# צג

> מקור: https://rabenu.app/books/hishtapchuthanefesh/139/93/

לכאורה יש להקשות על ענין התבודדות ושיחה בינו לבין קונו, שצריך כל אחד בכל יום לשפך שיחו לפני השם יתברך שיזכהו לקרבו לעבודתו יתברך, כמבאר לעיל כמה פעמים, וכן מצאנו שכל הצדיקים הקדמונים עסקו גם כן בזה ויסדו על זה כמה תפלות לזכות להנצל מהיצר הרע, ושיזכו להתקרב להשם יתברך וליראה ולאהבה אותו יתברך וכל ספר תהלים מלא מזה וכן התפלות מאנשי כנסת הגדולה, כגון השיבנו וכיוצא. ולכאורה קשה, הלא אמרו רבותינו זכרונם לברכה, 'הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים' ואם כן איך שיך על־זה תפלה מאחר שהשם יתברך מסר הבחירה רק לנו. אך באמת זה בעצמו עקר הבחירה של האדם. כי אי אפשר לזכות בשלמות למאס ברע ולבחר בטוב ולבוא למה שצריך האדם לבוא בזה העולם על־ידי בחירתו, כי אם על־ידי שירבה בתפלות ותחנונים ושיחות בינו לבין קונו הרבה מאד מאד להשם יתברך, שיזכהו לקרבו לעבודתו יתברך.

וזהו עקר התפלה. כי "על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצא רק לשטף מים רבים אליו לא יגיעו". שלא ישטפוהו שטף מים רבים הזידונים שהם תאובתין בישין דהאי עלמא השוטפין בכל עת. וכבר נשטפו רבים רבים מאד על ידם רחמנא לצלן, ואין חכמה ואין תבונה ואין עצה לעמד כנגדם רק על־ידי תפלה ותחנונים להשם יתברך שיצילהו מהם. כי אף־על־פי שהאדם הוא בעל בחירה, אף־על־פי־כן העקר הוא תפלה ותחנונים להשם יתברך על זה. כי הבחירה הוא בהשכל, שיש לו כח לבחר בטוב ולמאס ברע. אך שכל האדם אין לו כח כי אם להכניע ולבטל התאוות והקלפות, שהם בחינת כפירות הבאים מבחינת שבירת כלים, ששם יש כמה וכמה ניצוצות הקדושים שהם ניצוצי השכל, כי כלם במחשבה אתברירו. אבל יש בלבולים וסטרין אחרנין ומניעות מהקדשה הבאים מבחינת חלל הפנוי, ששם אי אפשר למצא אלהותו על־ידי שום שכל וחכמה, כי אם על־ידי אמונה לבד (כמבאר בלקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ד), שהוא בחינת תפלה ותחנונים וזעקות להשם יתברך שיצילהו מהקלפות והיצר הרע הנמשכין משם.

ועל זה אמרו רבותינו זכרונם לברכה: בכל יום יצרו של אדם מתגבר עליו ואלמלא הקדוש־ברוך־הוא עוזרו היה נופל בידו. כי מהיצר הרע הזה הנמשך בשרשו משם, מבחינת חלל הפנוי אי אפשר להנצל בשום אפן על ידי בחירת האדם בשכל עצמו לבד, כי אם על־ידי סיעתא דשמיא, ועל כן צריכין להרבות מאד מאד בתפלה ותחנונים להנצל ממנו, כי שם אין מועיל שום שכל, אדרבא, על־ידי שכל וחכמה נשקעין שם ביותר חס ושלום, (כמבאר שם בדבריו זכרונו לברכה, בסימן ס"ד) רק העקר הוא האמונה שהיא בחינת תפלה. ובאמת זה בעצמו הוא עקר יסוד כח הבחירה. דהינו מה שיש להאדם כח הבחירה לבטל שכלו לגמרי ולסמך על אמונה לבד ולהרבות בתפלה ותחנונים להשם יתברך. כי היצר הרע מעקם לב האדם כל כך עד שגם זה קשה על האדם. אף־על־פי שבאמת הוא דבר קל מאד לשוח בכל פעם את כל אשר עם לבבו לפני השם יתברך ולבקש מלפניו על נפשו, אף־על־פי־כן הבעל דבר מבלבל ומעקם דעת האדם כל כך עד שעל־פי רב ענין זה של תפלה והתבודדות קשה על האדם לקים יותר מכל העבודות קשות. וכל זה מחמת חסרון אמונה, שאין לו אמונה בשלמות שזה עקר ויסוד הכל כמאמר רבותינו זכרונם לברכה: בא חבקוק והעמידן על אחת "וצדיק באמונתו יחיה".

ועל כן בזה בעצמו עקר כח הבחירה של האדם. כי מי שזוכה לבחר בחיים אמתיים, הוא בוחר העקר בדרך אמונה ותפלה בבחינת: "דרך אמונה בחרתי". ואז כשיש לו אמונה שלמה ומרבה בתפלות ושיחות לפני השם יתברך שיזכהו לשוב אליו באמת, שעל־ידי־זה ממתיק ומבטל כל הקלפות וסטרא אחרא הנמשכין בשרשן מבחינת הצמצום של חלל הפנוי, אזי עוזרו השם יתברך שיזכה לעבד אותו יתברך בתורה ומצוות, ומאיר עיניו בתורתו עד שזוכה להבין בתורה ועבודה מה שאפשר בשכל אנושי להבין. ועל־ידי־זה מכניע ומבטל כל הקלפות וסטרא אחרא הנמשכין בשרשן מבחינת שבירת כלים ומעלה משם כל ניצוצות הקדשה. ומחמת שבחינת שבירת כלים בעצמו נמשך גם כן בשרשו מתקף הצמצום של בחינת חלל הפנוי כמבאר בפנים. וכבר נתבאר שאי אפשר להמתיק בשלמות זה הצמצום של חלל הפנוי (עד שיתבטלו גם אלו הקלפות והמניעות וכו' שיניקתם משם) כי אם על־ידי תפלה שהוא בחינת אמונה, על־כן עקר יסוד של כל התורה והמצוות, שהם בחינת שכל, הוא גם כן רק על ידי תפלה ואמונה בחינת: "כל מצותיך אמונה". ועל כן בזה עקר יסוד כל כח הבחירה כנ"ל: שם, הלכות פקדון הלכה ג' אות ז'.
