# צה

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/515/95/

אדם שאינו יכול להתפלל כלום, ואפלו מחמת אונס חס ושלום, אזי מאבד הוא את הרגש בתפלה, אינו מרגיש בתפלה שום חיות, ואין לו שום התעוררות להתפלל, ולכן צריך להתפלל בכל אפן, ולהכריח עצמו ולהתחזק לדבר את דבורי התפלה בפשיטות גמורה, כפי שתינוק בבית רבו, כאשר המלמד מלמדו להתפלל, אומר את תבות התפלה בפשיטות גמורה כנכתב בסדור, כך צריך להכריח עצמו ולהתחזק לומר את דבורי התפלה, הינו להקשיב היטב בכל לבבו ובכל מחו לתבות התפלה, ולשמר היטב את מחשבתו שלא יחשב בשום דבר זולת תבות התפלה. וכשמקים להתחזק בתפלה (כמבואר למעלה בסעיף זה ובסעיף צ"ד), על פי רב עוזרו השם יתברך, והוא זוכה להתעורר לתפלה ברגש ובהתעוררות כראוי: (שיחה עה)
