# מט

> מקור: https://rabenu.app/books/hishtapchuthanefesh/139/49/

עקר הכלי זין של איש ישראלי הוא התפלה. וכל המלחמות שצריך האדם לכבש, הן מלחמת היצר הרע הן שאר מלחמות עם המונעים והחולקים, הכל על־ידי תפלה, ומשם כל חיותו. על כן מי שרוצה לזכות לקדשת ישראל באמת צריך להרבות בתפלות ובקשות ושיחות בינו לבין קונו כי זה עקר הכלי זין לנצח המלחמה: לקוטי מוהר"ן חלק ראשון, סימן ב.

ועין בספר "עלים לתרופה" ממורנו הקדוש הרב רבי נתן זכר צדיק לברכה (מכתב שכ"ג) שכתב שם אשר כל לשון ולשון הקדוש של רבנו זכר צדיק לברכה שמזכיר אצל כל דבר, יש לו כח מיחד לעורר ולחזק את לב הישראלי לעסק בזה. ומי שמשים אל לבו שכל כלי זין שלו הוא התפלה וכו', מתעורר מחדש לעסק בזה. כי יחשב בלבו, אם אין לי כח ללחם כל כך כמו השרים הגדולים, אבל הלא אני כמו איש חיל פשוט, שגם הוא לוקח כלי זין מבית המלך ומכרח ללמד תכסיסי מלחמה וכו' בכל יום, והכל בכח המלך והשרים המלמדים אותו וכו', ואיך שהוא אני יודע שהמלחמה ארכה וחזקה מאד ואין לי שום כלי זין וכו' כי אם מעט דבור פי, וגם זה בישועת השם ונפלאותיו העצומים וכו', עין שם:

ואם האדם מרבה בתפלה והתבודדות ימים ושנים הרבה, ואף־על־פי־כן הוא רואה בעצמו שעדין הוא רחוק מאד מהשם יתברך ונדמה לו שהשם יתברך כמסתיר פנים ממנו חס ושלום, אל יטעה חס ושלום שהשם יתברך אינו שומע תפלותיו ושיחותיו כלל רק יאמין באמונה שלמה, שהשם יתברך שומע ומאזין ומקשיב כל דבור ודבור של כל תפלה ותחנה ושיחה ואין שום דבור נאבד חס ושלום, רק כל דבור ודבור עושה רשם למעלה מעט ומעורר רחמיו יתברך בכל פעם. אך עדין לא נגמר בנין הקדשה שהוא צריך לכנס בו, וברבות הימים והשנים, אם לא יהיה טפש ולא יפל בדעתו בשום אפן בעולם, ויתגבר ויתחזק ויתאמץ בתפלה יותר ויותר, אז על־ידי רבוי התפלות יכמרו רחמיו יתברך, עד שהשם יתברך יפנה אליו ויאיר לו פניו וימלא חפצו ורצונו בכח הצדיקים האמתיים ויקרבהו ברחמים ובחמלה גדולה. ואפלו אם האדם זוכה לפעמים לאיזה ישועה והתקרבות קצת, אל יחשב שזכה לזה על ידי תפלתו ומעשיו הטובים. כי כל המעשים טובים מאתו יתברך, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה על הפסוק "מי הקדימני ואשלם" מי עשה לי מזוזה טרם שנתתי לו בית וכו'. ולולא חסדו הגדול כבר היה נטבע חס ושלום, במה שהיה נטבע רחמנא לצלן: ועין לקמן אות צ"א.
