# ב

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/1048/64/2/

ועל־כן צריכין לשמר את עצמו מאד מלהזיק לשכניו, ואפלו לעשות בביתו דבר המזיק לשכניו אסור, כמבאר כמה דינים בשלחן ערוך (חשן־משפט סימן קנה), כי צריכין לשמר מאד שיהיה אהבה ואחדות בין השכנים ולא יהיה ביניהם שום שנאה והזק כלל, כדי שיוכלו השכנים להצטרף ולהתחבר יחד לכל דבר שבקדשה, כדי שיתרבה בית התפלה ברבוי מפלג מאד כנ"ל. כי צריכין להתרחק משכן רע, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (אבות א, ז): 'הרחק משכן רע', וכמו שאנו מבקשים בכל יום: שתצילנו וכו' ומשכן רע, ומכל שכן שלא יהיה הוא בעצמו שכן רע לגבי חברו, כי צריכין להיות שכן טוב, בבחינת (משלי כז, י): "טוב שכן קרוב" וכו', כי צריכין להאמין שהכל מאת ה', וכל מה שהשם־יתברך מסבב עם האדם, הכל מאת ה' בשביל בחירתו, ובודאי גם זה מאת ה' צבאות יצאה שהוא יהיה שכן אצל פלוני, והכל כדי שיתקבצו יחד ויצטרפו יחד בבחינת צרופים הנ"ל כדי שיתרבה בית התפלה וכו', וכנ"ל.

על־כן צריכין להשתדל לדבר עם שכנו ביראת שמים, כדי שיהיה 'טוב לצדיק טוב לשכנו', ולא להפך חס ושלום, כי אם הוא יודע יותר מחברו - צריך להאיר ולהודיע דברי אמת לחברו, ואם להפך שחברו גדול ממנו - צריך לקבל האמת מחברו השכן אצלו, ולפעמים שניהם מקבלים זה מזה, בבחינת: 'ומקבלין דין מן דין'. ואם חברו שכן רע לגמרי שאי אפשר לקרבו כלל, ויכול להיות שיקלקל אותו חס ושלום, בבחינת 'אוי לרשע אוי לשכנו', צריכין להתרחק ממנו לגמרי, כמו שאמרו: 'הרחק משכן רע', כנ"ל.

על־כן צריכין לשמר את עצמו מאד מלהזיק לשכניו, כי ההזק הוא בחינת שנאה ומחלקת, שהוא פרוד לבבות, שעל־ידי־זה אינם יכולים להתחבר ולהצטרף יחד להרבות בנין בתי התפלה, אבל כשנשמר מלהזיק לשכניו, רק שיהיה ביניהם אהבה ואחדות, אזי יצטרפו יחד לכל דבר שבקדשה, עד שיתגדל הקבוץ של ישראל, שעל־ידי־זה יתרבה בנין בתים הרבה של התפלה לאין קץ וכו', כמו שכתוב שם, עין שם:
