# צו

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/515/96/

צריך לדעת ולזכר, שצריך להתחזק בכל כחותיו ובכל מיני עצות לכל דבר טוב שצריך לעשות, כי בלי יגיעות וטרחות אי אפשר לקים שום מצוה ושום מעשה טוב באמת. כמבואר בדברי חכמינו זכרונם לברכה (מגלה ו:) "לא יגעתי ומצאתי אל תאמין", ובפרט לעבודת התפלה, הן לתפלות המתחיבות על פי שלחן ערוך, הינו שחרית מנחה ומעריב, הן לתפלות אמתיות אחרות, הינו תהלים וכיוצא, ובפרט לתפלות שצריך להתפלל להשם יתברך על מנת לפעל ישועה מצרות ויסורים רחמנא לצלן, שלזה צריך להתחזק הרבה יותר מאשר למעשים ומצוות אחרים.

כי עקר הצלה וישועה מכל מיני צרות ויסורים, הוא רק על־ידי תפלה באמונה אמתית. והעקר שאפשר להכיר את השם יתברך והשגחתו הפרטית, שזה יסוד ושרש כל היהדות, הוא רק על־ידי תפלה עם אמונה אמתית. מחמת זה מתגבר היצר הרע מאד בכל מיני עצות ומניעות למנעו מתפלה באמת. ועקר המניעה הוא, מה שהיצר הרע מפיל את האדם לכפירות רחמנא לצלן, שלא יאמין שתפלה עוזרת. ומחמת הכפירות מתרחק חלילה אפלו מן התפלות הקבועות ומכל היהדות. על־כן צריך להתחזק מאד בעבודת התפלה ולא להבטל מפני שום מניעה ומפני שום כפירות, ואזי בודאי ישמע השם יתברך את תפלתו ובקשתו שמבקש על כל דבר וענין, ובודאי יושיעו מכל מיני יסורים.

גם צריך לדעת שאם רוצה להתפלל באמת בהתעוררות ובהתלהבות כראוי, ובכל זאת אינו זוכה להתפלל כך, חיב להכריח עצמו להתפלל איך שיכול (כמבואר למעלה בסעיף צ"ה). ואסור לו שיפול בגלל דבר זה מדעתו, או להכנס בשל זה לעצבות ודאגות, רק צריך להתחזק מאד בשמחה על זה שהתפלל בפשיטות אפלו בלי התעוררות (כמבואר למעלה בסעיף צ"ה).

וצריך להשתדל לומר אחר התפלה קצת תהלים או תחנות ובקשות אחרות, בהתעוררות כראוי. ואם גם תפלות ובקשות אלו אינו יכול לאומרם בהתעוררות כראוי, אסור לו להחלש בדעתו מזה, רק יחכה ויקוה ויתגעגע אל השם יתברך עד שיעזרהו שיוכל בזמן אחר להתפלל כראוי בהתעוררות וברגש. וכשינהג בעבודת התפלה (כמבואר בסעיף זה ובעוד סעיפים אחרים), וכן בכל המעשים הטובים, אם יתנהג בהדרגה, במדה ובישוב הדעת כראוי, בודאי ילך, בעזרת השם, בדרך ישרה, הן בעבודת התפלה הן במעשים טובים אחרים, ויזכה לטובה רבה (כך מבואר בלקוטי הלכות בכמה מקומות): (שיחה עה)
