# ט

> מקור: https://rabenu.app/books/even-haezer/533/64/9/

ועל־כן מי שיש לו בן מכל מקום, פוטר את אשתו מן החליצה ומן היבום (יבמות כב.). כי אפלו בן רשע פוטר, כי 'כנגד ארבעה בנים דברה תורה', ואחד מהם רשע, וגם הוא בכלל הארבעה בנים אשר על ידם ממשיכין השגות אלקות ומגלין ומודיעין ידיעת אלקותו מדור לדור, וכמו שכתוב (משלי טז, ד): "כל פעל ה' למענהו, וגם רשע ליום רעה". שגם על ידו נתגדל ונתגלה ידיעתו יתברך, כי אף־על־פי שהוא רשע בעוונו ימות על ששאל שלא כהגן והוציא את עצמו מן הכלל וכפר בעקר, אבל על־ידי שמקהין את שניו ומשיבין לו: "בעבור זה עשה ה' לי" וכו', על־ידי־זה דיקא נתגדל השם יתברך ונתגלה ידיעתו יתברך, כי כשכבר גלה הרשע הכפירות והאפיקורסות שלו, והצדיקים זוכין לשברם ולהקהות את שניהם, אזי הוא טובה גדולה מה שכבר הוציאו לחוץ מלבם מחשבתם הרעה. כי זה טובה לדורות, כי לא יוכל עוד אחר לומר שטות הקשיא והכפירה הזאת, כי כבר נשמע שטות חקירה זאת והצדיקים סתרוה ושברוה, ועתה מה יש להם עוד לומר? ובשביל זה השם יתברך מאריך אף לרשעים ונותן להם כח שיאמרו מה שיאמרו, כדי שיוציאו מלבם כל רשעותם וכפירותם הטמון בלבם, עד שלא יהיה להם מה לומר עוד, ואחר־כך בדבור אחד של הצדיק האמת - יפל ויתבטל כל שטות דבריהם הרעים. וזה בחינת (משלי כט, יא): "כל רוחו יוציא כסיל וחכם באחור ישבחנה", וזה בחינת (שמות ט, טז): "ואולם בעבור זאת העמדתיך בעבור הראתך את כחי ולמען ספר שמי בכל הארץ", הינו כנ"ל. ועל־כן במהרה בימינו כשיבוא הגואל צדק ויתגלה האמת בעולם - יהיה טובה גדולה מה שכבר היו כל כך מחקרים ואפיקורסים וכופרים בעולם שכבר חקרו מה שחקרו, ואמרו מה שאמרו, והיו מבזים את ישראל ומתלוצצים כל כך, ואז יראו בעיניהם שהכל הוא בהפך, וישארו כאבן דומם ולא יוכלו לפתח פה עוד, ויודו הכל על האמת. ועל־כן בן הרשע הוא גם כן מן הארבעה בנים שעל ידם מודיעין אלקותו יתברך בעולם. וגם שיכולים לצאת ממנו בנים כשרים, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (בבא קמא קיט.): 'דילמא נפקי מניה בנין דמעלי' (אולי יצאו ממנו בנים טובים), וכמו שאיתא בזהר הקדוש (מדרש הנעלם וירא קה.): 'אלמלא היה הקדוש־ברוך־הוא ממית את תרח קדם שיצא ממנו אברהם - לא היה אברהם וכל האבות בעולם ומשה רבנו ומשיח וכל הצדיקים' וכו'; עין שם.
