# א

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/926/1/

מי שרוצה לשוב אל השם יתברך, הינו שחפץ לשוב בתשובה באמת, ורוצה לנהג על פי תורה באמת, כפי רצון ה', חיב להיות בקי בהלכה. הינו שצריך ללמד הרבה את דעתם של צדיקי האמת. וצריך ללמד הרבה אצל אנשי אמת, שהם בקיאים בדעתם של צדיקי האמת, כדי שידע איך להתנהג בדרכי התשובה, הינו בדרך של יראת ה' וקיום התורה. כי אם לא יודעים איך לנהג בדרכי התשובה, אפשר שנדמה כי נוהגים בדרך נכונה, ובאמת התנהגות זו מנגדת חלילה לדרך האמת.

גם צריך להיות חזק בדעתו, כדי שלא לפול ולא להתרחק מן האמת על־ידי שום מניעה ובלבול שבעולם, הן בעת עליה, הן בעת ירידה, ברוחניות ובגשמיות. ברוחניות, בעת שהאדם מתעורר לתפלה ולמוד וחש חיות ושמחה בכל מעשה טוב ומכל נקודה טובה. וכן בגשמיות, כשאין לו יסורים, הן מצד בריאות הגוף, הן מצד הפרנסה וכו', הן מעצמו, הן מבני ביתו, שכל אלו מצב של עליה הם, אזי צריך להזהר מאד בזמן כזה שלא לפול לשום גאות חס ושלום, ולא להתרחק מן האמת, הן מחמת רחבות הגשמיות, הן מחמת המצב הרוחני הטוב.

ושלא לחשב בגלל המצב הרוחני הטוב שיודעים כראוי איך להתנהג בדרכי התשובה, רק צריך להרבות בתפלה להשם יתברך להנצל מן הטעות ולזכות להבין את האמת של כל דבר כראוי. וכן בגשמיות, צריך בודאי להשמר מאד מגאות בשעה שהבריאות טובה והפרנסה בשפע. וצריך להתחזק מאד ביראת השם וקיום התורה, ולא לחשב בעת ההרחבה כי מחסן הוא נגד יסורים, כמו שרואים שאנשים רבים תועים ומתרחקים מן האמת מחמת הרחבה גדולה ועשירות.

וכתוב במסכת אבות (פרק א, ז) "ואל תתיאש מן הפרענות", ומבואר בכמה ספרי אמת שהפרוש הפשוט הוא, שבזמן שהאדם מצליח, אל יחשב כי מחסן הוא נגד יסורים ופורענות, רק שישמר עצמו מאד מגאות, ותמיד יבקש מהשם יתברך שיצילו מיסורים. וכן ברוחניות, בזמן שיש התעוררות בתורה ובתפלה וכו', אל יחשב כי מצב טוב זה ביראת שמים ועבודה, ימשך תמיד, רק צריך להרבות בתפלה להשם יתברך שלא יפול מן ההתעוררות. וצריך להזהר שלא להלכד בשום קלקולים ובשום מכשולות, כמבואר בדברי חז"ל (אבות ב, ה) "אל תאמין בעצמך...".

ומאידך בשעת ירידה ברוחניות ובגשמיות, הינו שברוחניות אין לו שום חיות בתפלה ובלמוד ובשום מעשה טוב, ובגשמיות הוא חס ושלום אינו בריא ומחסר פרנסה, וכן יסורים אחרים חס ושלום, כפי שרואים שהשם יתברך מנסה את האדם בכמה נסיונות, שכל אלו משמעותם ירידה, צריך אז להתחזק ולהיות מלמד ובקי בדעת צדיקי האמת. וצריך להרבות בתפלה לפני השם יתברך, שיסורים ונסיונות אלו לא יפילוהו ולא ירחיקו אותו מן האמת.

וצריך לקים המבואר בתהלים (קלט, ח) "אם אסק שמים שם אתה, ואציעה שאול הנך", הינו, הן בעת הרחבה והצלחה, שאז הוא בבחינת "אסק שמים", הן בעת נסיונות ויסורים חס ושלום, שהם בבחינת "ואציעה שאול", צריך לדעת שהכל מיד ה'. ובעת הצלחה לא להתגאות כאמור, ובעת נסיונות ויסורים חס ושלום, להשמר מעצבות ומיאוש, ולא לחשב כי אין חלילה מוצא, רק צריך לזכר ולהאמין שהשם יתברך יכול לעזור תמיד.

וגם זה מבואר במאמר חז"ל "ואל תתיאש מן הפרענות" הנ"ל, הינו אם נלכדת חס ושלום בפורענות ויסורים, אל תתיאש מן הישועה, רק קוה תמיד אל השם יתברך ובקש ממנו ישועה ורחמים, ובודאי יושיע. כי השם יתברך מושיע תמיד לאדם הקורא אליו באמת, כמבואר בתהלים (קמה, יח) "קרוב ה' לכל קראיו לכל אשר יקראהו באמת". על־כן, גם אם נפל חלילה לשאול תחתיות ברוחניות או בגשמיות, צריך לזכר שאם יתגבר לשוב אל השם יתברך אפלו מן החטאים והעוונות וההתרחקות הגדולים ביותר, בודאי יעזר השם יתברך לאדם שיתקרב לאמת כראוי. ואדרבא, כאשר פונים אל השם יתברך מהתרחקות גדולה, באמונה פשוטה באמת, הרי זה חשוב ביותר אצל השם יתברך. כי השם יתברך יודע את הקשי של המניעות והבלבולים שמפריעים לאדם ביראת השם וקיום התורה. ובפרט האדם שנתרחק מאד מהשם יתברך, קשה לו ביותר לפנות ליראת ה' וקיום התורה, אבל בהתגברו ובפנותו אל השם יתברך, השם יתברך עוזרו להשלים חפצו כראוי. וכן בגשמיות, כאשר האדם נופל ליסורים ולסכנות הגדולים ביותר חס ושלום, צריך לזכר ולהאמין, שכאשר יפנה באמת אל השם יתברך, בתפלה ובתשובה, הוא יתברך יעזרהו בודאי, וימשיך עליו הרבה חסדים וטובות. (תורה ו, ד)
