# א

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/781/62/1/

על־פי מה שכתב רבנו, זכר צדיק לברכה, במאמר המתחיל: 'בטח בה' ועשה טוב' וכו', (סימן עט), שתשובה שלמה היא בחינת 'שבת', כי יש בני אדם שהולכים כל היום ועוסקים במשא־ומתן ובאמצע נופלים להם הרהורי תשובה, ואחר־כך חוזרים כבתחלה. זה בחינת ששת ימי החל שהם כנגד בחינת ששה סדרי משנה, שכלולים מאסור והתר, טמא וטהור, כשר ופסול, כי הוא פעם כשר פעם פסול, כי נופל לו הרהור תשובה ואחר־כך חוזר לעסקיו, וזה בחינת "עץ הדעת טוב ורע", אבל שבת הוא בחינת 'ניחא' - זה בחינת כשזוכה לעשות תשובה שלמה, זה בחינת 'שבת־ניחא'. והרע נתבטל לגמרי. וזה בחינת מה שכתוב בזהר (בראשית כז.): 'ואי עבר על אוריתא, אתשקיא ממרירו דאילנא וכו', ואי תב בתיובתא אתמר: "ויורהו ה' עץ וימתקו המים", ודא עץ החיים' וכו' (ואם עבר על התורה – נשקה ממרירות האילן וכו', ואם שב בתשובה נאמר וכו', וזהו עץ החיים), עין שם, ועל־ידי שבת יכול כל אחד לראות את שפלותו. וזה בחינת התגלות משיח, עין שם כל זה:
