# יא

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/575/63/11/

וזהו בחינת שמונה פעמים 'אמת' שאומרים ב'אמת ויציב', זה בחינת תמניא פרסי הנ"ל במאמר הנ"ל. שהם תורה ותפלה כנ"ל, דהינו חמשה חמשי תורה ושלש תפלות, שהם בחינת אבן טוב וחלון כנ"ל, שנכללין יחד, שזהו עקר שלמות האמת, שהוא שלמות התפלה, כנ"ל.

וזהו בחינת התחברות אמת ואמונה, כי אמונה הוא בחינת חלון הנ"ל, בחינת לבנה, אספקלריא דלא נהרא מגרמא. כי אמונה הוא רק במה שאין מבינים ויודעים האמת לאמתו, כי כשיודעין האמת אין שיך אמונה, ועקר האמונה הוא רק בבחינת 'חלון', בבחינת האמת השניה הנ"ל, הינו שאף־על־פי שאינו זוכה לדעת האמת בעצם, עם כל זה מחמת שהוא חפץ באמת האמת לאמתו, ומחמת שמשתוקק ומושך עצמו רק להאמת, על־ידי־זה זוכה לראות האמת מרחוק, שראוי להאמין בדבר האמת, כי על־ידי האמת שיש בו, על־ידי־זה מקבל אור מעצם האמת ונמשך לו אמונה, כי מסתכל על האמת ועל־ידי־זה זוכה לאמונה, דהינו להאמין בהאמת אף־על־פי שאינו זוכה להשיג ולראות עצם האמת, והבן.

וזה בחינת צדק כד אתחברת באמת אתעבידת אמונה - כי צדק מלכותא קדישא בחינת 'מעוט הירח', כידוע, כי היא נקראת 'צדק' כשיש להם אחיזה בה בעת המעוט, כידוע, שאז הם רוצים להתגבר על מעט האמת והצדק ולהפכו לשקר, חס ושלום, שזהו עקר עסקיהם של הסטרא־אחרא לינק מן האמת המעט ולהפכו לשקר, בבחינת 'כל שקר שאין בו אמת בתחלתו, אינו מתקים בסופו' (סוטה לה.).

אבל צריך כל אחד לראות לחבר צדק באמת, דהינו שיסתכל רק על האמת וימשיך עצמו רק להאמת לאמתו וידבר הדבור באמת ואז כד אתחברת צדק באמת אתעבידת אמונה - וזוכה לאמונה שלמה להאמין בעצם האמת שאינו זוכה להשיגו עדין, ואז על־ידי האמונה השלמה הוא מקשר ונכלל בעצם האמת בבחינת התחברות אמת ואמונה כי כלו חד וכנ"ל.

ועל־כן אומרים 'אמת ויציב' בשחרית ו'אמת ואמונה' ערבית, כי בשחרית הוא אור יום, בחינת חמה שהוא בחינת עצם האמת, בחינת אבן טוב כנ"ל, אבל בלילה הוא בחינת מאור הקטן, בחינת לבנה, בחינת חלון שהיא בחינת אמונה שמקבלת מהאמת, בחינת אמת ואמונה, בחינת 'צדק כד אתחברת באמת אתעבידת אמונה', כנ"ל:
