# כח

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/575/63/28/

וזה שברכות קריאת־שמע הם מדברים מהמאורות שברא ה' יתברך, כמו שאנו אומרים בשחרית: 'יוצר אור' קדם קריאת־שמע ובערבית 'מעריב ערבים'. ולכאורה מה שיכות יש לאלו הברכות לקריאת־שמע? אך על־פי הנ"ל מבאר היטב ונכון מאד. כי עקר קריאת־שמע הוא בחינת האמת, שהוא עקר היחוד, כי על־ידי האמת אנו מאמינים באחדותו יתברך, כי על־ידי חכמות וחקירות אי אפשר לידע מהשם־יתברך כלל כי אם על־ידי אמת ואמונה, הינו מי שהוא מסתכל על האמת לאמתו - זוכה לאמונה שלמה, בבחינת 'צדק כד אתחברת באמת אתעבידת אמונה' וכנ"ל. ועקר קריאת־שמע, הוא ליחד ולחבר שתי בחינות אמת, שיהיה כלו חד, דהינו שידעו באמת בזה העולם מאחדותו יתברך כמו שהוא באמת, שזהו בחינת 'ה' אלקיכם אמת', בחינת "ה' אלקינו ה' אחד" וכנ"ל, שזהו בחינת יחוד חמה ולבנה, למלאות פגימת הלבנה על־ידי הארת עצם האמת שיתגלה בעולם וכנ"ל, וזהו בחינת ברכת קריאת־שמע שמדברים משבח יצירת המאורות, שהם חמה ולבנה המאירים ביום ובלילה, שהם "המאור הגדול לממשלת היום והמאור הקטן לממשלת הלילה", שזהו בחינת שתי בחינות אמת הנ"ל, 'אבן טוב' וחלון וכנ"ל. ואנו כוללין מדת לילה ביום ומדת יום בלילה, כמו שאמרו רבותינו ז"ל, להורות שכלו חד, כי כוללין ומיחדין ומחברין חמה ולבנה יחד, שהם בחינת יום ולילה, שזהו בחינת שתי בחינות האמת הנ"ל, שזהו עקר היחוד כשנכלל האמת יחד ונתגלה עצם האמת וכנ"ל. ועל־כן ברכת המאורות היא ברכת קריאת־שמע וכנ"ל.

וזהו גם־כן ברכת 'אהבת עולם' שהוא ברכת ושבח התורה קדם קריאת־שמע, כי התורה כלולה מתורה שבכתב ותורה שבעל־פה, שהם בחינת מדת יום ומדת לילה כנ"ל, וכמו שכתב רבנו ז"ל במקום אחר (סימן ג). כי כשהיה משה רבנו במרום למד ביום תורה שבכתב, ובלילה תורה שבעל־פה, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (מדרש שוחר טוב תהלים יט). וזה עקר בחינת קריאת־שמע לגלות האמת, שהוא בחינת יחוד וחבור יום ולילה, חמה ולבנה וכו', שיהיה הכל אחד, וידעו כל באי עולם האמת כי "ה' אחד ושמו אחד", וכנ"ל:
