# ד

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/1247/62/4/

ועל־כן כשקונה מהנכרי אין בו דינא דבר מצרא (בבא מציעא קח:), כי עקר מה שצריכין להרחיב המצר - הוא רק בשביל לבטל אחיזת הסטרא־אחרא, שאחיזתם מבחינת המצרים והגבולים כנ"ל, בבחינת (איכה א, ג): "כל רדפיה השיגוה בין המצרים" - 'בין המצרים' דיקא, כי משם עקר אחיזתם, כנ"ל. ועל־כן כשקונה מהנכרי ומרחיק הנכרי מעל גבול ישראל, שהוא עקר המצר של הקדשה בחינת עשו וישמעאל שהם עקר המצרים של הקדשה כנ"ל, על־כן זה שמסלק את הנכרי וקונה ממנו השדה - אין בו דינא דבר מצרא, כמו שאמרו שם הטעם - לא ניחא לך דסליקית מנך אריא, כי זה עקר התקון של דינא דבר מצרא כדי להרחיב המצר, כדי לסלק אחיזת הנכרי והסטרא־אחרא כנ"ל, ועל־כן מאחר שמסלק הנכרי מגבולו של ישראל, נמצא, שנעשה תקון זה על ידו, על־כן אין בו דינא דבר מצרא:
