# עז

> מקור: https://rabenu.app/books/hishtapchuthanefesh/139/77/

מי שרוצה לחוס על נפשו שלא יאבד את עולמו חס ושלום, צריך לחפש ולחקר מאד אחר האמת, כדי לשוב אל השם באמת. כי אולי מטעה אותו דעתו באיזה דרך לא טוב חס ושלום, מחמת שלא זכה לציר אור התורה כראוי, מחמת שכלי המחין שלו אינם בשלמות, מחמת פגם הברית. ועקר התקון לכל זה הוא צעקה ותפלה ושיחה והתבודדות בינו לבין קונו, שצריכין לצעק הרבה לשם יתברך שיוליכהו בדרך הישר והאמת תמיד, כמו שצעק דוד המלך עליו השלום הרבה על־זה: "הורני ה' דרכך אהלך באמתך הורני ה' דרכך ונחני בארח מישור וכו' הורני ה' דרך חקיך וכו' שלח אורך ואמתך המה ינחונו", וכן הרבה מאד. כי צריכין לזכות גדול וישועה ורחמים גדולים והשתדלות ויגיעה גדולה כל ימי חייו, שיזכה לילך בכל עת בדרך הקדש באמת לאמתו וצריכין לצעק הרבה להשם יתברך על־זה במסירת נפש, עד שכמעט תצא נפשו ממש חס ושלום, וכמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה: אין תפלתו של אדם נשמעת אלא אם כן משים נפשו בכפו. כי עקר תקון הברית לזכות לצאת מגלות התאוה הזאת בשלמות הוא על ידי צעקה הרבה להשם יתברך, שצריכין לצעק שבעין קלין לפחות, ובאלו שבעין קלין כלולין קולות וצעקות ותפלות ותחנונים לאין מספר כל ימי חייו של האדם. כי שבעים שנים של האדם הם כנגד שבעים פנים לתורה שצריך לזכות להם. וכל אחד יכול להבין בנפשו כמה הוא רחוק עדין אפלו מבחינת פנים אחד לתורה, מכל שכן מכלם.

ועל כן, אפלו אם לא פגם הרבה, ואפלו אם כבר צעק הרבה להשם יתברך ועסק הרבה בתורה ומצוות, אף־על־פי־כן מאחר שעדין לא השיג אפלו פנים אחד לתורה, ולא אפלו חלק אלף ורבבה מזה, בודאי כמה וכמה הוא צריך עדין לצעק להשם יתברך כל ימי חייו. וכבר ידוע שאסור ליאש את עצמו מן הצעקה לעולם. כי אפלו אם פגם הרבה מאד ואפלו אם עדין הוא כמו שהוא, אם לא יתיאש את עצמו מן הצעקה ותפלה ותחנונים, יכול לזכות להתגלות איזה פנים לתורה באמת ואפלו לכל השבעים פנים, כי השם יתברך טוב לכל רק שצריכין איזה אתערותא דלתתא, והעקר לצעק הרבה להשם יתברך עד שיזכה לשבר כל התאוות והעקר הוא תאוה הנ"ל ואז יזכה להתגלות התורה בחינת שבעים פנים לתורה: שם הלכות יין נסך הלכה ד.
