# כו

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/1091/26/

כאשר אדם לומד תורה ואינו מבין בה שום חדוש, הינו שאינו מבין בתלמודו שום רמזי חכמה ושכל באפן שיוכל להתחדש, להתחזק ולהתעורר, רק לומד את למוד התורה ככתוב בספר, בלי שום שכל והבנה המרמזים בלמוד, כל אדם לפי מדרגתו, סימן הוא שמחו ודעתו מכסים כמו שהתינוק עלום בעת עבורו. והעצה להוליד את המוחין, הינו לזכות למח ודעת, להבין בלמודי התורה שלומד, רמזים שכליים אמתיים, בכדי להתחדש ולהתעורר לעבודת ה' כראוי, היא על־ידי זעקה, הן בתורה, הן בתפלה, בהתעוררות אמתית מעמק הלב באמת, ללא שום פניה. (כך מבואר בלקוטי הלכות): (תורה כא, ז-ח)
