# יד

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/575/63/14/

ועל־כן העדים צריך שתהיה עדותן מכונת, כי אמת הוא אחד, וצריך שיתחברו שניהם יחד, שיהיה נכלל שתי בחינות אמת יחד, כי כלא חד, אך אף־על־פי־כן, העקר שיכונו יחד בעקר העדות, אבל אם הכחישו זה את זה בבדיקות, עדותן קימת, כמובא בדברי רבותינו ז"ל בגמרא (סנהדרין ל:), הינו כנ"ל. כי האמת שבזה העולם הוא בחינת חלון, שאי אפשר שיהיה האמת ברור לגמרי אצל כל אחד ואחד. ואף־על־פי־כן הוא אמת, כל זמן ששומרין את האמת שלא יתהפך לשקר, חס ושלום, רק מסתכלין על האמת לאמתו, אזי אף־על־פי שאין זוכין עדין לאמת הברור לעצם האמת, אף־על־פי־כן יכול אחר להאיר בו, ויכולין לצאת על־ידי־זה מחשך לאור. וזהו בחינה הנ"ל, שאף־על־פי שאחד מהעדים טעה קצת בבדיקות, ולא זכה לכון האמת בעצם בתכלית, אף־על־פי־כן מאחר שבעקר העדות הוא מכון עם חברו, על־כן מאמינים לו שדבריו אמת ומקבלין עדותו, כי נכללין שתי בחינות האמת יחד, ומאירין זה בזה, ודוחין השקר של הבעלי דינין, כי כשמתחברין שתי בחינות האמת יחד, נדחה השקר, שזה בחינת שני עדים וכנ"ל:
