# עב

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/515/72/

כאשר אומרים בתפלה (ב"ויברך דוד") את התבות "וצבא השמים לך משתחוים", ראוי לבקש מהשם יתברך על כל דבר נחוץ. כי בשעה זו באים כל צבא מרום להשתחוות להשם יתברך ולומר לפניו שירות ותשבחות. על־כן טוב מאד לבקש מהשם יתברך שיצוה את צבא השמים, שימשיכו בעבורו כל הנחוץ לו. הינו, אם זקוק לרפואה, יבקש ממנו שיזהירם להמשיך לו רפואה, על־ידי הלחם והמים, כמבואר בלקוטי מוהר"ן (חלק שני סימן א') בתורה "תקעו ממשלה". וכן אם צריך בנחיצות טובה אחרת, יבקש מהשם יתברך שיזהיר את צבא השמים שימשיכו לו את הטובה ואת הישועה שזקוק להם.

וצריך לדעת היטב ולזכר, שכל צבאות השמים, הינו, כל דרך הטבע, אין לו מעצמו שום כח ושום ממשלה כלל, כי הטבע אינו יכול לעזר ואינו יכול להזיק, רק אם השם יתברך גוזר על דרך הטבע לעשות טובה או חלילה רעה. כי הטבע הוא ביד ה' כמו קלמוס ביד הסופר, כפי שהסופר מנענע בקלמוסו, כך הוא כותב. כמו כן, כפי שהשם יתברך גוזר על דרך הטבע, כך חיב הוא לעשות. כך מבואר בכל ספרי האמת, ובפרט בספרי האדמו"ר מוהר"ן זכרונו לברכה. על־כן צריך כל אדם לדעת שצריך לבקש על כל דבר רק מהשם יתברך, שהוא יעזרהו. כי דרך הטבע מצד עצמו, אינו יכול לעזר, רק כפי מה שפועל האדם בתפלתו מהשם יתברך, כן הוא נושע, כמבואר למעלה: (תורה רלא)
