# יא

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/508/64/11/

ובזה תראה נפלאות, שעל כן העכו"ם שאחיזתן הוא רק בבחינת 'תורה שבכתב' וכנ"ל, על־כן הם מחמירים ביותר לבלי לסמך כלל בשום דבר על דברים שבעל־פה, ואין מקבלין שום טענה ואפלו שום בקשה אין מקבלין כי אם בכתב דיקא, כידוע דרכיהם בזה, כי אצלם נפגם מאד בחינת 'אמונה הפרטית', שהיא בחינת תורה שבעל־פה, על־כן אין אצלם שום נאמנות בעל פה, אבל ישראל עם קדוש סומכין בכמה דברים גם על דברים שבעל־פה כי הם חזקים גם באמונה הפרטית, שהוא בחינת תורה שבעל־פה כנ"ל. רק בענין הלואות ומשא־ומתן וכיוצא צריכין שטר, מחמת שהם נמשכין מבחינת פגם הלבנה, שהוא בחינת פגם תורה שבעל־פה כנ"ל, כי גם שאר משא־ומתן נמשך גם־כן משם - שצריכין לברר ניצוצות שנפלו על־ידי חטא אדם הראשון, שהוא בחינת פגם הלבנה, פגם האמונה הנ"ל כידוע, ועל־כן צריכין כתב דיקא וכנ"ל, אבל אין מחמירין כל־כך שיהיה הכל בכתב דיקא כמותם, כי אצל ישראל אפלו בבחינת 'הפגם' חס ושלום, לא נפגם כל־כך חס ושלום, כמו אצלם. ועל־כן בכמה דברים סומכים אצלנו גם על דברים שבעל־פה, כי ישראל יש להם נאמנות גם בעל פה, כי הם חזקים גם בבחינת 'אמונה הפרטית', שהיא בחינת 'תורה שבעל־פה', וכנ"ל:

ראשי פרקים
