# ב

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/1443/63/2/

וזה בחינת מטלטלי דיתמי לא משתעבדי לבעל חוב (פסחים לא.), כי ענין הנ"ל היא עצה נפלאה ודרך ישרה מאד לכל אדם, לא מבעיא להאנשים הקטנים במעלה, ובפרט מי שנפל, חס ושלום, מעבודת ה', ומכל שכן מי שנפל, חס ושלום, למקום שנפל, שבודאי אינו יכול להחיות את עצמו כי אם על־ידי ענין הנ"ל, שגם במקומו יבקש ויחפש אחר השם־יתברך כנ"ל, ואז יזכה לעלות מן הירידה והנפילה הגדולה לתכלית העליה כנ"ל, אך אפלו אנשים כשרים באמת, ואפלו הגבוהים במעלה יתרה צריכים גם־כן לענין הנ"ל, כי כל אדם צריך לעלות תמיד מדרגא לדרגא, כי האדם אסור לו להיות עומד, כמובא, וכשצריך לעלות מדרגא לדרגא, אזי בהכרח שיהיה לו ירידה קדם העליה כמובא. ואזי בעת שיש לו הירידה שקדם העליה. ואז הוא רחוק מהשם־יתברך וכבודו יתברך נסתר ממנו, ואז הוא צריך לחפש ולבקש 'איה מקום כבודו'.

ועל־ידי־זה הוא זוכה לעלות בתכלית העליה בחינת 'איה' כנ"ל, ועל־ידי־זה הוא עולה למדרגה גבה יותר, כי אי אפשר לעלות מדרגא לדרגא כי אם על־ידי בחינת 'איה', שהוא המאמר העליון בחינת 'מאמר סתום – בראשית', שכל העשרה מאמרות מקבלין ממנו. כי כשעולין מדרגא לדרגא, זהו בחינת התחדשות הנשמה שמתחדש עכשו, ונעשה כאיש אחר על־ידי שיצא ממדרגה הראשונה ונכנס למדרגה השניה, ואי אפשר לחדש עצמו ולצאת ממדרגה למדרגה כי אם על־ידי שחוזר ועולה לתכלית השרש, שהוא בחינת 'איה', שהוא השרש של כל העשרה מאמרות שבהם נברא העולם, שבהם כלולים כל העולמות וכל הנשמות וכל מדרגות שבעולם.

ומחמת זה בעצמו כשרוצין לעלות מדרגא לדרגא צריכין שיהיה ירידה קדם העליה, כי כשרוצין לעלות מדרגא לדרגא בהכרח צריכין לחזר ולהכלל בתחלת השרש שהוא בחינת 'איה', שהוא שרש הכל ששם כלולים יחד כל המדרגות שבעולם כנ"ל, ושם יכולין לחדש נשמתו ולצאת מדרגא לדרגא וכנ"ל, ועל־כן מכרחין שיהיה ירידה קדם העליה מדרגא לדרגא, כי על־ידי הירידה שיש לו על־ידי־זה הוא מחפש ומבקש 'איה מקום כבודו', ועל־ידי־זה כשזוכה לחפש ולבקש היטב, אז זוכה לעלות בתכלית העליה לבחינת 'איה', שהוא שרש הכל כנ"ל, ואזי חוזר וממשיך משם מבחינת 'איה' שרש הכל, הוא ממשיך משם חיות בבחינת מדרגה גבה יותר ועולה למדרגה הגבה יותר:
