# ו

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/63/65/6/

וזה בחינת נר חנכה אסור להשתמש לאורו (ארח חיים סימן תרעג, סעיף א), זה בחינת 'סיג לחכמה שתיקה' הנ"ל. כי עקר האור הוא החכמה שנקראת אור, כמו שכתוב (קהלת ב, יג): "כי יתרון לחכמה וכו' כיתרון האור" וכו', וכל מה שמשתמשין באור הנר לראות ולהסתכל על ידו, כל זה נמשך מבחינת החכמה שהוא עקר שרש אור הנר. ועל־כן בנר חנכה אסור להשתמש ולהנות באורו, כי אור נר חנכה נמשך ממקום גבה מאד מאד, עד שיכולין על ידו להאיר הדעת בכל העולם אפלו בהנמוכים והירודים במעשיהם מאד מאד, אפלו להמנחים בתאוותיהן ומדותיהן הרעות במקום שמנחים, רחמנא לצלן, להאיר בכלן כי מלא כל הארץ כבודו וכו', כמו שכתוב שם.

ועל־כן אסור להשתמש ולהנות לאורו בעסקי חל, שאסור להסתכל ולחקר בזה הדעת הקדוש להבין מה שנעשה בעולם, כי על זה נאמר: 'סיג לחכמה שתיקה' הנ"ל, כי הנרות הללו קדש הם ואין לנו רשות להשתמש בהם - להסתכל בזה הדעת הקדוש, להבין הקשיות והתרוצים שאין הזמן מספיק להבינם, כי אם לראותן בלבד כדי להודות ולהלל וכו' על נסיך ועל נפלאותיך וכו'. כי צריכין רק להסתכל על נר חנכה לזכר תקף הנס שעשה עמנו השם־יתברך בגשמיות, שעמדו מתתיהו ובניו מספר אנשים מעטים כנגד המון רב כזה, ונוסף לזה תקף הנס שדלק מעט שמן שמונה ימים, שבזה רואים שהשם־יתברך מושל בעולם וחפץ בעמו ישראל ובתורתו הקדושה, וכמו כן צריכין להסתכל על גדל אור הדעת שהמשיכו הצדיקים אמתיים בעולם מאז ועד הנה, עד שגלו ומצאו מצות נר חנכה מרמזת בהתורה הקדושה שמסר לנו משה רבנו כמה מאות שנים מקדם, וגלו דעת כזה בעולם, שכל מי שרוצה להסתכל על זה יכול להבין מרחוק גדלת הבורא יתברך וגדלת צדיקיו האמתיים וגדלת התורה הקדושה, אבל אסור להסתכל לחוץ לרצות לחקר ולידע ולהבין הכל, לתרץ לו כל הקשיות וכו', כי על זה נאמר: 'סיג לחכמה שתיקה' וכנ"ל. ועל־כן אסור להשתמש לאורו וכנ"ל:
