# א

> מקור: https://rabenu.app/books/hoshen-mishpat1/915/63/1/

על־פי התורה המתחלת: 'דע שיש אמצעי' (סימן קנט) עין שם כל התורה;

והכלל, כי יש שני מיני למודים בהתורה הקדושה, יש למוד של הצדיק האמת שעולה להשכינה שהיא אמצעי בינו יתברך ובין העולם, ואז נעשה מהימין והשמאל שיש בהתורה שהם אש ומים, נעשה מהם בחינת שפע רוחניות ושפע גשמיות, הינו מבחינת הימין נעשה שפע רוחניות שהוא שפע עליון לכל דרי מעלה שהם מלאכים ושרפים וכו'. ומבחינת השמאל נעשה שפע גשמיות לעולמות התחתונים וכו'.

אך לאו כל אדם זוכה שיהיה למודו עולה להשכינה וכו'. ואז כשאין למודו עולה להשכינה אזי כשלומד ואז יוצאים אדים מפיו וכו'. וטבע התורה שיגביה עצמו למעלה להשכינה כנ"ל, אך שאינה יכולה לעלות מחמת שזה הלומד אינו זוכה לזה שיעלה למודו להשכינה כנ"ל. והנה התורה שלו מתרוממת לעלות למעלה, אך אינה יכולה כנ"ל. ובתוך כך נעשה לילה ואז יוצאין כל הגרדיני נימוסין וכו' (בעלי הדינים), ומכין עליה וכו'. ואז נתפזרת זאת התורה באויר וכל בני עולם שואבין מזאת התורה שנתפזרה באויר.

ולפי מהות האדם שמגיע לו התורה הזאת - כן נעשה ממנה, כי אדם כשר וכו', או אדם גדול וצדיק כשמקבלין מאלו התורות שנתפזרו אזי נעשה אצלו מזה טל תורה וכו', לפי מדת המקבל. לקצת נעשים מאלו התורות חדושין דאוריתא וכו', וזהו בחינת הימין שיש בהתורה, אבל מבחינת השמאל נעשה ההפך ממש - שהוא ל"ט מלאכות שנעשה מאלו התורות, שמגיע לבני אדם שאינם כשרים נעשה אצלם מזה ההפך מבחינת הטל הנ"ל, הינו בחינת ל"ט מלאכות שהוא הפך ט"ל תורה, הינו שנתעורר אצלו על־ידי־זה התעוררות חדש לטרדת המשא־ומתן ורדיפת הפרנסה, שהוא בחינת (בראשית ג, יט): "בזעת אפיך תאכל לחם" וכו'. וזהו בחינת הימין והשמאל שיש בהתורה, כי בלמוד התורה העולה להשכינה נעשה מבחינת הימין והשמאל שפע רוחניות ושפע גשמיות וכו'. ומזה הלמוד שאינו יכול לעלות להשכינה נעשה מהימין ושמאל וכו', טל תורה או ל"ט מלאכות וכו', כנ"ל, עין שם כל זה היטב:
