# יז

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/575/63/17/

ועל־כן אשה פסולה להעיד (חשן־משפט, סימן ל"ד, סעיף יד), כי עקר העדות הוא לברר ולהקים האמת שנפל ונשלך לארץ, בבחינת "ותשלך אמת ארצה" וכנ"ל. ועל־כן העקר לברר ולהעלות האמת שהוא בחינת חלון, בחינת לבנה, שזה בחינת אשה, שהיא בחינת 'מלכות', בחינת לבנה, כידוע. ועל־כן אין האשה יכולה להעיד, כי אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים (ברכות ה.). ומאחר שזה האמת נפגם, שזהו בחינת 'מעוט הירח', שעקר הפגם מגיע לבחינת "אשה יראת ה'" שהיא בחינת 'מלכות', על־כן בודאי אין האשה יכולה להגביה ולברר האמת, כי יכולה להכשל גם־כן בשקר מאחר שזה האמת נפגם עכשו על־ידי השקר של הבעלי־דין, כנ"ל.

ועל־כן צריכין שני אנשים גדולים בני שלש עשרה שנה להעיד, והם בחינת 'יעקב ויוסף' שהם בחינת שני עדים, בחינת "עדות ביעקב עדות ביהוסף" כנ"ל, שהם מחברים ומיחדים חמה ולבנה שני בחינות האמת הנ"ל, שהם בחינת המאור הגדול והמאור הקטן. שזהו בחינת עד הגדול וחברו הקטן ממנו, כמו שכתוב במשנה: 'מכניסין את הגדול תחלה', כנ"ל. ואז נכללין יחד חמה ולבנה שתי בחינות האמת הנ"ל' ונעשה אחד, כי באמת כלו חד, ואז נדחה השקר ועולה האמת וכנ"ל:
