# א

> מקור: https://rabenu.app/books/even-haezer/2163/63/1/

הכלל שצריך האדם להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר בשמחה כל כך עד שיחטף את היגון והאנחה, שהם כל המרה שחורה והעצבות - יחטף אותם ויכניסם לתוך השמחה בעל כרחם, עד שיהפך היגון ואנחה לשמחה, כי דיקא על־ידי מה שהבעל דבר מכניס בלבו יגון ואנחה ומרה שחורה, על־ידי־זה דיקא יהיה שמח מאד, כי יאמר בלבו: אף־על־פי שאני רחוק כל כך מהשם יתברך, אף־על־פי־כן אני מזרע ישראל, ולא עשני גוי, ואני זוכה בכל יום לקים כמה מצוות ציצית ותפלין, וכמה ברכות ודבורים קדושים בתפלה ובתורה שאני זוכה לומר בכל יום ויום, ואדרבא, זהו עקר שמחתי, שמרחק כמוני יזכה גם כן להניח תפלין בכל יום שהם כתרי דמלכא וכו', וכיוצא בזה בשאר המצוות שכל ישראל מקימין בכל יום. ומי שמתגבר את עצמו עד שבא לשמחה כזאת, עד שמהפך כל היגון ואנחה לשמחה - הוא דבר גדול מאד! ורק זהו עקר מצות השמחה, להיות שמח כל כך עד שיהפך היגון ואנחה לשמחה.

ומזה נעשה יחודים גדולים ושעשועים גדולים מאד מאד למעלה למעלה בכל העולמות, כאשר הבננו מתוך דברי רבנו ז"ל, בשעה שזכינו לשמע החדוש הנפלא והנורא הזה, גדל הפלגת מעלת זאת הבחינה כשזוכין לשמחה כזאת עד שמהפך המרה שחורה וכל היגון ואנחה לשמחה וכו'. וזהו בחינת (ישעיה לה, י): "ששון ושמחה ישיגו" וכו', שהששון ושמחה משיגים ומגיעים וחוטפים היגון ואנחה לתוך השמחה בעל כרחם וכו', כמבאר שם, עין שם.

ועין שם עוד בסמוך (סימן כד) מה שכתוב שם מגדל המצוה להיות בשמחה תמיד, כי על־ידי השמחה זוכין לרפואה לכל מיני תחלואים ומכאובות, כי כל מיני חולאת באין על־ידי קלקול השמחה, כי השמחה היא בחינת 'עשרה מיני נגינה' שהן מחיין כל העשרה מיני דפיקין שבהם תולה כל חיות האדם וכל הרפואות, שכלם תלויים בהעשרה מיני דפיקין שחיותם על־ידי 'עשרה מיני נגינה', שהם בחינת השמחה וכו'.

ועל־כן העקר בעבודת ה', בפרט להרחוקים הבאין להתקרב להשם יתברך, שיתגברו בכל עז להיות בשמחה תמיד, עין שם מענין גדל האזהרה יתרה שהזהיר רבנו ז"ל בכמה לשונות, שיכריח האדם את עצמו בכל הכחות להיות אך שמח תמיד.

וזה בחינת קדשת הברית שעקרו על־ידי השמחה, כמובן בדברי רבנו ז"ל בכמה מקומות (סימן כג, קסט ועוד): שעקר קדשת הברית זוכין על־ידי שמחה, וכאשר שמעתי מפיו הקדוש בפרוש, שעקר התגברות תאוה זאת של נאוף הוא על־ידי עצבות ומרה שחורה (שיחות הר"ן סימן קכט), על־כן צריכין להתגבר עצמו ביותר להיות בשמחה תמיד וכנ"ל.
