# צ

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/515/90/

צריך מאד להכריח עצמו ולהתחזק להתפלל בכונה, הינו בהתעוררות ובמתינות, ולהקשיב היטב לתבות התפלה. כי האמת אינה כפי האומרים שאין צריך להכריח עצמו מדי כדי להתפלל בכחות וביגיעות, רק האמת היא שצריך בכל תפלה להתחזק בכל הכח להתפלל כראוי (כמבואר בתחלת הסעיף).

והגם שבאמת קשה מאד להתפלל את כל סדר התפלה, כראוי וכנכון, ועל פי הרב אי אפשר להתפלל רק מעט, הינו חלק אחד מן התפלה מתפללים בהתעוררות, ואחר כך מתעיפים ומאבדים את הרגש ואי אפשר יותר להתפלל כראוי, מכל מקום אפלו שאינו יכול להתפלל כלום, ואפלו שאינו זוכה לשום התעוררות שיוכל להתפלל ברגש כראוי, גם הוא מחיב להתחזק בכל הכחות, להתפלל מה שיותר טוב. כי צריך לדעת ולזכר כי היגעות והטרחות שצריך להכריח עצמו להתפלל - אפלו שלא התפלל כראוי, חשובים מאד אצל השם יתברך, וזה שקול כנגד הקרבת קרבנות. הינו שנעשים על־ידי זה תקונים שנעשו בזמן בית המקדש על־ידי הקרבנות. וכן בכל המעשים טובים שצריך לעשותם, אפלו אם אינו זוכה לעשותם כראוי, רק אם בכל זאת מתחזק באמת ביגיעות ובטרחות ורצונות לעשות את המעשה הטוב, אזי היגעות חשובות מאד אצלו יתברך, ונעשים מהם תקונים כמו מקרבנות, כמבואר למעלה: (שיחה עה. יב)
