# יב

> מקור: https://rabenu.app/books/etzothamevoarot/926/12/

ישנם אנשים, שעברו עברות מרבות, עד שנפלו ל"הסתרה שבתוך הסתרה", הינו שכה התרחקו מהשם יתברך, עד שאינם מרגישים, כי עוברי עברות הם. וכשמתעוררים לשוב בתשובה, נדמה להם, כי כבר אפסה תקוה חס ושלום, ונדמה להם, כי כבר לא יוכלו לשוב ליראת השם ולקיום התורה. כי כאשר אדם עובר עברה ושונה בה, נדמה לו כהתר, ועל־ידי זה נופל ל"הסתרה", הינו, הוא מתרחק מעט מהשם יתברך, אבל לאחר מכן, אם אינו מתחרט על הרע שעשה, ועובר עוד עברות רבות, אזי השם יתברך מתעלם ומתכסה ממנו ב"הסתרה שבתוך הסתרה". הינו שמתרחק כל כך מהשם יתברך, עד שכמה שחוטא, אינו מרגיש כלל כי חוטא הוא.

וכשמתרחקים חלילה מהשם יתברך ב"הסתרה שבתוך הסתרה", קשה בודאי מאד לשוב מדרך תועים. אבל על־ידי עסק התורה באמת, אפשר לעורר אפלו אותו אדם שנפל ב"הסתרה שבתוך הסתרה", ואפשר להודיעו, שיש לו תקוה גדולה לשוב להשם יתברך. כי באמת, על־ידי ההתקרבות האמתית לצדיקי האמת, שרק באמצעותם זוכים לעסק התורה באמת, יכול כל אדם להתקרב אל השם יתברך, אפלו נתרחק מאד חלילה. כל זאת כאמור, על־ידי התקרבות אמתית לצדיקי האמת, כי רק אז זוכים לעסק התורה באמת. ועל־ידי עסק התורה באמת, אפשר לשוב אל השם יתברך, הינו ליראת השם וקיום התורה. (תורה נו, ג)
