# מח

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/1091/48/

על־ידי למוד פוסקים - הינו למוד שלחן ערוך, בכדי לדעת את האסור ואת המתר וכו', ועל־ידי שלומדים הלכות ועצות שבספרי צדיקים אמתיים, לדעת איך להתחזק באמונה שלמה בהשגחה פרטית וקיום התורה שזה העקר, על־ידי זה מבטלים מחלוקת הן בשרשה בשמים, והן למטה בעולם. ומתבטלת מחלוקת היצר הרע שבלב כל אדם, הינו שמתבטלות הקשיות, הכפירות ובלבולי האמונה שהיצר הרע מכניס בלבו של כל אדם, שמחמת זאת לבו נחלק מהשם יתברך חלילה, ואינו יכול להתפלל כראוי. כי עקר המניעה שמחמתה אי אפשר להתפלל כראוי, הינו שאין התפלה חשובה חלילה בעיניו עד שאינו מקשיב לתבות התפלה שאומר, דבר זה נובע רק מחמת אמונה שאינה שלמה. כי אלו היה יודע האדם ומאמין באמת בכל לבבו ש"מלא כל הארץ כבודו" (ישעיה ו, ג), ושהשם יתברך שומע כל מלה מתפלתו, בודאי היה מתפלל בהתעוררות גדולה וברב התלהבות, והיה נזהר לכון לתבות התפלה שמוציא מפיו, רק מחמת שאינו שלם וחזק באמונה כראוי, לכן אין התפלה חשובה אצלו כראוי ואינו מדקדק לכון לבו בתפלתו.

על־כן התקון והעצה לחסרון האמונה הוא למוד פוסקים, הינו למוד שלחן ערוך, לדעת את האסור ואת המתר, וכן צריך ללמד הלכות פסוקות מספרי צדיקים, לדעת איך להתחזק באמונה ויראת השם, כמבואר למעלה בסעיף זה. כי למוד שלחן ערוך על מנת לקים, כמבואר בשלחן ערוך (יו"ד סימן רמ"ו) מסגל מאד להכניע ולבטל את הרע שבאדם, כמבואר בלקוטי מוהר"ן (חלק א' סימן ח') בתורה "ראיתי מנורת זהב". ולמוד הלכות מספרי צדיקי אמת, כדי להתחזק באמונה ויראת השם כראוי, בודאי מסגל להכניע ולבטל את הקשיות ואת הכפירות שיצר הרע מכניס ללב. ומי שמקים זאת, הינו למוד שלחן ערוך ולמוד ספרי מוסר מצדיקי אמת (כמבואר למעלה), לבו אינו נחלק מהשם יתברך ויכול לעבדו בכל לבבו. ועל־ידי זה זוכה לדעת ושכל אמתיים כיצד לישב את הקשיות ולבטל את האפיקורסות שבלב, וזוכה להתפלל באמת כראוי, בכל לבבו: (תורה סב, ב)
