# סז

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/515/67/

כל אחד מישראל יכול למשול בתפלתו, ולפעל אצל השם יתברך מה שרוצה. הינו כשיהודי נמצא בצרה חס ושלום, יכול בתפלתו לבטל את הצרה, ולפעל ישועה מן הצרה אצל השם יתברך. הן מעניות הן מחולאת הן מיסורים אחרים חס ושלום, יכול בודאי לפעל בתפלה ישועה בשלמות, רק עקר המניעה מה שאין תפלתו נשמעת, היא הגדלות, הפניות והמחשבות הזרות. כי יש אנשים שיש להם גדלות מחמת יחוס, שהם מתגאים בזה שאבותיהם צדיקים גדולים. וחלק מהם יש להם גדלות כי התיגעו בעבודת ה', ומחמת גאותם אינם יכולים לפעל בתפלתם את הנצרך להם.

על־כן צריך להתחזק לשבר את המדה הרעה של גאות וגדלות, ולשכח הן זה שהוא "מיחס" והן שהתיגע בעבודת ה', אלא ידמה בעיניו כאלו נולד היום, ועדין לא עסק בעבודת ה'. וכן יחשב כאלו הוא יחיד בעולם, ואין לו שום יחוס. וכך צריך לשבר כל מיני מחשבות זרות בעת התפלה. ואז יוכל למשול בתפלתו ולבטל כל מיני צרות, ולפעל אצל השם יתברך ישועה בכל הפרטים. ואז מתמלא רצונו של השם יתברך, כי יש לו יתברך, תענוג רב מתפלה שמתפללים בלי גאות ובלי מחשבות זרות ובלי שקר. ועל־ידי זה ממשיך כל מיני השפעות טובות בעולם: (תורה צז)
