו ר' הירש ליב, נא להודיעני משלום ידידנו הר' מאטיל נכד המנוח הר' משה חיים ז"ל ואחותו תחיה, מה נעשה עמם למען דעת, אנכי מזכירם בכל עת לטוב להם. אם יש להם שנוי לטובה תחיו את נפשי וה' יושיעם לטוב.

ידידי בני שיחיו, אם תדרשו מידידנו ר' חיים קרסינשטיין, אם ירצה לקבל עבורי א פלאש [בקבוק] שמן אוז פסח תראו לעשות עבורי בערך עשר פונט שמן פסח ולשלח לי על ידו, כי זה הוא דבר יקר פה ואינו בנמצא, ואפלו שמן זית של פסח קשה להשיג; ויתר מזה יש ברוך השם בכאן כל טוב ופרפראות בזול גדול, לימיניס ומראנצין שתים גדולים בעד שני גדולים וחצי, וקטנים 4 בעד סך זה, שמן־זית מהמבחר ס"ס ק"ב כל פונט גדול ר"ג רויט אז"ה אקו גדולה; והבחירה ביד האדם לדבר סרה חלילה. אשרינו מה טוב חלקנו שנכנס בלבנו נעם קדשת הארץ הזאת, יהי ה' עמנו מעתה ועד עולם אמן כן יהי רצון.

המכתבים הרצופים פה לאדעס תקראו אותם, ותחתימם להנטותם שיגיעו לידם בטח. אולי יחנני ה' שיגלגל זכותם על ידי לטוב להם.

אביכם הנ"ל
