# טז

> מקור: https://rabenu.app/books/even-haezer/533/63/16/

ואז דיקא יכול הנפטר לעלות למקום קדשתו, לאתר דאקרי קדשי קדשים, ששם עלית הנשמות לאחר הסתלקותן, בבחינת (תהלים כד, ג): "מי יעלה בהר ה'" וכו', כמבאר בזהר הקדוש (ויקהל קצה:), כי מחמת שזכה בחייו להוליד בנים בזה העולם, שהוא בחינת המשכת העצות, בחינת המתקת הדינים שהמשיך מהשכל הכולל, על־ידי־זה זוכה עכשו לעלות לשם לבחינת קדשי קדשים שמשם שרש הבנים, שרש כל השכליים וכל העצות וכנ"ל.

ועל־כן נקראים הבנים "למודי ה'", כמו שכתוב (ישעיה נד, יג): "וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך". כי למודי ה' הם בחינת נצח והוד, בחינת עצות, כידוע (זהר בלק קצג.), וכמובא בדברי רבנו ז"ל כמה פעמים (סימן כב, ועוד). וזהו 'וכל בניך למודי ה'', ורב שלום בניך 'ורב שלום' דיקא, כי הבנים שהם למודי ה', בחינת עצות - הם בבחינת שלום הפך המחלקת, כי אין זוכין לעצות שלמות, שהם בחינת בנים, כי אם על־ידי תקון המחלקת, על־ידי ששבין בתשובה ומתקנין פגם המחלקת, כמבאר בהתורה הנ"ל.

וזהו (תהלים קכח, ו): "וראה בנים לבניך שלום על ישראל" - שלא יצטרכו לבוא לידי חליצה ויבום, כמו שדרשו רבותינו ז"ל (כתבות נ.). כי עקר החליצה והיבום הוא בשביל לתקן פגם העצה, שהוא פגם השלום כנ"ל, כי צריך להשאיר בנים אחריו כדי שיהיו נמשכין עצות שלמות להשגת אלקות כנ"ל, אבל כשאין זוכה לאפשא ולהעמיד תולדין (להרבות ולהעמיד תולדות), אזי אין נשמתו יכולה לעלות למעלה, לבחינת קדשי קדשים, לבחינת שכל הכולל, מחמת שלא זכה להמשיך בחייו עצות משם ולהמתיק הצמצומים, שזהו בחינת הבנים כנ"ל. ועל־כן אשתו צריכה יבום לתקן נשמתו על־ידי אחיו, והיא אסורה לשוק עד שתתיבם או תחלץ, כמו שכתוב (דברים כה, ה): "לא תהיה אשת המת החוצה" וכו'. כי עדין היא קשורה בו כמו בחייו, כי המות לא הפריד ביניהם, מאחר שאין נשמתו יכולה לעלות למעלה מחמת שלא זכה בחייו להמתיק בחינת הצמצום, ש הוא בחינת אשתו, ולא זכה לגלות בחינת העצה שלמה, שהם בחינת הבנים, שזה עקר בחינת ההמתקה. ועל־כן מחמת שלא זכה לזה ונשמתו נשארה משוטטת למטה - על־כן אשתו קשורה בו עדין, כי התקשרות של איש ואשה והפרוד ביניהם שתהיה מתרת לאחר, הכל על־ידי השכל העליון הכולל הכל, ששם יכולין להתקשר או להתיר הקשר, שזהו בחינת הגט, בחינת ספר כריתות כנ"ל. ועל־כן כשמשאיר בנים אחריו, שאז המתיק הצמצום לפי בחינתו על־ידי הארה משכל הכולל, שמשם שרש הבנים וכל ההמתקות כנ"ל, ועל־כן גם במותו נפרדת אשתו ממנו על־ידי ההארה משכל הכולל, ששם עלית הנשמה אחר ההסתלקות, שזוכה לאיזה בחינת עליה לשם על־ידי הבנים שהשאיר שנמשכין משם כנ"ל. אבל כשאין לו בן ולא שום זרע - אין יכול לעלות לשם, ועל־כן עדין לא התר הקשר, כי אי אפשר להתיר הקשר שבין איש ואשתו כי אם כשעולין לשם, ועל־כן אשתו אסורה לחוץ גם לאחר מיתתו, כי עדין קשורה בו מחמת שאינו יכול לעלות לשכל הכולל להתיר הקשר, מאחר שלא השאיר בנים כנ"ל.
