# ה

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/865/63/5/

כי עקר כח הבחירה הוא על־ידי שיש בחינת שליח שהוא בחינת מלאך שנקרא שליח, שהוא בחינת מט"ט שמשם אחיזת עץ הדעת טוב ורע, שהוא בחינת הבחירה כידוע. כי עקר כח הבחירה הוא על־ידי הטבע. כי אם לא היה העולם מתנהג כי אם בהשגחה לבד תמיד לא היה בחירה כלל, רק עקר הבחירה הוא על־ידי שרואין שיש דרך הטבע בעולם על־ידי־זה יש מקום לטעות, חס ושלום, למי שרוצה לצאת ולעקר עצמו מחי החיים, כי באמת צריכין להאמין שגם הטבע בעצמה היא השגחה, ובפרט שכבר זכינו לראות השגחתו יתברך ושנוי הטבע בכמה אותות ומופתים שעשה השם־יתברך עמנו ביציאת מצרים וקריעת ים סוף וכו', וכו', וכן בכל דור ודור.

וגם עכשו מי שרוצה להסתכל על האמת רואה שנויים גדולים ונפלאות רבות בכל עת שאי אפשר להבינם על־פי הטבע כלל אם לא כי יד ה' עשתה זאת. כי באמת אין שום טבע בעולם, כי הטבע בעצמה הוא השגחתו, כי הוא ברא את הטבע והוא יתברך מנהיג את הטבע כרצונו, והטבע הוא רק בבחינת שליח, בחינת מלאך ששם אחיזת הטבע, כידוע, ועל־כן הטב"ע בגימטריא אלקי"ם שהוא בחינת מלאך כידוע, וכמו שכתוב (בראשית כח): "מלאכי אלקים". ועקר הנהגת העולם על־ידי שליח, על־ידי בחינת הטבע, הוא בשביל הבחירה, כנ"ל. וכשהאדם מאמין בהאמת ויודע שגם הטבע בעצמה וכל העולם ומלואו הכל ממנו יתברך, נמצא, שחוזר וכולל אחר הבריאה בקדם הבריאה, כלליות השליח בהמשלח כנ"ל, כי עקר כלליות באחד הוא על־ידי אמונת ההשגחה, כמבאר בהתורה הנ"ל:

ועל־כן בכל התורה כלה שלוחו של אדם כמותו, כי זהו בחינת כלליות התורה והמצוות כדי שיכלל השליח בהמשלח שיהיה השליח והמשלח הכל אחד, שהוא בחינת כלליות הבריאה בקדם הבריאה שיהיה כלו אחד כלו טוב וכנ"ל:
