# ק

> מקור: https://rabenu.app/books/hishtapchuthanefesh/139/100/

לכאורה קשה, מאחר שבאמת כל היסורים והחסרונות שיש להאדם הכל הוא לטובתו: או לזכותו על ידם לחיים נצחיים או כדי שינצל על־ידי־זה מצרות יותר גדולות כידוע. וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, שצריך האדם לומר 'כל מה דעבד רחמנא לטב עבד', אם כן למה הזהירו אותנו חכמינו זכרונם לברכה להתפלל על צרכיו וחסרונותיו. אך באמת, אף־על־פי־כן האדם צריך להתפלל על כל חסרונותיו. כי קדם שמתפלל האדם בודאי הוא טובה גדולה כל מה שבא על האדם, ואפלו יסורים חס ושלום, כי אין לו עדין כלים וצנורות לקבל על ידם שפע החסד, ואם ירד החסד קדם תקוני הכלים יהיו בבחינת רבוי השמן הגורם כבוי הנר ואז החסד נתהפך לדין קשה חס ושלום, ויוכל לבוא לו על־ידי־זה הזק והפסד חס ושלום ממקום אחר. ועל כן כל זמן שאין האדם מתפלל על חסרונותיו אז הם לו לטובה גדולה. אבל על־ידי התפלה ממתיק הדינים ומתקן כלים וצנורות לקבל על ידם שפע החסד, כי עקר תקוני הכלים הוא על־ידי תפלה (עין פנים), ואז דיקא אחר שהתפלל כראוי תבוא לו השפע בני חיי ומזוני ובריאות הגוף באין מחסור דבר רק לטובה ולברכה, באפן שלא יזיק לו השפע כלל מאחר שכבר נתקנו על־ידי התפלה כלים וצנורות לקבל על ידם שפע החסד: שם, הלכות מילה הלכה ה'.
