# יב

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/1048/64/12/

כי הצדיק הגדול האמתי הוא בחינת כלל התורה והתפלה, בחינת 'בראשית' - 'ראש־בית', שהוא ראש של כל בית התפלה שהיא הבית־המקדש, (כמובא בהתורה 'בראשית- לעיני כל ישראל' בלקוטי תנינא סימן סז), שכלול מכל רבוי הבתים לאין קץ שנעשים על־ידי כל השכנים של הקבוץ הקדוש, כי זה הצדיק הוא העקר והראש שעוסק לקבץ כל הנפשות השכנים הנ"ל ובונה ומצרף מהם כל עצם רבוי הבתים הנ"ל. ועל־כן כלם נקראים שכנים אצלו, כי זה הצדיק הוא הראש־בית, בחינת הבעל־הבית של כלם, וכלם הם שכנים אצלו, ואשרי מי שהוא שכן אצלו, עליו נאמר 'טוב לצדיק טוב לשכנו', כי תכף כשמתחבר אצלו ולהקבוץ הקדוש שלו אפלו בנגיעה כל שהוא ונטפל להקבוץ שלו כמו שכן בעלמא, תכף נתרבים ונכפלים הבתים של התפלה אלפי אלפים ורבי רבבות לאין קץ כנ"ל. ועל זה נאמר (משלי ח, לד): "אשרי אדם שמע לי לשקד על דלתתי יום יום, לשמר מזוזת פתחי" - 'דלתתי' דיקא, 'פתחי' דיקא, בחינת דלתות ופתחי הבתים, שאפלו מי שהוא שוקד לעמד אצל הדלתים והפתחים של הבתים של הקבוץ הקדוש אשרי לו, כי על ידו נתרבים הבתים לאין קץ, כנ"ל.

ועל־כן דרשו רבותינו ז"ל (סנהדרין קי.) לענין מחלקת קרח ועדתו: '"חכמות נשים בנתה ביתה" (משלי יד, א) - זו אשתו של און בן פלת, "ואולת בידיה תהרסנו" - זו אשתו של קרח', "בנתה ביתה" דיקא, וכן להפך "תהרסנו" דיקא, כי מחלקת קרח גרם להרס אלפים ורבבות בתים, על־ידי שעקר כמה שכנים מהקבוץ הקדוש של משה רבנו על־ידי מחלקתו, בבחינת 'אוי לרשע אוי לשכנו', כמו שאמרו רבותינו ז"ל, אבל אשתו של און שהצילה אותו מהמחלקת נאמר עליה "בנתה ביתה" דיקא, כי כשאין מחלקת נבנים בתים רבים מאד, כנ"ל:
