# כ

> מקור: https://rabenu.app/books/even-haezer/931/63/20/

אבל אחר חרבן הבית בתקף התגברות הגלות, התירו חכמינו ז"ל לכתב תורה שבעל פה, משום "עת לעשות לה' הפרו תורתך" (תהלים קיט, קכו) כמו שאמרו רבותינו ז"ל (תמורה יד:), כי בתקף הגלות התגברה הסטרא אחרא עד שהתחילו האפיקורסים להתפשט בעולם בדעותיהם הרעות, עד שכמה מגדולי ישראל נלכדו ברשתם, והלכו בדרכי חקירותיהם וגרמו מה שגרמו להם ולהדורות הבאים אחריהם, ובפרט עכשו שרואין מה שנצמח מזה - השם יתברך יחוס עלינו מעתה! וכבר דברנו מזה כמה פעמים, אך אם היה מועיל מה שנדבר עוד מזה היה כדאי, שכל מי שנוגע יראת ה' בלבו יצעק על זה תמיד מערב עד בקר, ולהרחיב הדבור בפיו ובכתב אלפים ורבבות יריעות, להזהיר את העם לבלתי נגוע בקצה הסם המות הזה, המר והזר של דרכי ספרי המחקרים, אך ידעתי כי מי שנתעה בזה - לא יועילו לו דברי ולא דברי רבים וגדולים ממני המזהירים על זה מאד מאד, כמבאר בכמה וכמה ספרים קדושים כמה אזהרות על זה בכמה לשונות בלי שעור, אך מי יוכל להתאפק מלצעק על צרה כזאת, ובפרט עכשו שפשתה המספחת הרעה הזאת בעוונותינו הרבים, אשר לא היתה כזאת מימי קדם, ומי יודע מה ילד יום, וכמו שאמר רבנו ז"ל, אוי ואבוי, שאין אנו חושבין כלל בשביל בנינו ודורותינו איך להצילם ממים הזדונים הרעים האלה הרוצים לשטף את העולם, חס ושלום, שהם דרכי הלמודים הרעים של חכמות ולשונות ופילוסופיא המתפשטים עכשו בעולם, והאפיקורסות הולך ומתרבה בעולם בעוונותינו הרבים, ומה נעשה לבנינו ודורותינו שינצלו מזה?! על־כן בהכרח להזכיר לפעמים מזה למען יהיה למשיב נפש לאותן הכשרים אשר לבם דוה על זה, למען יתחזקו באמונה יתרה על־ידי דברינו, ויוכלו לעמד כעמוד ברזל וכחומת נחשת נגד כל הקמים עליהם להמשיכם, חס ושלום, מדרך האמת אשר דרכו בו אבותינו מעולם, וגם כולי האי ואולי ישמעו וישובו אחד מהם מאותן שהתחילו לפל למצודה הרעה של דרכיהם הרעים הנ"ל.

ומחמת תקף מרירת הגלות הזה, שהם הכפירות והאפיקורסות שהתגברו, שזה עקר גלות השכינה וכנסת ישראל שמשם נמשך השכחה, כי עקר השכחה נמשך מבחינת כפירות, כמבאר בהתורה "ואלה המשפטים" - אמונה (סימן ז). על־כן התירו חכמינו ז"ל לכתב גם תורה שבעל פה, כדי שלא תשתכח התורה מישראל, כי כל מה שהגלות נמשך יותר, הוא סמוך לביאת משיח ביותר, וכל מה שסמוך יותר לביאת משיח, - נתגלין סתרי תורה יותר. וכמבאר מזה הרבה בכתבי האר"י ז"ל (עין הקדמת שער ההקדמות) והבאים אחריו, שכלם הביאו ראיות חזקות אמתיות מהזהר הקדוש ותקונים שבסוף הימים נתגלין סתרי התורה הרבה, ועל־כן התירו לכתב וגם להדפיס כל ספרי הזהר הקדוש ותקונים וגם כל כתבי האר"י ז"ל שהם סתרי רזי התורה שלא נתנו להגלות בימים קדמונים, כמבאר בספרים באריכות.

כי השם יתברך מקדים רפואה למכה, כי מחמת שהוא יתברך ראה שיתגברו רשעים ואפיקורסים כאלה בעולם שירצו, חס ושלום, להוציא את ישראל מן הדת, חס ושלום, כמו הכת הרעה שהיתה בתחלה בברלין ובסביבותיהם, ואחר־כך נתפשטה הנגע מיום ליום עד שזה סמוך באה בגבולנו בעוונותינו הרבים, והעמידו בית פסל ומסכה בקהלת טרניפאל, על־פי עצת הרשע ראש הקשר הרע הזה שאסור להזכירו בשם ישראל, שמו ימחה מן העולם, וכיוצא בהם רבים, על־כן הקדים השם יתברך רפואה למכה, וכבר היו צדיקים נוראים כאלו בעולם שגלו סודות נוראים בעולם והמשיכו התגלות אלקות בעולם, עד שכמה נסתרות נעשו נגלות, ועל־ידי־זה נתחזקה האמונה ביותר ויותר. כי הצדיקים, כל מה שמשיגין ידיעות פרטיות יותר - הם חוזרים ושבים אל הכלל יותר ויותר ומחזקין את האמונה הכללית ביותר, אבל השגותיהם עצמו מאתנו ולא היה אפשר לנו לקבל מהם כי אם רמז בעלמא, אבל עכשו כבר היו צדיקים נוראים כאלו שיגעו וטרחו ועבדו את ה' ביגיעות גדולות מאד מאד, עד שזכו להשיג השגות אלקות בתכלית שלמות ההשגה, בתכלית המעלה, עד שזכו לצמצם השגותיהם בדרכים נפלאים ונוראים, עד שהיה להם יכלת לגלות לנו השגותיהם הנוראות, ועל־ידי־זה הכניסו אמונה שלמה בישראל, כי כל מה שנתרבין הידיעות הפרטיות, בחינת תורה שבעל פה - נתחזק יותר ויותר בחינת הידיעה והאמונה הכללית, שהוא בחינת תורה שבכתב כנ"ל, ועל־כן עכשו צריכין לכתב הכל, כי כל ההשגות והחדושים שמחדשים כל ישראל הכשרים, שהם בחינת תורה שבעל פה, כלם צריכים לכללם תכף בתוך תורה שבכתב, לחזק את האמונה, להמשיך חזוק האמונה לתוך בחינת העשיה שהוא בחינת כתב כנ"ל, כי עכשו יש לנו יכלת לזה על־ידי הצדיקים הגדולים שקדמונו, שעשו תקונים כאלה, שנוכל להמשיך בחינת תורה שבעל פה, בחינת סודות התורה, לתוך בחינת הכתב, שהוא בחינת נגלה, כדי להמשיך חזוק האמונה בהתגלות נפלא לכל באי עולם, "למען דעת כל עמי הארץ כי ה' הוא האלקים אין עוד" (ישעיה ד, כד).

וזהו בחינת מה שכתב רבנו ז"ל בהתורה "חותם בתוך חותם" (בסימן כב) שהצדיקים עושין מהנשמע נעשה, מנסתר נגלה וכו', עין שם, הינו בחינת הנ"ל, שהם עושין צמצומים ותקונים באפן שיוכלו לגלות סתרי נסתרות כדי להמשיך הנסתר לבחינת נגלה, כדי לעשות מבחינת נשמע, בחינת תורה שבעל פה, בחינת נעשה, שהוא בחינת תורה שבכתב כדי להאיר האמונה בתקף העשיה וכנ"ל. ועל־כן התירו רבותינו ז"ל לכתב תורה שבעל פה, כי אז כשהתירו, כבר היה ספר הזהר הקדוש בעולם שעקר המשכת התקונים לגלות סתרי תורה היו על ידו, ועל־ידי־זה נעשה מהנסתר נגלה, מנשמע נעשה, שהוא בחינת כתב כנ"ל, על־כן יכולין וצריכין עכשו לכתב הכל כנ"ל.
