# צב

> מקור: https://rabenu.app/books/hishtapchuthanefesh/139/92/

צריכין להתחזק מאד באמונה שלמה, להאמין בעצמו שיש לו כח לפעל כל דבר בתפלתו ושיחתו בינו לבין קונו. כי יש כמה מיני חלישות הדעת בלב האדם בענין זה, כאשר כל אחד יודע בנפשו ורב בני אדם נדמה להם שאין להם כח לזה, ועל כן אינם מתחזקים בתפלה. ועל כן צריכין להתיגע ביגיעה ועבודה גדולה מאד בענין הזה, ועקר היגיעה הוא בהתחלה, בבחינת: כל התחלות קשות, הינו בעת שמתחיל להתפלל ולהתבודד. כי אז עדין לא ראה שום פעלה על־ידי תפלתו והתבודדותו. אבל כשזוכה להתגבר בכל כחו להתפלל בכונה ולהתבודד עד שזוכה לפעל איזה דבר בתפלתו, כגון שהתפלל על איזה דבר ונענה, אז הוא מתחזק בזה להאמין גם בעצמו שיש לו כח לפעל בתפלתו, מאחר שרואה שגם תפלתו שמע השם יתברך ונענה. ואז נעשה אצלו כלי שלמה לקבל השפע על ידי דבורי התפלה, כי עקר התהוות הכלי הוא על־ידי האמונה, דהינו על־ידי שמאמין גם בעצמו שהשם יתברך שומע גם תפלתו.

וזה בחינת מה שהבכור נוטל פי שנים. ומובא בכתבי האר"י זכרונו לברכה, כי בכל ההולדות יש בהם חלק מהולדת הבכור, הינו כי כל ההולדות וכל ההשפעות נמשכין על־ידי תפלה, והולדת הבכור נמשך מבחינת הפעלה הראשונה שפועל איש ישראלי על־ידי תפלתו, שעל־ידי־זה נתחזק אמונתו להתפלל תמיד ונעשה אצלו כלי וכו' כנ"ל. ועל כן נוטל הבכור פי שנים בכל אשר ימצא לו. כי בכל מה אשר נמצא ונולד ונשפע לו על־ידי תפלה יש בזה חלק מהפעלה הראשונה שפעל בתפלתו, שזה בחינת הולדת הבכור, ועל כן יש לו חלק כנגד כל אחד ואחד. ועל כן באר רבנו זכרונו לברכה, שהבכורה הוא התפלה, וענין פי שנים שלוקח הבכור הוא ענין השתי בחינות שיש בהתפלה. שבחו של מקום ושאלת צרכיו כנ"ל. כי סדור שבחו של מקום קודם ואחר־כך שאלת צרכיו הוא גם כן ענין זה. כי על־ידי שמזכירין בשבחיו יתברך שהוא אלהי אבותינו וכו' גומל חסדים טובים שגמל עמהם חסד ושמע תפלתם תמיד שעל־ידי־זה נתיחד שמו בעולם, על־ידי־זה נתחזק אצלנו האמונה בעצמנו שירחם גם עלינו וישמע תפלתנו בשאלת צרכינו.

וזה שכתוב: "פעל פעלת בימיהם בימי קדם וכו' צוה ישועות יעקב" וכו', הינו כמו שפעלת בימי אבותינו ועשית להם נסים וישועות גדולות, כן צוה ישועות יעקב גם עתה. אך לפעמים יכול הבעל דבר להחליש דעת האדם, שאף־על־פי שאבותינו ורבותינו פעלו הרבה בתפלתם, אבל איש גרוע כמוך איך אפשר שתפעל בתפלתך. אבל באמת לא כן הוא. כי השם יתברך שומע תפלת כל פה ויש כח בכל אחד מישראל לפעל בקשתו ברחמים אצלו יתברך אם יתפלל אליו באמת כמו שכתוב: "קרוב השם לכל קוראיו לכל אשר יקראהו באמת", ועל כן צריך האדם שישים אל לבו ולהזכיר את עצמו מה שכמה פעמים קרא מצרה אל השם וענה אותו והושיעו, ועל־ידי־זה יתחזק גם עתה בתפלה וה' יושיעו כנ"ל: שם.
